Gå til innhold

AMD taper markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg finner dette helt åpenlyst, siden Intel nå har vært et helt år i ytelsestoppen uten at AMD har hatt noe å svare med. Vi får håpe for AMD og markedets del at Barcelona gruser Core 2 Duo cpu'ene noe kraftig. Jeg ser også for meg at AMD vil være den som først lanserer firekjerner til en fornuftig penge (med forbehold om Q6600 som nå skal droppes til rundt 2000 kr)

Lenke til kommentar
Ja dette kom jo ikke som noe sjokk. Men AMD bør snart få Barcelona(og den må være rask) markedet snart. Men det er de vel klar over :p

8858341[/snapback]

De har vel forestilt oss rimelig bra ytelse, så jeg tror ikke det blir hovedproblemet til AMD etter lansering. Problemet tror jeg at Intel står klar med en hær med billige C2D CPUer med 2 og 4 kjerner som de selger grisbillig, noe jeg tror kan være en hard nøtt for AMD å knekke. Det koster å utvikle CPUer og de kan ikke i begynnelsen selge dem for hva som helst, spesielt gjelder det for AMD som er noe svakere stilt økonomisk enn Intel. ATI har vel ikke heller vist noen fin bunnlinje de siste året?

 

Ett annet problem er vel at Intel har lovet større arkitekturoppgraderinger hvert 2ndre år, dvs neste sommer dersom de klarer å holde seg til planen. Uansett ett morsomt race og vi kan jo bare håpe at begge holder hode over vannet så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

Men intel har vel rå til å senke sine cpu'r med enda 50% som de har planer om fra slutten av juli er det vel. AMD har vel ikke ekstremt god økonomi, ser for meg billige cpu'r mot slutten av året, men hvis ikke barcelona yter det den er skrytt opp til, tror jeg ikke AMD klarer seg ved å selge nærmest gratis. Frykter at Intel kommer til å presse på noe ekstremt fremover.

 

Jeg håper får guds skyld at ikke bare Barcelona er bedre, men EKSTREMT MYE bedre, slik at de også vil stå i mot det neste Intel fyrer opp med.

 

Krysser mine fingre og tær og hadde jeg hatt hår, skulle jeg kryssa det også for at AMD vinner tilbake markedsandeler og blomstrer opp igjen

 

edit: litt skriveleifer

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Hvis AMD skal håpe på å ta igjen tapte markedsandeler, må de først komme opp til det nivået de var før de begynte å tape. Hvis ikke kjemper de jo bare for å komme opp på status quo fra i fjor og det er et defensivt mål.

 

Men jeg tror de vil ha problemer med å overbevise markedet om at det skal satse på AMD igjen nå. Barcelona er ikke nok til å snu opinionen, de må levere varene jevnt og trutt over lengre tid før store bedrifter tør å skifte leverandør igjen. Det var det som skjedde da Intel kom med den feilslåtte Pentium 4 og AMD sakte, men sikkert fikk overtaket. Men det tok flere år. Så hvilte de på laurbærene litt for lenge og Intel kom tilbake.

 

Intel har lært leksen sin denne gangen og vil nok slå hardt tilbake mot Barcelona. I første omgang har Core 2 mye å gå på når det gjelder klokkehastighet og Intel kan derfor skru opp ytelsen en del med én gang. Dernest kommer Intel snart med 45 nm Penryn og kan skru opp ytelsen enda flere hakk. Neste år kommer arvtakeren til Core 2 og kan feie AMD av banen.

 

Så det gjenstår å se om AMD har noe annet opp i ermet til å følge opp Barcelona med, eller om de nå satser alt på ett kort. Dersom de ikke har noe mer enn Barcelona, tror jeg de snart vil tape det lille de vinner av markedsandeler på Barcelona igjen. Men jeg ønsker dem lykke til! Håper de klarer dette.

Lenke til kommentar

Akkurat nå er C2D det beste valget for en klokker og en tung arbeidsstasjon. AM2 derimot er et godt valg for barebones, htpc samt mindre kraftige og billige maskiner.

 

Jeg elsker min E4300 om dagen som forvandlet seg til 3Ghz uten å svette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...