Gå til innhold

TEST: Skrivebordsmiljø i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si at både Vista og OS X ser mye penere ut enn alle Linux-miljøene. Skulle jeg ha valgt et miljø i Linux, ville det nok ha blitt KDE.

Dette er helt til du har fått til det meste... med fin finish så kan det se ganske så pent ut =)

Det som er posetivt med aero er at d er ferdig oppsatt... men syns ikke det var det store da jeg testa det for første gang :nei:

OS X ble jeg imponert over faktisk... men ikke noe annet enn skrivebordmiljøet

 

du har ikke en liten guide om hva du gjore for å få gnome til å se så fresh ut? ^^

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
grei oppsummering. ser forresten ut til at jeg går linux i nær fremtid etter at en maskinvareoppgradering har resultert i en skrotet windows install (lang historie).

8941020[/snapback]

Sitter egentlig å venter på wine støtte for dx10 som skal være rett rundt hjørne =)

Da slipper vi å oppgradere til vista for å spille spill i fremtiden =)

Lenke til kommentar
Må si at både Vista og OS X ser mye penere ut enn alle Linux-miljøene. Skulle jeg ha valgt et miljø i Linux, ville det nok ha blitt KDE.

8940959[/snapback]

Nå må du huske på at hver av disse miljøene kan themes heftig i tillegg, og det som er valgt som standard theme kan ofte se litt grått og kjedelig ut. Ressursbruk er også et stikkord her, så jeg syns det er fornuftig at de som ønsker mer eyecandy aktiverer dette etter eget ønske.

 

Min desktop ser ganske så annerledes ut, uansett om jeg bruker GNOME eller KDE :)

Lenke til kommentar
grei oppsummering. ser forresten ut til at jeg går linux i nær fremtid etter at en maskinvareoppgradering har resultert i en skrotet windows install (lang historie).

8941020[/snapback]

Sitter egentlig å venter på wine støtte for dx10 som skal være rett rundt hjørne =)

Da slipper vi å oppgradere til vista for å spille spill i fremtiden =)

8941028[/snapback]

 

 

Jeg ville ikke akkurat holdt pusten... Bare se på dx9 støtten som eksisterer i dag, ikke akkurat noe å hoppe i taket for.

 

 

Når det kommer til skrivebordsmiljø så holder jeg en knapp på Gnome, synes det ser mest stilrent ut som default.

Lenke til kommentar

Er svært sjeldent at jeg kommer med negative kommentarer om artikler ute på hw.no (tror faktisk dette er første gangen), men er det ikke flere der ute som føler at dette var en utrolig dårlig skrevet artikkel? Den bare skraper provoserende lite i overflaten over hva som finnes av skrivebordsmiljøer til linux, og teksten bærer stort preg av å være kopierte og direkte oversatte wikipedia-ingresstekster.

 

Selv om det bare skulle virke som en kort innføring, så er jo artikkelen så lite konsis at artikkelforfatteren like gjerne kunne holdt seg med å lime inn screenshotsene fra de systemene han viste fram.

Lenke til kommentar
grei oppsummering. ser forresten ut til at jeg går linux i nær fremtid etter at en maskinvareoppgradering har resultert i en skrotet windows install (lang historie).

8941020[/snapback]

Sitter egentlig å venter på wine støtte for dx10 som skal være rett rundt hjørne =)

Da slipper vi å oppgradere til vista for å spille spill i fremtiden =)

8941028[/snapback]

 

Arbeid for DX10 støtte i Wine skal begynne med årets Summer of Code (har det starta ennå?) og jeg regner med at det kommer til å ta en stund for å få dette implementert...

 

Det som blir spennende er at Wine skal komme til Windows XP for de som ikke vil oppgradere til Vista for å spille DX10 spill...

 

Og BTW, DX10 skal være mye lettere å implementere enn DX9 da DX10 har mye strengere krav til maskinoppsettet...

Lenke til kommentar
Gnome inspirert?

Når du ser på bildet over så kan du sikkert se den skremmende likheten Xfce har med Gnome. Med unntak av menyen og vindusdekorasjonene så kan vi vel egentlig si at Xfce er helt likt, men det er ikke bare utseendet Gnome og Xfce har til felles.

Da jeg installerte xfce4, så det slik ut:

post-30930-1182780361_thumb.png

 

Jeg synes ikke at likeheten er så vanvittig skremmende.

Lenke til kommentar
Er svært sjeldent at jeg kommer med negative kommentarer om artikler ute på hw.no (tror faktisk dette er første gangen), men er det ikke flere der ute som føler at dette var en utrolig dårlig skrevet artikkel? Den bare skraper provoserende lite i overflaten over hva som finnes av skrivebordsmiljøer til linux, og teksten bærer stort preg av å være kopierte og direkte oversatte wikipedia-ingresstekster.

 

Selv om det bare skulle virke som en kort innføring, så er jo artikkelen så lite konsis at artikkelforfatteren like gjerne kunne holdt seg med å lime inn screenshotsene fra de systemene han viste fram.

8941232[/snapback]

 

Tja... Dette kommer vel ann på hvor mye peiling du har fra før vil jeg tro. Jeg myntet denne artikkelen for folk som ikke har peiling i det hele tatt. Nå aner jeg ikke hvor mye peil du har fra før av, men hvis du ikke har noe i det hele tatt så er dette et temmelig dårlig tegn :p

 

Får ta det med et smil og forbedre meg til neste gang :)

Lenke til kommentar
Gnome inspirert?

Når du ser på bildet over så kan du sikkert se den skremmende likheten Xfce har med Gnome. Med unntak av menyen og vindusdekorasjonene så kan vi vel egentlig si at Xfce er helt likt, men det er ikke bare utseendet Gnome og Xfce har til felles.

Da jeg installerte xfce4, så det slik ut:

post-30930-1182780361_thumb.png

 

Jeg synes ikke at likeheten er så vanvittig skremmende.

8941253[/snapback]

 

Hmm... Er jo avhengig av distribusjon selvfølgelig, men jeg innstallerte Xfce4 i Arch (der blir standard oppsettet til Xfce4 brukt) og det så veldig ut som Gnome første gang jeg så det...

Lenke til kommentar

Fin fin gjennomgang Skinney :)

 

Savner kanskje at det ble presisert at brukeren kan skifte skrivebordsmiljø uten å måtte installere hele OSet på nytt; dette er vel noe vanskelig å få med seg når det er helt nytt.

Videre hadde det ikke skadet å også nevne vindusbehandlere. Ganske artig å installere feks. Enlightenment å få utseende på gnome radikalt forandret på et blunk :)

 

Som alt nevnt kan man rimelig enkelt forandre utseende på de nevnte skrivebordmiljø, dette er faktisk Ubuntu etter noen endringer; Link. (fra en guide)

 

En stor forskjell fra disse og det man finner i Windows og Mac er at man også kan fjerne helt det man ikke ønsker, ikke bare skru det av(slik at det fortsatt ligger å ta plass). En annen stor forskjell er at man kan fjerne det helt, man kan altså kjøre hele OSet uten, som jeg forstår er ypperlig for en server.

Lenke til kommentar
Er svært sjeldent at jeg kommer med negative kommentarer om artikler ute på hw.no (tror faktisk dette er første gangen), men er det ikke flere der ute som føler at dette var en utrolig dårlig skrevet artikkel? Den bare skraper provoserende lite i overflaten over hva som finnes av skrivebordsmiljøer til linux, og teksten bærer stort preg av å være kopierte og direkte oversatte wikipedia-ingresstekster.

 

Selv om det bare skulle virke som en kort innføring, så er jo artikkelen så lite konsis at artikkelforfatteren like gjerne kunne holdt seg med å lime inn screenshotsene fra de systemene han viste fram.

8941232[/snapback]

 

Tja... Dette kommer vel ann på hvor mye peiling du har fra før vil jeg tro. Jeg myntet denne artikkelen for folk som ikke har peiling i det hele tatt. Nå aner jeg ikke hvor mye peil du har fra før av, men hvis du ikke har noe i det hele tatt så er dette et temmelig dårlig tegn :p

 

Får ta det med et smil og forbedre meg til neste gang :)

8941266[/snapback]

Regner med innføringen er myntet på Windows brukere som ikke kjenner til Linux, og da er den helt fin emm. For dem som alt kunne dette så ville heller ikke en noe mer dyptgående artikkel være særlig lærerikt uansett.. Det ble også nevnt at hw.no skulle begynne forsiktig, noe jeg synes er rimelig med tanke på at et overveldende flertall av dem som besøker hw faktisk bruker Windows.
Lenke til kommentar
Fin fin gjennomgang Skinney :) 

 

Savner kanskje at det ble presisert at brukeren kan skifte skrivebordsmiljø uten å måtte installere hele OSet på nytt; dette er vel noe vanskelig å få med seg når det er helt nytt.

Videre hadde det ikke skadet å også nevne vindusbehandlere. Ganske artig å installere feks. Enlightenment å få utseende på gnome radikalt forandret på et blunk :)

 

Som alt nevnt kan man rimelig enkelt forandre utseende på de nevnte skrivebordmiljø, dette er faktisk Ubuntu etter noen endringer; Link. (fra en guide)

 

En stor forskjell fra disse og det man finner i Windows og Mac er at man også kan fjerne helt det man ikke ønsker, ikke bare skru det av(slik at det fortsatt ligger å ta plass). En annen stor forskjell er at man kan fjerne det helt, man kan altså kjøre hele OSet uten, som jeg forstår er ypperlig for en server.

8941313[/snapback]

 

Godt poeng Govassa, har lagt det til i artikkelen nå under "Hva er egentlig et skrivebordsmiljø?":

 

Forskjellige skrivebordsmiljø består også av forskjellige komponenter som for eksempel en vindusbehandler, vindusdekoratør, paneler, applets (små programmer som kjører i panelet, kan være en klokke), filbehandler osv.

 

Selv om skrivebordsmiljøet vanligvis inneholder ganske gode komponenter som standard. så står det ikke noe i veien for at du kan bytte noen av disse ut eller bare fjerne dem. Veldig mange Linux brukere bytter ut feks. vindusbehandleren i skrivebordsmiljøet med Beryl/Compiz Fusion for å få 3D effekter.

 

Det er også fullt mulig å endre skrivebordsmiljø uten å re-installere Linux-distribusjonen. De aller fleste Linux-Distribusjoner idag har alternative skrivebordsmiljø i pakkebrønnen slik at det er lett å installere hvis du ikke liker skrivebordsmiljøet som kommer med en standard installasjon.

Lenke til kommentar
Det der er en screenshot av min Arch. ;)

 

Edit: Og slik så det ut når OS og DE var nyinstallert.

8941300[/snapback]

Hmm... Mener da å huske at... jaja... legger skylda på Xubuntu :p

8941441[/snapback]

Xubuntu er veldig lik Ubuntu (Gnome) ja, men det tror jeg er Canonial som har fikset.

 

Her ser vi mange standard xfce-screenshots, og de fleste er lik min Arch.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

jeg synes artikkelen ble alt for tynn uansett hvem den var myntet på!

 

det var også skuffende at skjermskuddene bar preg av å være hentet rundt omkring på internett, noen av dem var av bitteliten størrelse, mens ditt var ganske stort i forhold.

 

siden man kan bytte skrivebordsmiljø uten å reinstallere operativsystemet, så burde det ikke være noe problem å fikse skjermskudd selv. Vista, XP, og OS X kan man få ordnet et skjermskudd fra på andre vis...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...