Gå til innhold

TEST: Fortron Source Zen 400W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott! Jeg har tilfeldigvis bursdag i dag. Kunne godt tenkt meg en slik. Får håpe jeg får nok penger. Bestilte meg et Lian Li kabinett i går, og en vifteløs strømforsyning vil toppe dette. Målet er en stille PC. :)

 

Redigert: Det mangler en ting. Om man bare kunne fjerne unødvendige kabler fra selve strømforsyningen kunne man spart en del rot.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Er usikker på hvor anvendbar en vifteløs PSU er, så sant man ikke har vannkjøling. En eller annen vifte for å frakte varmen ut av kabinettet må man jo uansett ha - og da kan den like godt blåse gjennom PSU.

8896432[/snapback]

 

 

Har aldri følt noe stort behov for vifteløs strømforsyning. Må uansett ha minst en vifte som sørger for litt gjennomtrekk og den kan like godt sitte i psu.

8896642[/snapback]

:green:

Lenke til kommentar
Er usikker på hvor anvendbar en vifteløs PSU er, så sant man ikke har vannkjøling. En eller annen vifte for å frakte varmen ut av kabinettet må man jo uansett ha - og da kan den like godt blåse gjennom PSU.

8896432[/snapback]

Er vel bare å lage store nok huller som luft kan sirkulere gjennom, og ikke stenge kabinettet inne i et skap eller en for trang hylle, så bør det kanskje gå å lage en 100% passivt kjølt maskin. Hvor man da f.eks. putter inn et 8600GT-kort med heatpipekjøler og en stor CPU-kjøleribbe ala Schyte Ninja på en ikke alt for oppklokket Core 2 (helst en E6400 eller noe deromkring). Man trenger jo ikke stenge viftestøyen inne, når den ikke finnes mener jeg?

Da vil man vel til slutt kun sitte igjen med problemet med diskstøy, men det løser seg vel snart det også med SSD.

Lenke til kommentar

Å ha en vifte eksternt er mer fleksibelt, i den forstand at man kan kontrollere støyen selv, og de vifteløse tklarer seg gjerne med en litt mindre luftstrøm, og også uten vifte i det hele tatt om man er litt gjennomtenkt, men det er for spesielt interesserte. Jeg vurderte denne modellen, men gadd ikke fordi kablene er korte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å ha en vifte eksternt er mer fleksibelt, i den forstand at man kan kontrollere støyen selv, og de vifteløse tklarer seg gjerne med en litt mindre luftstrøm, og også uten vifte i det hele tatt om man er litt gjennomtenkt, men det er for spesielt interesserte. Jeg vurderte denne modellen, men gadd ikke fordi kablene er korte.

 

AtW

8896741[/snapback]

Akkurat det er hva jeg tenker også, det er jo noe mer fleksibelt, og om man feks plasserer den i bunnen av kabinett (i steden for på det tradisjonelle og varmeste punkt i kassa), er det neppe rare luftstrømmen som er påkrevd.

Men det er nok likevel som du sier for spesielt interesserte, selv har jeg mer lyd fra strikkopphengte harddisker, enn fra Mist psu med sin saktegående 120mm vifte. Varmen selve den psu'en genererer selv er ikke nok til å få noe plagsomt lydnivå.

 

Forøvrig lurer jeg litt på hvordan det er med virkningsgrad og effektivitet på denne nye FSP. Jeg vil tro at det er positiv utvikling på det området som er grunnen til at de nå "tør" slippe en 400W versjon. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en server stående uten en eneste vifte i:

 

AMD A64 3800+ AM2 2.4GHZ (45W)

ASUS M2N-E SLI AM2

CORSAIR 1GB DDR2 667MHZ

Fortron Source Zen 300W

SAPPHIRE Radeon 7000 64MB

SAMSUNG 160.0GB SATA 5400RPM 2.5" 12mS Silent Seek (HM160JI) (Ligger i en egen støydempingsboks jeg hadde liggende)

Thermalright Ultra 120 u/vifte

 

Kabinettet er ett støydempet noise control kabinett jeg hadde liggende

 

Mer lydløst enn dette tror jeg det ikke er mulig å komme. Ingen merkbar

støy i det hele tatt.

 

42 grader idle cpu temp.. overkant av 70 ved 100% belastning i flere timer

(Folding@Home)

Lenke til kommentar
Hva er poengent med vifteløs psu når du må sette en vifte til å blåse på den? Da er den jo plutselig ikke vifteløs lengere.

8897674[/snapback]

 

Du trenger i de fleste tilfeller ikke mer enn en vifte på 80x80mm, som kanskje ikke flytter mer enn 20m3, men har et støynivå på 9db, noe som praktisk talt er lydløst. Det gjelder bare å få rørt litt på luften, så den ikke står helt stille :)

Lenke til kommentar

Trodde en stund jeg ville ha vifteløs PSU pga støy. Men nå har jeg en Seasonic S12 430w og den lager ikke en eneste lyd. Jeg kan se at vften går rundt, men det er klin umulig å høre noe.

 

Så jeg ser ikke poenget med denne type PSU lenger, nå som de med vifte er blitt lydløs de også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...