Gå til innhold

Komplett og mpx går sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bra i det hele tatt.

Jeg synes disse allerede har tapt seg ved at de er for store.

Dessuten sitter begge både som importør/distributør og forhandler som gjør at de presser de små forhandlerene helt ut av markedet.

 

Jeg sa det ville bli trøbbel når Stein Erik Hagen kom inn i bildet.

Lenke til kommentar

Pressemelding/børsmelding

Sandefjord, mandag 18. juni 2007

 

Komplett og Torp Computing Group fusjonerer

Styrene i Komplett ASA (OSE: KOM) (”Komplett”) og Torp Computing Group ASA (OTC:TORP) (”TCG”) har inngått en integrasjonsavtale som innebærer at partene er enige om å fremforhandle en fusjonsplan for sammenslåing av de to selskapene. En slik fusjon vil skape en aktør med stor slagkraft i markedet for netthandel. TCG eier nettbutikkene mpx.no og xd.no som selger til sluttkunder i Norge og itegra.no som selger til forhandlere.

 

Omsetningen i 2006 for den samlede virksomheten var NOK 4,2 milliarder, med et resultat før skatt på 128 MNOK. Med nettbutikker i 10 europeiske land og mer enn 600.000 aktive kunder, har man et godt utgangspunkt for videre langsiktig lønnsom vekst. Selskapet vil ha ca. 600 ansatte og hovedkontoret vil ligge i Sandefjord der begge selskaper i dag er basert. Komplett vil være overtagende selskap i fusjonen, og det fusjonerte selskapet skal hete Komplett ASA.

 

Både Komplett og TCG har utviklet kompetanse og teknologiske løsninger med suksess i en krevende internasjonal konkurransesituasjon. Netthandel er i kontinuerlig utvikling, og sammen vil det fusjonerte selskapet bli en svært solid aktør som kan forfølge internasjonale muligheter med enda større kraft.

 

Selskapet har som ambisjon å kunne tilby europeiske nettkunder det beste utvalg, pris og kundeservice innen salg av datautstyr, forbrukerelektronikk og hvitevarer. Bedre innkjøpsbetingelser og felles utvikling er blant de områdene hvor man forventer å kunne oppnå synergier. Merkenavnene Komplett, MPX, Itegra og Norek vil bli videreført.

 

Den anbefalte fusjonen er drevet fram av ambisjoner om vekst. Bemanningsreduksjoner i overlappende funksjoner ventes derfor å bli begrenset, og søkes håndtert gjennom intern omstilling og naturlig avgang.

 

Styrene foreslår et bytteforhold som innebærer at 1 aksje i TCG vil gi 0,3361 aksjer i Komplett. Kompletts aksjonærer vil eie 79,11 prosent og Torp Computing Groups aksjonærer vil eie 20,89 prosent av det nye selskapet.

 

Det legges opp til at fusjonsplanen skal vedtas av styrene i de to selskapene i september 2007. Forut for inngåelse av fusjonsplanen vil selskapene gjennomføre en gjensidig finansiell og juridisk due diligence. Fusjonsplanen må godkjennes av generalforsamlingene i de to selskapene. Generalforsamlingene forventes avholdt høsten 2007 og fusjonen forventes gjennomført rundt årsskiftet 2007/ 2008. I mellomtiden vil Komplett og TCG drives som selvstendige selskaper.

 

 

 

 

Om selskapene som fusjonerer:

 

Komplett ASA er en ledende europeisk e-handelsaktør.

 

Virksomheten består av nettbutikkene Komplett.no, Komplett.se, Komplett.co.uk, Komplett.ie, Komplett.nl, Komplett.be, Komplett.de, Komplett.at, Komplett.dk, Komplett.fr, Norek.no, af.komplett.se og inWarehouse.se.

 

Komplett selger merkevarer innen data, datautstyr, forbrukerelektronikk, hvitevarer og relaterte produkter til sluttbrukere og forhandlere via nettbutikker i ti land - Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Irland, Nederland, Belgia, Tyskland, Østerrike og Frankrike.

 

Komplett har til sammen ca. 420 ansatte og omsatte i 2006 for 2.249 MNOK med et resultat før skatt på 95 MNOK. Komplett overtok med virkning fra 1. mai 2007 det svenske netthandelsselskapet inWarehouse som i 2006 omsatte for 650 MNOK med et resultat før skatt på 3 MNOK. Komplett har i dag mer enn 550.000 aktive kunder.

 

Komplett ASA er notert på Oslo Børs under symbolet KOM.

 

Torp Computing Group ASA (TCG) er et investeringsselskap med fokus på selskaper knyttet til distribusjon og salg av produkter og tjenester over Internett. Virksomheten består av selskapene Itegra AS, MPX.no AS, XD.no AS, TCG Kapital AS og Torp Distribusjon AS.

  • Itegra er en breddedistributør innen data og forbrukerelektronikk.
  • MPX.no er en nettbutikk som selger merkevarer innen data, forbrukerelektronikk og hjem-/fritidsprodukter til privatpersoner, bedrifter og offentlige virksomheter.

TCG har til sammen 150 ansatte og omsatte i 2006 for 1.312 MNOK med et resultat før skatt på 31 MNOK. TCG har ca 110.000 aktive kunder.

 

TCG er tilknyttet Norges Fondsmeglerforbunds OTC-liste.

Lenke til kommentar
Forbrukere og ansatte vil ikke merke stort.

 

Jeg jobber selv i en av de nevnte selskapene, og tror dette er en positiv ting. Selvom jeg måtte klø meg litt i hodet når jeg fikk høre om dette.

8886558[/snapback]

 

Enig i det at det kom brått på til morran her også. Men det blir nok bra. :)

 

Mvh

MajorP

Lenke til kommentar
Aha, så bare at komplett og mpx skulle bestå... Men ok, da kommer vel ingen  til å merke noen forskjell, da :)

8886709[/snapback]

 

Selskapet har som ambisjon å kunne tilby europeiske nettkunder det beste utvalg, pris og kundeservice innen salg av datautstyr, forbrukerelektronikk og hvitevarer. Bedre innkjøpsbetingelser og felles utvikling er blant de områdene hvor man forventer å kunne oppnå synergier. Merkenavnene Komplett, MPX, Itegra og Norek vil bli videreført.

 

Tenkte jeg skulle utheve det :)

Lenke til kommentar
er vel en bra ting dette. Det betyr at andre foretak må skjerpe konkuranse innstinktet sitt. I mine øyne vil dette være positvt for oss som forbrukere.

For til slutt er det prisen og service vi ser på, da betyr det lite om de heter komplett eller netshop eller psdata osv osv.

8886713[/snapback]

 

Skjedde ikke noe av det samme med microplex og netshop?

Lenke til kommentar

En slik sammenslåeing er en naturlig del i leverandørmarkedet. Fordelen er at de kan muligens gi oss forbrukere bedre tilbud gjennom større utvalg og ikke minst hyggeligere priser.

 

Tørr jeg spå oppblomstring av fysiske butikker i de største byene også etterhvert?

 

Det som blir utfordringen er derimot kundebehandlingen i et så stort selskap med mange kunder og enkelte store hvaler som ligger å vaker. Det er klart at en fjorttis som bruker komfpenga til pc (verdi 20k) mener i egne øyne at han har brukt mye og krever derfor kundeservice, kan bli nedprioritert da han ikke akkurat er en stor kunde. En annen ting er at det er mye mer krav fra kundemassen i dag om å tilrette legge løsninger og kundeforhold som de selv er fornøyd med. Blir spennende å se om denne sjappa klarer å lage et interaktivt samspill med kundene, og opprettholde gode kundeforhold.

 

De små lokale sjappene vil nok ikke tape kundemassen sin med det først, da de er preget av lojale tilfredse kunder. Dog tror jeg dette kan slå ned som en bombe hos netshop, ps data etc.

 

Da blir det spennende å se hvilken krig som oppstår og hvilke strategier som skal lages. For jeg skal ha meg flatskjerm, og TV er et område som er viktig å være med på for denne sjappa. Håper på sinnsyke tilbud rett etter sommern. En 50" 1080p skjerm med alt dill dall til 10k, svinger bra her i gården. Og min spådom er at vi kommer til å se SYKE tilbud på viktige områder innen elektronikk bransjen. Smådeler som skjermkort og slikt tror jeg nesten blir uforandret :)

 

 

Siden de leser det jeg skriver:

 

PS3 til 4k til høsten smaker bra ved siden av min 1080p skjerm :)

FIX IT :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...