Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung har jo tidligere holdt seg tilbake på kapasitetsjaget, nærmest konsekvent holdt seg på 2-3 plater i diskene sine, og dermed ligget bak de andre som bruker flere plater. Interessant å se nå at de konfronterer sine storebrødre og slår dem på ren platetetthet. Det kan vel være mulig vi ser nye rekorder i transfer på 7200-disker med denne tettheten?

Lenke til kommentar

Ikke så ille pris det.. Tross alt kan jeg da kvitte meg med fire disker på 250GB.. Det er en del varme og støy ut av kabinettet..!

 

Det er jo nesten synd de ikke hadde lagt inn en plate eller to til, det ville jo blitt kapasitetsrekord om jeg ikke tar feil. Dog er det vel tykkere plater eller noe som stopper de fra å gjøre dette.

Lenke til kommentar

334 GB på én plate er vel tetthetsrekord, så rart de ikke har gitt dette noe oppmerksomhet før lanseringen. 1,33 TB+ er vel like rundt hjørnet med 4 og 5 plater.

 

Overføringshastigheten ligger vel på rundt 100 MB/s vil jeg tro.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Samsung er kanskje ikke best kjent for sine harddisker, men er allikevel tidlig ute med en 1 TB-harddisk.

 

Les mer

8848589[/snapback]

 

Samsung begynner vel å bli både kjent og akseptert som en av de store leverandørene? Kvalitetsmessig har jeg en følelse av at de er minst like gode...

Men de har hatt en silent approach til det hele, gått fremover i det stille.

Lenke til kommentar

Dette tar jeg med en stor klype salt. Dvs. jeg tviler på platetettheten. Jeg lurer veldig på hvor Xbit-labs har fått denne informasjonen fra. Platetettheten bruker aldri å ta så store steg nettopp fordi det er svært vanskelig å øke den. Jeg tror det er 5 plater slik både Hitachi og Samsung har på sine 1TB-disker. (Nei, ikke 4 plater slik det står i artikkelen)

 

De andre modellene i F1-serien tyder jo også på lavere kapasitet per plate:

2*160GB = 320GB

3*167GB = 500GB

4*188GB = 750GB

5*200GB = 1000GB

 

Jeg betviler ikke at de lager en 1TB disk, men at den har bare 3 plater betviler jeg. Jeg tror den har 5.

 

Redigert: Det virker som alle de nyhetssidene på nettet som skriver om denne disken og har oppgitt kilde, har Xbit-labs som kilde. Hvis Xbit-labs har gjort en feil her så har har hele flokken av nettsider som har gått i de samme fotsporene gjort den samme feilen.

 

Det får vi håpe på :) Kansje nær raptor ytelse på transferen

8848676[/snapback]

Hvis 334 GB/plate stemmer (noe jeg ikke tror) så vil gen nok knuse den raskeste raptoren på transferrate med 30-40%. Derimot tror jeg ikke på 334 GB/plate men 200 GB/plate og dermed en transfer-rate som ligger omtrent 0-10% raskere enn raptoren slik Hitachis 1TB-disk gjør.

Lenke til kommentar
Regner med Simen1 som vanlig har rett....  Synd dog... hadde vært en veldig "riktig" disk om det hadde stemt

8849015[/snapback]

 

 

Jeg tror simen tar feil denne gangen. Ikke bare Xbit som har specs ute. Sjekk denne pdf 'en http://ec.ingrammicro.de/pdf/8864948.pdf kan selvfølgelig være fake, men ser unektelig til å være fra Samsung, og Ingrammicro er ikke akkurat kjent for å drive med bøff.

Tror det blir en lynrask disk. Håper alt stemmer da....

 

Edit: Disken er forøvrig listet i Tyskland til å koste ca 80% av Hitachi sin dvs. 240€ mot 300€. Dersom forholdet holder stikk i Norge, vil prisen havne på rundt 2200 kr om man legger billigste pris i prisguiden til grunn.

Endret av drvcd
Lenke til kommentar

Får heie litt i det stille på samsung denne gangen da. De gjør ikke store nummeret ut av sine nyvinninger, men dette må ta kaka...

En slik tetthet burde jo normalt hos andre produsenter blitt presentert av halvnakne fotomodeller liggende på pidestall med disken mellom silikonet. En slik disk vil være sikker på å havne under lokket i min kasse, og en til senere for raid0. Skulle det derimot ikke stemme, og at det "bare" er en som alle andre, så er det penger spart..

Lenke til kommentar
Får heie litt i det stille på samsung denne gangen da. De gjør ikke store nummeret ut av sine nyvinninger, men dette må ta kaka...

En slik tetthet burde jo normalt hos andre produsenter blitt presentert av halvnakne fotomodeller liggende på pidestall med disken mellom silikonet. En slik disk vil være sikker på å havne under lokket i min kasse, og en til senere for raid0.  Skulle det derimot ikke stemme, og at det "bare" er en som alle andre, så er det penger spart..

8849545[/snapback]

 

 

Helt enig. Artig at det faktisk dukker opp uventede ting som det ikke har vært pratet om i månedsvis i forveien, som i visse andre deler av bransjen.

Føler meg temmelig sikker på at tallene stemmer. (ref. linken i min forrige post), men det får vi vel snart greie på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...