Gå til innhold

Google gir etter for EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg bryr meg stort om folk får se hva jeg søker på. Synes derimot det er genialt at de lagrer søkene slik at de kan bruke det for å forbedre resultatene.

 

Og at de igjen bruker det for å forbedre Google Toolbar sin søk ved å foreslå søkeord.

Endret av Squeegie
Lenke til kommentar
Hvilke argument er mot at de anonymiseres?

8866620[/snapback]

Akkurat det Squeegie snakket om. Google bruker dataene til forskning sånn at de kan forbedre tjenestene sine. F.eks. jo flere brukere som trykker på resultatene langt ned på resultatlisten på gitte søkeord, jo dårligere er søkeresultatene for de treffet. Da kan Google gå inn i sjekke om de på en eller annen måte kan forbedre algometriene sine sånn at søkeresultatene blir bedre.

 

Ulempen er selvfølgelig at søkeloggene kan komme på avveie. De fleste husker kanskje AOL-skandalen da AOL ga ut søkeloggene sine med beste mening sånn at folk kunne drive forskning med dataene. Men selv om søkeloggene bare var knyttet opp mot et ID-nummer og ikke noen form for informasjon om brukeren, greide man likevel å finne flere av brukerne bare ved å se på søkeordene.

Lenke til kommentar

Å forbedre resulstatene kan de jo fint klare uten å logge selve IP adressen.

 

Det er jo ikke snakk om at informasjonen om hva som har blitt søkt på, hva man har klikket videre på osv som skal fjernes, men den skal anonymiseres ved at man "sletter" ip adressen, slik at man ikke kan se hvem som har søkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...