Gå til innhold

NAS for de kravstore


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal man egentlig med noe sånt, når man for ca 4000,- får en filserver med plass til 10 hardisker. Da har man også utbyggins muligheter en sånn boks bare kan drømme om.

 

Ikke er 5 gig så mye lengre heller viss man skal putte filmsamlingen sin på den, er jo ikke plass til mer enn 200 HD filmer.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

RAID 6 må en jo betale ganske bra med penger får å få på en RAID kontroller. kanskje 8000 kroner ikke er så stivt like vel (om en måtte trenge RAID 6 da).

 

Er Thecus et kvalitetsmerke?

 

Jeg er litt i tvil da jeg har opplevd at en sånn "lag deg ekstern harddisk selv boks" har dratt PC'en ned i knestående med påfølgende reboot. Kan jo hende de var ekstra uheldig med denne USB 2.0 harddisk innkapslingen da, evt. at jeg ikke monterte harddisken skikkelig den andre gangen jeg brukte denne til kloningsformål.

 

Den hadde en billigfølelse i plastikk med skyvebryter for av, på og kopier (tror jeg det står på den). Den er laget for 2,5" IDE harddisker. Har muligheten for å kopiere bilder rett fra digitalkameraet.

 

http://www.thecus.com/products_over.php?cid=1&pid=7

(opplevde det med denne)

 

Det kan se ut til at en mister 2 Terabyte til beskyttelsesgraden RAID 6 gir deg dersom du velger 5 stykk Terabyte disker. Du sitter igjen med 3 av dine 5 Terabyte til benyttelse. Men så tillater RAID6 at 2 disker dør samtidig da før det blir kritisk for dine data. Derfor kan det hende du fint vil klare deg med RAID5. Det står å lese at en kan omgå at 2 disker dør samtidig ved å kjøpe disker av ulike merker/modeller, da dette reduserer sannsynligheten noe for at dette skal skje. Det hadde nok vært litt bedre utnyttelse av et RAID6 oppsett med noen flere enn 5 harddisker. Opplevd hastighet kan også variere ut i fra hvor mange harddisker du benytter i RAID oppsettet.

RAID 6 is inefficient when used with a small number of drives, but as arrays become bigger and have more drives the loss in storage capacity becomes less important and the probability of two disks failing at once is bigger..

..RAID 6 does not have a performance penalty for read operations, but it does have a performance penalty on write operations due to the overhead associated with the additional parity calculations. This penalty can be minimized by coalescing writes in fewer stripes, which can be achieved by a Write Anywhere File Layout.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID6#RAID_6

 

 

Så når Thecus lager en slik enhet med RAID 6 støtte, så kunne de gjerne lagt inn en kontroller som støtter minst 8 disker eller mer. En får frittstående RAID 6 kontrollere med støtte for flere enn 5 disker:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311568

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326146

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319185

Endret av G
Lenke til kommentar

8000 kr er alt for dyrt i forhold til spesifikasjonene. Det er tydelig at Thecus har lite konkurranse i markedet og kan ta en veldig høy fortjeneste på disse. Hadde man hatt tilgang til tilsvarende komponenter (hovedkortet med Raid6-kontroller, Celeron ULV og 4xGbit) rett fra produsenten så hadde det trolig blitt langt billigere. Selv om man må kjøpe separate deler så kommer man vel godt under den prisen.

 

Jeg kjøper mye heller en egen PC til et slikt formål. Gjerne med en med FreeBSD NAS eller Linux NAS -distro. (Jeg tenker egentlig på å kjøpe to stk på lang sikt og ha de på hver sin plass, synkronisert over nettet. En hjemme og en på jobb, begge med Raid5.)

Lenke til kommentar

RAID 6 er ikke veldig egnet når du har kun 5 disker. To av dem går jo bort i paritet. Du trenger også en rimelig kraftig paritets motor for å regne RAID 6 paritet med god båndbredde.

 

Edit: hadde de fått plass til en disk til kunne en kjørt RAID 10 og fått like mye kapasitet som RAID 6 på 5 disker. En hadde også fått vesentlig bedre ytelse, billigere RAID kontroller og sammelignbar pålitelighet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Dette er nok for bedriftsmarkedet i mine øyne.

 

Å sette opp en egen PC-filserver tar en del tid sammenlignet med denne NAS'en. Vedlikeholdet er nok mye høyere også. Dermed sparer bedriften tid (=penger) ved å kjøpe en NAS. Prisen er høy fordi det er et relativt nytt produkt og det har nok ikke tatt helt av enda.

Lenke til kommentar
Dette er nok for bedriftsmarkedet i mine øyne.

 

Å sette opp en egen PC-filserver tar en del tid sammenlignet med denne NAS'en. Vedlikeholdet er nok mye høyere også. Dermed sparer bedriften tid (=penger) ved å kjøpe en NAS. Prisen er høy fordi det er et relativt nytt produkt og det har nok ikke tatt helt av enda.

8887278[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Hvis man skal bygge en PC fra scratch, tar det litt lengre tid (avhengig av hvor erfaren man er :p )

 

Men om man f.eks. bruker en egen NAS-distro av GNU/Linux eller *BSD, så er jo OSet inne før man rekker å blunke. Det som gjenstår er å konfigurere RAIDet, men det må man jo med en slik dedikert boks også.

 

Ellers har du flere fordeler med en "skikkelig" server - den er mer fleksibel og kan bygges ut utover grensene her (maks 5x1TB). Å ha et fullverdig OS gir også flere fordeler både mtp. administrasjon, sikkerhet og hvilke tjenester boksen skal tilby.

Lenke til kommentar
RAID 6 er ikke veldig egnet når du har kun 5 disker. To av dem går jo bort i paritet. Du trenger også en rimelig kraftig paritets motor for å regne RAID 6 paritet med god båndbredde.

8887063[/snapback]

Med 6 raske harddisker på 100 MB/s er det bare 600 MB/s som skal behandles. (400 MB/s inn og 200MB/s ut til paritet) Det er en bagatell for GP prosessorer som Celeron ULV på 1GHz/400FSB som har om lag 12 GB/s (3Gflops * 32bit) teoretisk (og ca halvparten i praksis) beregninsksapasitet og en FSB på 3,2 GB/s.

Lenke til kommentar
Drøy prising, som alltid ved dedierte NAS-bokser, og jeg mistenker ytelsen ikke er all verden heller (som det ofte ikke er ved NAS-bokser), i tillegg lurer jeg på om den støtter logical units på over 2 TB (som NAS-bokser overraskende ofte ikke gjør)

 

AtW

8888225[/snapback]

 

Ytelsen er det ikke noe problemer med, ref

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29616/75/1/8/

Det er også mulig å sette opp Raid10, samt det er eSATA port, så det kan legges til enda èn disk eksternt.

Dessverre skal support være en stort mangelvare fra Thecus, så jeg gikk for Infrant ReadyNAS NV+ istedet.

Kjøpte via Amazon en diskløs versjon med 1GB minne (800 USD), stappet i 4 stk 250GB disker, og alt var oppe og kjørte på "no time". Bruker XRaid, og da kan man øke størrelsen på arrayet bare ved å bytte ut èn og èn disk med større disker. Det er bare å bytte èn disk (hot swapping støttes), la NAS'en gjenoppbygge arrayet, så bytte neste osv. Gjenoppbygging av et array tar lang tid (ca 8 timer), men man kan bruke NAS'en mens arrayet oppbygges. Støtter også media streaming via diverse protokoller (bl.a iTunes server, uPnP etc).

Lenke til kommentar
Drøy prising, som alltid ved dedierte NAS-bokser, og jeg mistenker ytelsen ikke er all verden heller (som det ofte ikke er ved NAS-bokser), i tillegg lurer jeg på om den støtter logical units på over 2 TB (som NAS-bokser overraskende ofte ikke gjør)

 

AtW

8888225[/snapback]

 

Ytelsen er det ikke noe problemer med, ref

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29616/75/1/8/

Det er også mulig å sette opp Raid10, samt det er eSATA port, så det kan legges til enda èn disk eksternt.

Dessverre skal support være en stort mangelvare fra Thecus, så jeg gikk for Infrant ReadyNAS NV+ istedet.

Kjøpte via Amazon en diskløs versjon med 1GB minne (800 USD), stappet i 4 stk 250GB disker, og alt var oppe og kjørte på "no time". Bruker XRaid, og da kan man øke størrelsen på arrayet bare ved å bytte ut èn og èn disk med større disker. Det er bare å bytte èn disk (hot swapping støttes), la NAS'en gjenoppbygge arrayet, så bytte neste osv. Gjenoppbygging av et array tar lang tid (ca 8 timer), men man kan bruke NAS'en mens arrayet oppbygges. Støtter også media streaming via diverse protokoller (bl.a iTunes server, uPnP etc).

8891640[/snapback]

 

Ikke? Såvidt jeg kan se er ytelsen relativt dårlig, bedre enn andre NAS-bokser, men likefullt dårlig. Med forbehold om at jeg misforstår noen av grafene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers har du flere fordeler med en "skikkelig" server - den er mer fleksibel og kan bygges ut utover grensene her (maks 5x1TB). Å ha et fullverdig OS gir også flere fordeler både mtp. administrasjon, sikkerhet og hvilke tjenester boksen skal tilby.

8887616[/snapback]

Det er ikke sikkert at en skikkelig server trenger å være mer sikker. Jo flere tjenester du kjører, jo flere inngangsporter har du. Vil tro at en såpass enkel boks er sikrere enn en fullverdig server. Men ellers er jeg enig med deg

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
RAID 6 er ikke veldig egnet når du har kun 5 disker. To av dem går jo bort i paritet. Du trenger også en rimelig kraftig paritets motor for å regne RAID 6 paritet med god båndbredde.

8887063[/snapback]

Med 6 raske harddisker på 100 MB/s er det bare 600 MB/s som skal behandles. (400 MB/s inn og 200MB/s ut til paritet) Det er en bagatell for GP prosessorer som Celeron ULV på 1GHz/400FSB som har om lag 12 GB/s (3Gflops * 32bit) teoretisk (og ca halvparten i praksis) beregninsksapasitet og en FSB på 3,2 GB/s.

8887791[/snapback]

En enkelt GbE port på fullt trøkk er nok mer enn nok til å knele både en og to ULV Celeron prosessorer (4x GbE tar de gamle Xeon 2S/4P maskinene helt ned i kne, de nye har imidlertid IOAT, core og bedre FSB så de tar dette helt greit), å putte raid 6 på toppen av det er ikke akkurat noe jeg ville gjort på et system jeg ville hatt høy båndbredde ut av.

 

edit FAB->FSB

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...