Gå til innhold

[løst]Strukturell debatt rundt datadelen av forumet.


Er det nye forslaget i utgangspunktet en bedre struktur?  

243 stemmer

  1. 1. Er det nye forslaget i utgangspunktet en bedre struktur?

    • Ja
      164
    • Nei
      40
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Vel, grøss og gru sier jeg bare siden jeg nå tar opp noe av det mest ømfintlige som er på forumet vårt. Selve grunnmuren og favoritten til mange av oss: Den delen av forumet som går på data og Internett. Rett og slett den delen hvor det hele startet.

 

Det er mange brukere som klager over at det er for kaotisk og det er for vanskelig å finne frem. Når jeg testet forumet på noen newbies, både folk som er kjent med data og som er litt mer ukjent på området, så er tilbakemeldingene ganske enkelt at man ikke finner frem. Verst er det for de som ikke har peiling på data, men også de litt mer kunnskapsrike på området får problemer.

 

HW-entusiastene er den største gruppen blant brukerne våre. I all utvidelsen av forumet er jeg redd for at den gruppen fort blir neglisjert. Derfor syntes jeg det er viktig at vi tar til oss de tilbakemeldingene som kommer derfra og gjør noe med det som påpekes.

 

Nå, ser man på dagens struktur så er det delt inn i tre hovedkategorier (Hardware, Programvare og Programmering). Allerede her begynner problemene litt. Man må klikke seg inn og ut og har ikke det samlet på et og samme sted. Men det er heller ikke så rart når man ser på neste aspekt;

 

Det er minst 54 kategorier fordelt på de tre hovedkategoriene, med et 20-talls underkategorier. Skulle vi samlet det på et sted ville det medføre et scrollehelvete og kaos uten sidestykke. La meg demonstrere (prepare to scroll)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Maskinen fungerer ikke

Her kan du stille spørsmål om PC-problemer som du ikke har den fjerneste anelse om hva kommer av.

Hjelp til kjøp/salg av PC

Spørsmål om sammensetningen av ny PC, hva går sammen osv. Også spørsmål om prisantydning på utstyr. IKKE annonser! Dette forumet har egne retningslinjer.

Subforums: Servere, SFF-barebone og stue-PC

Bærbare datamaskiner

Spørsmål og diskusjon vedrørende bærbare datamaskiner og tilhørende utstyr.

Overklokking generelt

Diskusjoner og spørsmål rundt overklokking generelt og problemstillinger som vedrører hele maskinen.

Prosessorer

Diskusjoner og spørsmål rundt prosessorer

Subforums: Overklokking av prosessor

Minne

Spørsmål og diskusjoner om RAM / internminne

Subforums: Overklokking av minne

Hovedkort

Spørsmål/diskusjon om hovedkort

Subforums: Overklokking av hovedkort

Lagringsmedier

Spørsmål relatert til lagringsmedier for datamaskiner med unntak av RAM.

Skjermkort

Spørsmål og diskusjon om skjermkort, grafikkbrikker, mm.

Subforums: Overklokking av skjermkort, TV-kort

Lydkort og PC-høyttalere

Her kan alt relatert til lyd på pc-en diskuteres.

Strømforsyninger

Spørsmål i forbindelse strømforsyninger og liknende.

Kjøling

Diskusjoner og spørsmål rundt kjøling.

Subforums: Kjøling - Vann og ekstrem, Kjøling - Luft

Kabinetter og modifikasjoner

Diskusjoner og spørsmål rundt alle typer kabinetter.

Subforums: Støydemping, Case-mods

Skjermer

Diskusjoner og spørsmål rundt skjermer

Mus, tastatur, o.l.

Diskusjoner og spørsmål rundt mus, tastatur, spillkontrollere og andre innenheter.

Nettverk

Spørsmål og diskusjon vedrørende nettverk mv.

Skrivere

Diskusjoner og spørsmål rundt alle typer skrivere.

Webshop- og butikkdiskusjoner

Her kan du diskutere webshoper. Husk også å legge inn erfaringer i erfaringsdatabasen i webshopguiden.

Brukerbidrag

Emner der det hovedsaklig er forumbrukerene som står for det redaksjonelle.

Subforums: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester

Elektronikk

Diskusjoner rundt elektronisk utstyr som ikke passer i andre kategorier.

Annet om hardware

Spørsmål og diskusjon om alt HARDWARE-RELATERT som ikke passer inn i en annen kategori.

Diskuter artikler (HW)

Si dine meninger om de siste artiklene på Hardware.no.

Tilbakemeldinger til Hardware.no

Feedback, forslag til forbedringer av Hardware.no etc

 

Web-design, HTML og CSS

Alt som er relatert til web-design, HTML, XHTML og CSS.

Bruker-guider

Her kan brukerne selv skrive artikler om programmering, scripting, utvikling, o.l.

Python

Forum for spørsmål og svar om Python og Python-relaterte språk

PHP

Forum for spørsmål og svar i php.

Databaser

Alt som er relartert til databaser, databasedesign og programmering mot databaser passer inn i denne kategorien.

Perl

Forum for spørsmål og svar i perl.

C/C++

Forum for spørsmål og svar i C/C++.

Delphi/Pascal/Kylix

Forum for Delphi (Object Pascal) og Pascal programmering, Kylix for Delphi faller også innunder denne kategorien

Visual Basic/Qbasic

Forum for spørsmål og svar i Visual Basic og QBasic.

Java

Forum for spørsmål og svar i java.

Javascript

Forum for spørsmål og svar i Javascript.

ASP

Forum for spørsmål og svar i ASP.

C#

Forum for spørsmål og svar i C#.

Assembly

Forum for spørsmål og svar i Assembly.

.NET-programmering

Diskusjon av alt som har med .NET å gjere, uansett programmeringsspråk.

Linux/Unix-programmering

Forum for spørsmål og svar om programmering under operativsystemet Linux.

Windows-programmering (DOS, Win16, Win32)

Forum for spørsmål og svar om programmering under operativsystemet Windows (DOS, Win16, Win32).

Generell/annen programmering

Her kan man diskutere alt innenfor programmering. Dette er kategorien du skriver posten din i hvis du ikke finner en mer beskrivende kategori i forumet.

Diskuter artikler (Sourcecode.no)

Si dine meninger om de siste artiklene på Sourcecode.no. Bare moderatorer og admins kan opprette nye tråder, men du kan svare på dem.

Ruby

Her kan du diskutere alt som er relatert til Ruby-programmering.

 

Programvare

Spørsmål/diskusjon om programvare.

Antivirusprogrammer og datasikkerhet

Diskuter datasikkerhet, deriblant virus, ormer, trojanere og spionprogrammer.

Windows

Tips, triks, eller spørsmål om Windows. Dette er kategorien for alle versjoner av Windows, med unntak av Vista som har sin egen underkategori.

Subforums: Vista

GNU/Linux

Generell diskusjon om GNU/Linux-systemer.

BSD/Unix

Generell diskusjon om BSD/Unix-systemer.

Mac

Spørsmål og diskusjoner rundt Mac-programvare.

Codecs

Codecs: MP3, AVI, MPG osv.

Lanseringer av programmer

Diskuter lanseringer av programmer

Nett-tjenester

Diskusjoner og spørsmål rundt forskjellige nett-tjenester.

Servere

"Diskusjoner rundt konfigurasjon og oppsett av maskinvare og programvare for servere"

Webprogramvare

Diskusjon rundt bruk, oppsett og eksistens av programvare beregnet på web, slik som CMS-er, forum, blogger osv. Spørsmål etter skript som gjør X skal hit.

 

Nå. Det jeg ser for meg som et mål her, på bakgrunn av de tilbakemeldinger som er kommet fra brukere og ginnypigs, er å prøve på følgende;

  • Samle alt under en hovedkategori. Dette for å slippe å klikke seg inn og ut. Og forhåpentligvis skape mer oversikt.

  • Gjøre alt dette uten at det medfører flere klikk. Altså at alle kategorier og underkategorier er ett klikk unna.

  • Få det samlet uten behov for scrolling.

  • Ingen kategorier fjernes.

En temmelig umulig oppgave, men jeg har nå gjort et forsøk. Om det blir bedre enn dagens ordning vet jeg ikke, men her er et grovt utkast av hvordan det ville blitt seende ut;

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hjelp til kjøp/salg

Spørsmål om sammensetningen av ny PC, hva går sammen osv. Også spørsmål om prisantydning på utstyr. IKKE annonser! Dette forumet har egne retningslinjer.

Subforums: Servere, SFF-barebone og stue-PC

Maskinen fungerer ikke

Her kan du stille spørsmål om PC-problemer som du ikke har den fjerneste anelse om hva kommer av.

Bærbare datamaskiner

Spørsmål og diskusjon vedrørende bærbare datamaskiner og tilhørende utstyr.

Hardware

Subforums: Prosessorer, Minne, Hovedkort, Lagringsmedier, Skjermkort, Lydkort og PC-høyttalere, Strømforsyninger, Kabinetter og modifikasjoner, Skjermer, Mus, tastatur, o.l., Kjøling, Skrivere, Elektronikk

Nettverk

Spørsmål og diskusjon vedrørende nettverk mv.

Programvare

Subforums: Virusprogrammer og datasikkerhet,Windows, GNU/Linux, BSD/Unix, Mac, Codecs, Lanseringer av programmer, Nett-tjenester, Servere, Webprogramvare

Programmering

Subforums: Databaser, .NET-programmering, Linux/Unix-programmering, Windows-programmering, Andre programmeringsspråk, Brukerguider, Diskuter artikler

Overklokking

Subforums: Prosessor, Minne, Hovedkort, Skjermkort

Webshop- og butikkdiskusjoner

Her kan du diskutere webshoper. Husk også å legge inn erfaringer i erfaringsdatabasen i webshopguiden.

Brukerbidrag

Emner der det hovedsaklig er forumbrukerene som står for det redaksjonelle.

Subforums: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester

Diskuter artikler (HW)

Si dine meninger om de siste artiklene på Hardware.no.

Tilbakemeldinger til Hardware.no

Feedback, forslag til forbedringer av Hardware.no etc

 

Hva er det jeg har gjort her?

  • Det er samlet under en kategori med navnet "Data og internett". Dette medfører mindre klikking frem og tilbake, i tillegg til at forsiden får redusert antall hovedkategorier og skaper mer oversikt.

  • Underkategorier er blitt mer tatt i bruk. 54 kategorier er blitt til 12. Med unntak av noen mindre kategorier innen programmeringsspråk så er alt et klikk unna.

  • Hardware blir egen kategori, nå med kun hardware-relatert som underkategorier.

  • Overklokking blir egen kategori.

  • Programvare og Programmering blir lagt til i dagens form, bare med underkategorier. Merk at endel av programmeringsspråkene er samlet i "andre programmeringsspråk", men de kan enkelt få sine egne underkategorier (bare for å spare tid og skape oversikt i dette grove utkastet).
Det man har her er altså alt innen data og internett samlet i en hovedkategori. Alt er et klikk unna og alt er forhåpentligvis innenfor samme skjermbilde. Det blir på denne måten bedre tilrettelagt for den fremtidige "siste 24 timer" også (man kan sortere ut kun overklokking osv). Men det er negativt med tanke på dagens 24 timer funksjon. Merk at det er et grovt utkast som jeg surret sammen og skulle vi gå for en slik struktur må det vesentlige forbedringer, for ikke å snakke om rekkefølge osv. Jeg brukte samme oppskrift som i Lyd og Bilde forumet, men her er jeg ikke like sikker på om det er riktig vei å gå. Det er tross alt snakk om forumets "baby" og den bør ikke rotes med om det ikke er sterk enighet om at det er til det bedre.

 

Om dette er veien å gå er jeg høyst usikker på. Jeg prøvde å bare starte fra scratch og forholdt meg til dagens kategorier. Jeg er "født og oppvokst" med forumet slik det er og er litt nostalgisk av meg. Men jeg har her prøvd å gjøre slik som brukere har foreslått; Samle det mer oversiktlig. Om det er helt på trynet eller et steg fremover håper jeg Dere kan være behjelpelig med å gi beskjed om :)

 

Kan også nevne lignende forslag som kom frem i den interne diskusjonen, som virker ganske bra;

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hjelp til kjøp/salg

Subforums: Desktop PC, Bærbar PC, Servere, SFF-barebone og stue-PC

Hardware - teknikk, diskusjoner, problemer

Subforums: Prosessorer, Minne, Hovedkort, Lagringsmedier, Skjermkort og TV-kort, Lydkort og PC-høyttalere, Strømforsyninger, Kabinetter og modifikasjoner, Skjermer, Mus, tastatur, o.l., Kjøling, Skrivere, Nettverkskort og bokser, Elektronikk.

Programvare

Subforums: Virusprogrammer og datasikkerhet,Windows, GNU/Linux, BSD/Unix, Mac, Codecs, Lanseringer av programmer, Nettverksprogramvare, Servere, Webprogramvare

Programmering

Subforums: Databaser, .NET-programmering, Linux/Unix-programmering, Windows-programmering, Andre programmeringsspråk, Brukerguider, Diskuter artikler

Maskinen fungerer ikke

Webshop, butikker, tjenester

Subforums: Webshopper og butikker, Internettleverandører og -tjenester

Brukerbidrag

Subforums: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester

Artikler og tilbakemeldinger (HW)

Subforums: Diskuter artikler, Tilbakemeldinger til Hardware.no

 

 

Så anse denne tråden hvor vi diskuterer strukturen til datadelen av forumet. Er dette veien å gå? Eller bør vi ha det slik som i dag (skille de i tre hovedkategorier) med små justeringer? Eller har du noen helt andre forslag?

 

Edit:

 

Foreløpig utarbeidede utkast, etter tilbakemeldinger:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Brukerbidrag

Underforum: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester, Programmeringsguider

Butikkerfaring

Hjelp til kjøp og salg

Datamaskiner

Underforum: Bærbar, Desktop, HTPC/Stue-PC, Servere

Maskinen fungerer ikke

Maskinvare

Underforum: Elektronikk, Hovedkort, Kabinetter og modifikasjoner, Kjøling, Lagringsmedier, Lydkort og PC-høyttalere, Minne, Mus, tastatur, o.l., Prosessorer, Skjermer, Skjermkort, Skrivere, Strømforsyninger

Internett og nettverk

Underforum: Bredbånd og andre internett-tilkoblinger, Hjemmenettverk, LAN-Parties, Nett-tjenester

Overklokking

Underforum:: Prosessor, Skjermkort

Programmering

Underforum: C/C++, C#, Databaser, Java, Javascript, Python, Visual Basic/Qbasic, Windows-programmering (DOS, Win16, Win32), .NET-programmering

Programvare

Underforum: Antivirusprogrammer og datasikkerhet, BSD/Unix, Codecs, GNU/Linux, Lanseringer av programmer, Mac, Windows

Webutvikling

Underforum: PHP, Webkritikk, Webprogramvare

Artikler og tilbakemeldinger (HW)

Underforum: Diskuter artikler, Diskusjon.no, Hardware.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Jeg hadde et fint eksempel. Men maskinen låste seg, og ikke noe av arbeidet ble lagret. Jeg kan godt gi et nytt eksempel om det blir noe spørsmål rundt det, men jeg tenkte noe i stilen av en trådet versjon. (Regedit er et fint eksempel)

 

Beklager at det ikke er et eksempel, mistet litt lysten til å lage et nytt.

 

Kan dette være veien å gå? Eller vil det igjen bli rotete?

Lenke til kommentar

veldig godt initiativ, dette tror jeg vil hjelpe på "brukeropplevelsen" og ikke minst bli mer oversiktlig. :)

 

av de to forslagene syns jeg det siste så best ut, ryddig og tok lite plass, flere underkategorier tror jeg er veien å gå!

 

med tanke på en regedit-versjon blir jo det helt annerledes i forhold til resten av forumet og vil bare gjøre det mer uoversiktlig og forvirrende, eller? :hmm:

 

Om det er helt på trynet eller et steg fremover håper jeg Dere kan være behjelpelig med å gi beskjed om

 

helt klart et steg fremover! :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Jeg stemmer i hvertfall for dette. Jeg sytnes det er lett å navigere seg i dag og, men jeg har brukt forumet et stund nå. Jeg husker det var nokså vanskelig i begynnelsen (eller ikke vanskelig, men måtte lete litt)

 

Det hadde altså, i mine øyne, vært bedre med en opprydning ala. det du har tenkt på

Lenke til kommentar

Jeg finner aldri Server kategorien for eksempel. Men det er vel bare plasseringen av forumene som ikke er optimisert, ikke storrelsen.

 

Jeg stemmer for en forandring, og likte best den siste modellen.

 

Ikke glem Webprogrammering som egen subkategori da. Vi kan ikke ha noe av at HTML, PHP gar under "Andre programmeringssprak".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Enig med Ståle. La sterkt merke til at PHP oh HTML kom under "Andre programmeringsspårk".

 

Ellers, så kan det vel godtas hva Dotten sier her :)

 

@Ståle: Hardware -> (link)Servere

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vi har jo +/- til en viss grad, som det blir vist i det litt dårlig paint-manipulerte bildet mitt. :p

 

post-100512-1184101640_thumb.jpg

 

men det var kanskje ikke endringer i selve designet til diskusjon.no det var snakk om, heller hvordan vi skal organisere datadelen av forumet.

 

har dere kommet noe lenger i diskusjonene internt?

 

en idé hadde kanskje vært å legge denne som stickie og få folk til å legge inn forslag i en periode for å til slutt samle alle i en poll for å se hvor brukerne ligger? :hmm:

 

ellers så syns jeg fortsatt underforum er veien å gå.

 

sove_på_det_edit: man kunne kanskje ha en slags "registrering" for de forskjellige forslagene, noe lignende det brukerstyrte modereringssystemet. sånn at du kan velge hvilken løsning du vil bruke. da slipper man evnt. kommentarer som "min var jo leet da..." og "jeg likte den gamle løsningen best..." problemet er kanskje at det blir tungvint å moderere? et annet problem ville vært alle videreføringene som måtte til akkurat som her, da går man glipp av sist endrede innlegg i forumet. kanskje det går an å endre?

 

huff ble litt mye babling det :p , håper noen skjønte mer eller mindre hva jeg mente... ;)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Mange ganger har jeg ønsket at man går tilbake til gode gamle hardware-forumet. Det hadde vært veldig godt å slippe alt søppelet som flyter rundt omkring nå for tiden.

Jeg tror kanskje det hadde vært bra å dele forumet i to. En del som blir som gamle HW-forumet, og en del som blir diskusjon.no uten IT-biten. Da kan de seriøse "datamenneskene" få tilbake sitt gamle relativt seriøse HW-forum.

Og de andre kunne fortsette med sitt i "ikke-it-delen".

 

Dette tror jeg ville hjelpe for de som bruker forumet i f.eks en it-jobb.

Jeg vet at vi har Hardware bedrift, men det er likevel ikke det samme.

Lenke til kommentar
Jeg er imot en splitting av forumet. Hovedkategoriene nå gjør jo at de er atskilt fra hverandre uansett. Seriøse business-folk trenger jo ikke å "henge" i andre deler av forumet enn Hardware og Hardware bedrift.

9070642[/snapback]

 

Jeg skjønner godt hva du mener, jeg savner bare gamle dager. Da var alt så enkelt og greit. Da var det dataprat, og relativt lite annet fjas.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv skriver jeg veldig lite her på forumet (se postcount), men leser alt for mye. Jeg synes vi skal beholde samme strukturering (det beste ville selvfølge vært begge deler, men tror de som utvikler forumet ville fått mareritt av tanken), men det trengs endel organisering blant underforumene. For eksempel server forumet (som tidligere nevnt) er det eneste "riktige*" stedet å diskutere rundt servere og er sånn sett greit... Men hvorfor det ligger som et underforum til "Hjelp til kjøp og salg av PC" er langt utenfor min logiske sans (det er vel egentlig forumleringa av forrige setning også men)

 

Men det med å splitte forumet som ble nevnt her er jeg veldig imot, det er fint med mangfold av både brukere og emner. De fleste holder seg vel unna det som ikke intereserer dem allikevel.

 

* er klar fult klar over at det er et server forum i hwb, men det er vel mer for bedrifter enn privat personer (nybegynnere som meg?) som lurer på småting.

 

 

PS, beklager alle leifene som sikkert har sneket seg inn her, men bestefaren min heter Leif, så skyller på genene :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg syns noe burde gjøres, i alle fall. De gangene jeg har rota meg inn på datadelen av forumet har jeg knapt funnet fram det jeg skulle ha (noen ganger ikke). Det har hendt at jeg har måtte lete gjennom gamle emner jeg selv lagde da jeg på et mirakuløst vis fant veien én gang i fortiden for å i det hele tatt finne det aktuelle forumet i nåtiden :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...