Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har nettopp bestilt frå Telenor, men har no bedt om ei stadfesting på at eg har 14 dagars angrefrist på bestillinga mi. Det einaste eg lurar på er kva som skjer dersom ein har ein anna leverandør som brukar telenor sitt nett. Vil ein ikkje då komme i same situasjonen? Eg veit veldig lite om korleis dette nettet verkar, men det er kanskje andre som kan svare på det? Slik som eg har skjønt det så er det ikkje så mange leverandørar som har bygd ut sitt eige nett, dei einaste eg veit om er Tele2, og eg må vel seie at eg ikkje heilt fornøyd med dei. Hadde dei for nokre år sidan då var det ein del rot, og no var det ein nabo som bestilte hjå dei og det var heilt håplaust, nettet virka i 2 timar så datt det ut. Etter det var det berre inn kvar gong det hadde vært ein kar og sett på det, då virka det i 2 timar att. Han nekta å betale ein einaste rekning, i tillegg så forlangte han å få bryte etter 2 mnd utan at det skulle koste han noko.

Lenke til kommentar

Telenor er så store at de kan gjøre hva de vil. Nå ser vi hva som skjer når staten privatiserer en monopolbedrift. Ikke bare tynet de siste rest ut av isdn, men nå skal de nok en gang lage problemer for andre tjenesteytere. Del opp Telenor i mange små bedrifter! Forbanna møkkabedrift!

Lenke til kommentar
Typisk Stjelenor. Har ikke vært kunde av dem på 6 år pga slike ting... Håper de gjør dette, mister masse kunder og får staten på nakken.

8902390[/snapback]

Håper de får tidenes baksmell og at den norske stat

har vett nok til å finansiere mer enn et telenett (sånn som Sverige).

Lenke til kommentar

Selv om en annen leverandør bruker Telenor sitt nett (noe de fleste gjør i større eller mindre grad), har de fleste sine egne hovedservere og kan således velge om de vil være knyttet til NIX eller ei. Det de leier av Telenor er kapasitet i kabel, og eventuelt kapasitet i lokale sentraler. Mange av de som sier de har eget nett, leier også kapasitet av Telenor når det gjelder linjer.

 

Leieprisene overvåkes også nøye av post- og teletilsynet.

 

Så om Telenor velger å ta betalt av innholdsleverandører for "prioritet" i nettet, trenger det ikke å medføre prisendringer hos andre, men det er alltid en mulighet til at andre følger med. Det at andre følger med er også en forutsetning for at Telenor faktisk skal kunne ta betalt for en slik "prioritet".

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor avviser at deres intensjoner er å lage en «bomvei» på nettet. Men han utelukker ikke at enkelte innholdsleverandører kanskje må betale for utvidet innhold i fremtiden.

 

- Vi skal selvfølgelig forholde oss nettverksnøytrale, sier han til VG Nett.

 

Nettverksnøytralitet betyr at all trafikk inn og ut av nettet behandles likt i utgangspunktet, samme om det er trafikk til egne tjenester eller andres.

8902467[/snapback]

Virker litt rart at de skal være nettverksnøytrale og samtidig prøve å få betalt.

Dette minner meg litt om forsøket fra NGT om å ta betalt av NRK tidligere i år hvor NGT måtte bøye av...

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Dette kan umulig bli en realitet. Telenor vurderer nå å gjennomføre det som har vært alle IKT interessertes mareritt siden internetts spede begynnelse. Jeg tviler meget sterkt på Post- og Teletilsynet vil akseptere dette.

Hvis det skulle gå igjennom vil det være det største tilbakeslaget for ytringsfriheten i Norge siden 1945.

 

Jeg oppfordrer uansett alle til å avslutte sine abonnement hos telenor bare fordi de kommer med et slikt tåpelig utsagn.

Lenke til kommentar

Dette er nok noe vi må regne med, Altså så lenge primærnæringer selges ut til aksjeselskap så må en regne med at eieren ønsker mest mulig avkasting på investeringen sin.

Et aksjeselskap har ingen samfunnspolitisk vilje, til å bygge ut tilbud til folket, så sant det ikke er økonomisk bærekraftig. Mange syter om at "Ja! håper telelinjene blir skilt ut i et eget selskap" Ja vel? Om dette skal være et aksjeselskap er vi like langt mener nå jeg. :hmm:

 

PS! Noen som la merke til at strømmen ble dyrere? Etter at kommunene solgte e-verkene (linjenettet) og fylkeskommune og stat solgte kraftstasjonene. :no:

 

Hadde jeg vært Telenorsjefen! Hadde jeg lokket med topp betalte jobber til politikere, som kunne være med å lage politisk mottstand for dette :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...