Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kommer helt an på modenhet hos barnet, og i hvilket miljø denne beveger seg i. jeg ville heller ikke være den som forsyner barnet med drikke, ofg hadde heller ikke vært begeistret for å huse partyet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Du ville heller at barnet fikk tak i dårlig hjemmebrent på en random fest i stedet for å vite hva ungen får med seg?

8940363[/snapback]

 

Jeg kan vel ikke annet enn å fortelle barnet hvilken risiko som påløper seg ved å drikke alkohol, det være seg lovlig, eller ulovlig. Uannsett tror jeg ikke på overdreven kontroll og styring. Hva mener du?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ganske sjelden at man har fått lov til å gå på fylla første gang man gjør det. Om man er for liten til egentlig å bestemme selv eller om man er myndig og ikke trenger å høre på mor og far - valget er stort sett ens eget (gruppepress ikke regnet med). Det beste man som forelder kan gjøre er å gi sneipen kunnskaper til å ta de riktige valgene - og hva som er riktig varierer fra person til person og fra miljø til miljø.

Enkelte ganger kan det godt være feil å ikke la sekstenåringen være med de andre på fylla, hvis det er det eneste sosiale tilbudet han har. Da er det bedre å flytte enn å nekte.

Lenke til kommentar

jeg merer at det er ikke vits å nekte et barn(ungdom) å drikke.

om han/hun ikke får lov, så drikker han/hun alikavell men drikker omså dårlig HB og kommer ikke hjem etterpå.

ville heller hatt kontroll over mitt barn enn og tro han/hun lav være.

 

jeg vet selv at selv om jeg ikke fikk lov har jeg drokket meg totalt drita :innocent:

Lenke til kommentar

Ja. Det er viktig at unger har det bra, også sosialt, og hvis du ikke godtar tilbudet ungen din har på bostedet, er det bedre at du flytter til et sted med mer mangfold enn at ungen ikke har noen å henge med.

 

EDIT: Hvis han mistrives, selvsagt, men det er det ikke alltid like lett å finne ut av.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Forskning viser at barn som får alkohol hjemme, drikker mer enn andre barn og har større risiko for alkoholproblemer og konsumet blir større med tiden. Samtidig er det aldersgrense på alkhol - og det er det jo en grunn til.

 

Barn trenger trygge og ansvarsfulle voknse som gir tydelige signaler om hva som er tillatt og hva som ikke er det. Så klart vil barn og unge eksperimentere uansett, det er helt normalt i den alderen, men det betyr ikke at "alt" bør være greit. Unge vil hele tiden teste grenser og være i opposisjon - omsorgsfulle voksne vil sette foten ned av og til - det er foreldrenes rolle.

 

Jeg har sett langt flere unge som lider av ikke-tilstedeværende foreldre enn unge som har strenge foreldre.

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på ungen og miljøet...

Ta f.eks. noen jeg kjenner. Jentene er nå 15-16 år og har drukket i 2 år nå. Noen av dem har blitt pumpa og alle er ganske i ørska minst en gang i måneden. (fest hver helg)

 

Og så kan vi ta meg... første gang jeg drakk ordentlig var når jeg var 17 år. Ingen av mine venner har noen gang vært veldig overstadige i ung alder - vi nyter heller en pils f.eks. enn å feste hver helg. Har vært åpen om alkohol hele tiden og foreldrene mine har ikke sagt noe på det, men de har ikke kjøpt noe for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hey, tenkte bare å slenge ut litt hva jeg syntes ang dette.

 

selv så begynte jeg å drikke i en alder av 14 år, da vi fant hjemmebrent, bor på landet så dette er jo relativt enkelt å finne.

Jeg og en kamerat tok hjemmebrenten til faren hans, denne pappan var faktsik så real at han istedenfor å fortelle alle andre foreldre om detta, fortalte oss om problemer med alkohol og hva som er vitkig å tenke på osv.

Noe som førte til at jeg har vært relativt forsiktig med alkohol, selv om vi drakk oss ganske så dritings, og den dag i dag, ikke drikker annet enn øl.

 

Så jeg ser på det å fortelle barna om problemer osv er viktig, kanskje få noen andre til å fortelle barna om dette, siden unger skjelden gidder å høre på sine egne foreldre.

 

Så, jeg trur jeg kommer til å la barna mine finne ut av ting selv sånn jeg gjorde det, etter at jeg har fortalt dem hvor falrig det kan være å drikke...

Lenke til kommentar

Vist barnet på 14 vil ut å drikke seg drita,klarer du aldri og stoppe dette i dagens samfunn. Lær heller de unge å drikke hjemme slik at de kjenner grensene sine,og dermed slipper du kanske den telefon fra sykehuset du alltid har fryktet..

 

Hva forskere tror tar jeg ikke så hardt. En god oppdragelse er alfa omega.

Lenke til kommentar
Jeg ville tatt med ungen min på fylla hvis han/henne ville drikke og sjenket så jævlig at man virkelig kjenner det å være fyllesyk. Så kan ungen min velge selv om han/hun vil drikke etterpå ;)

8943971[/snapback]

Det har blitt prøvd på meg. Funker dårlig:P Jeg drikker fortsatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...