Gå til innhold

Intel viser Itanium "roadmap"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
    * "Poulson" - 32 nm, 4 kjerner, 8 tråder pr. kjerne

    * "Kittson" - flere kjerner, flere tråder

Er det bare jeg som ser en motsetning mellom den opprinnelige Itanium-tankegangen og parallellisiering ved hjelp av mange kjerner og flere tråder per kjerne? Itanium skulle jo være det ypperste i ytelse per tråd, men her ofrer de trådytelse i form av klokkehastighet for minke TDP per kjerne og gi rom til flere prosessorkjerner i parallell. Dette strider etter det jeg kan skjønne mot de HPC-miljøene de retter seg inn mot: Lite parallelliserbare oppgaver som tjener på å ofre parallellitet for å få høyere trådytelse. 8 tråder per kjerne høres også helt motsatt ut av det Itanium en gang var. 8 tråder per kjerne er jo "Niagara-land".

 

Har Intel helt gitt opp å optimere for trådytelse og lar til og med den siste IPC-skanse, Itanium, få copy-paste-behandling ?

 

Blir Poulson intels første firekjerne på en og samme brikke?

 

"Montvale" er knapt å regne som en versjonsoppgradering fra "Montecito", men "Poulson" vil være basert på en helt annen arkitektur enn Itanium 2 - som ble introdusert i 2002.

Poulson kan bli svært spennende om det er tilstrekkelig mye nytt i den. Intel har jo slitt med arkitekturen på tidligere Itanium'er.

Lenke til kommentar
HPC = High performance computing?

8865772[/snapback]

Det stemmer.

 

Ikke vet jeg, men første tanken som daler ned i hodet på meg er hvordan amd vil svare på dette.

8865772[/snapback]

Selv om ikke AMD har noen IA64-arkitektur så konkurrerer de likevel litt mot Itanium med x86-64 siden det er mulig å konvertere koder mellom IA64 og x86 (omfattende og tidkrevende) eller skrive koder spesielt rettet mot begge instruksjonssettene i utgangspunktet.

 

AMD kommer neppe med noe direkte "svar" på dette, men følger sin opprinnelige plan. Dvs. å selge Opteron til HPC-miljøene. Hittil har clustere med 4-sokkel * 2-kjerne K8 vært AMD's produkt rettet mot HPC. I tida framover kommer firekjernene K10 "barcelona" til å rette seg mot HPC. Antall sokler per node vil sikkert øke på grunn av flere HT-busser og sammenkoblingen av nodene vil i økende grad bli basert på HTX-kontrollere.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvorvidt HTX er i bruk på dagens hovedkort rettet mot det generelle spill markedet, men etter hva jeg har lest om latens/respons tiden der i gården virker det som en ypperlig platform for hva creative oppgir som grunn for at X-Fi lydkort er fortsatt på PCI spor og ikke PCI-express.

Litt OT, men det høres forferdelig interessant ut med tanke på alt egentlig av komponenter.

 

Jeg fant litt info om HTX her, http://www.hypertransport.org/tech/tech_htx_pci.cfm?m=9

Skjønt jeg er på jobb og har ikke tid til å grundig gjennomgå det nå =)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...