Gå til innhold

Wikipedia får tysk statsstøtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en gren av det enorme temaet om global oppvarming, så jeg skjønner ikke at det kan sees på som noe negativt.

Fint at man ikke bare fokuserer på de kjiipe tingene.

Dessuten alle monner drar, og da kan jo noen andre spytte inn spenn til andre temaer rundt saken. (Bare ikke oljeselskapene selvfølgelig.)

Lenke til kommentar

Hadde vært positivt om den norske stat følger etter og spytter inn litt penger. Vi har tross alt litt svin på skogen når det gjelder global oppvarming med all oljen vi pumper opp. Vi har en del studier som går på fornybar energi i norge, men når grunnutdannelsen er såpass middels som den er så er det ikke alltid det er nok folk som tar høgskoleutdannelse.. Så mer realfag og mindre tull og tøys.

Lenke til kommentar
Noen som har tanker om hvordan dette påvirker Wikipedias troverdighet?
Svært lite tror jeg.

Etter at disse betalte ekspertene har lagt ut sine artikler er det fritt fram, som alle andre sider på wikipedia, å faktasjekke, diskutere og redigere innholdet. Eksperten må som alle andre vise til andre troverdige kilder for å verifisere sine opplysninger.

 

Jeg tror slike betalte eksperter er nødvendig for enkelte emner for de har kanskje ikke frivillige folk nok til å lage kvalitets artikler. Har man et fundament er det lettere for andre eksperter å komme med sine innskudd.

Lenke til kommentar
Noen som har tanker om hvordan dette påvirker Wikipedias troverdighet?

Wikipedia-gjengen er ganske følsom for slikt, en bør regne med diskusjoner.
Hva skjer når de som har nok penger ønsker å fremme tankeganger som ikke oppfattes like "vennligsinnet"
Det gikk rykter om at Microsoft hadde betalt folk for å redigere Wikipediaartikler, det var mye bråk inntil det viste seg å være misforstått.

Har av og til diskutert, med spesielt yngre, som argumenter med at det MÅ jo stemme når det står på wiki.....

8955641[/snapback]

Kildekritikk blir stadig viktigere. Den engelskspråklige delen av Wikipedia hjemsøkes av mange rare folk. Jeg er ikke overbevist om at en som redigerer 70000 artikler har like mye innsikt i alt, og der teknologi og politikk møtes, nettopp som i klimarelaterte artikler, blir det mye bråk når folk som tror de kan tingene roter rundt. Sjekk alltid diskusjonsdelen til hver artikkel du leser, der kommer det mye rart frem som bør få folk til å tenke seg om.

 

Av de tyskspråklige artiklene har jeg et inntrykk av at de er mindre utsatt for problemer.

Lenke til kommentar

Så tysk wikipedia er mindre utsatt for apekatter* enn den engelske? Det må jeg huske på...

 

 

Når jeg var ung drev vi med tulleringing å sånn. Irriterende men det gikk jo bare ut over noen svært få personer. Nå herper drittungene wiki-artikler i stedet. Verden går sannelig fremover.

 

 

 

*En million apekatter med en million skrivemaskiner vil gitt uendelig med tid før eller siden skrive shakespeares samlede verker. Ingen har satt i gang et slikt ekspriment og apekattene har åpenbart fått seg internett og sitter nå og redigerer wikipedia artikler.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...