Gå til innhold

Vi samler Linux-stoffet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strålende :thumbup: !

Siden dette ikke nødvendigvis er stedet for Kernel news o.l., men kanskje mer menigmanns nyheter og artikler foreslår jeg å i alle fall sette litt fokus på hva nybegynnere har nytte av å vite. Så kan man kanskje få "kapret" noen flere linuxbrukere :D

 

Eks. på nybegynnertema:

* Hva vinner (og taper) man ved å gå over til linux?

* Hvilke distro skal man velge?

* Hva er forskjellen på de forskjellige populære distroene (går litt under forrige pkt)?

* Hva skal man tenke på når man går over til linux?

* Kanskje sammenligne windowsprogrammer med tilsvarende gnu/linux-programmer for å gjøre det lettere å finne ut hva man skal bruke når man ikke lenger har word, windows media player, IE og photoshop.

 

Det er selvfølgelig viktig å følge opp med artikler for mer avanserte/erfarne linuxbrukere:

Eksempler på guider/tester:

* Sammenligning av packet managere.

* Sammenligning av boot loadere.

* Sammenligning av filsystemer.

* Presentasjoner av nyttige programmer.

* Kompabilitetstesting av laptop'er, hardware, mp3spillere osv (dvs. teste det mot linux også og nevne om det følger med linuxdrivere f.eks. når dere tester noe ny hardware, siden dette jo er hw.no ;) )

 

I tillegg kommer naturligvis vanlige nyheter, som f.eks. nye versjoner av distroer og drivere som slippes, patentstriden osv. osv. :)

Lenke til kommentar

Med litt fokus på nybegynnere så kunne det vært greit med noen installasjonsguider. Kanskje ta for seg steg for steg i installasjonen hva man bør/skal gjøre slik at å installere noe så "stort" som ett OS ikke blir å skremmende. Finnes sikkert mye om dette allerede på nettet, men er greit å få det på norsk for noen, og ikke mist så er det sikkert enklere for mange å finne frem til hw.no enn noen av de andre linux sidene rundt om.

 

Ellers så er dette ett meget godt tiltak :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg mer type "howto" guider for diverse ting som er kjekt for GNU/Linux. F.eks

 

..:: Hva trenger jeg for å bruke maskinen min som multimedia/HTPC ?

..:: Hvordan setter jeg opp fjernstyring og nettverk med Windows/Linux maskiner?

..:: Kan jeg bruke flere skjermer som arbeidsområde?

..:: Kan jeg bruke alt jeg har av musikk og videofiler i Linux?

..:: Hvordan redigerer jeg mine feriebilder like greit som i Photoshop Elements?

 

Det var jo noen veldig konkrete spørsmål, men jeg tror de fleste brukere av en PC er opptatt av at alt de har fra Windows miljøet sitt skal få en fullverdig erstatter. Jeg tror også at det er viktig å fokusere på enkelheten, slik som MAC og Windows har gjort.

 

Så, jeg gleder meg, dyptgående artiklere, og ikke bare tester om nye distroer men også om programvare og brukerguider.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Strålende  :thumbup: !

Siden dette ikke nødvendigvis er stedet for Kernel news o.l.,

 

Sjekk kerneltrap.org for slike nyheter! Der får man virkelig innblikk i hva som beveger seg i linux verdenen.

 

* Kompabilitetstesting av laptop'er, hardware, mp3spillere osv (dvs. teste det mot linux også og nevne om det følger med linuxdrivere f.eks. når dere tester noe ny hardware, siden dette jo er hw.no ;) )

8844447[/snapback]

 

Det hadde vært kjekt om dette ble et fast punkt ved laptop tester på hw.no! Greit å vite hvordan acpi suspend/resume, viftestyring fungerer føør man kjøper! :)

Lenke til kommentar
PS......   Det skulle vært artig å sett hvor mange her på hardware.no som var linuxbrukere.........
I følge TNS Metrix, så brukte 1,8% av alle våre besøkende i 2006 Linux, mens 1,4% brukte Mac. Hittil i 2007 så har Linux falt ned til 1,7%, og Mac har hoppet til 3%. (Dette gjelder altså bare Hardware.no.)
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Strålende  :thumbup: !

Siden dette ikke nødvendigvis er stedet for Kernel news o.l., men kanskje mer menigmanns nyheter og artikler foreslår jeg å i alle fall sette litt fokus på hva nybegynnere har nytte av å vite. Så kan man kanskje få "kapret" noen flere linuxbrukere :D

 

Eks. på nybegynnertema:

* Hva vinner (og taper) man ved å gå over til linux?

* Hvilke distro skal man velge?

* Hva er forskjellen på de forskjellige populære distroene (går litt under forrige pkt)?

* Hva skal man tenke på når man går over til linux?

* Kanskje sammenligne windowsprogrammer med tilsvarende gnu/linux-programmer for å gjøre det lettere å finne ut hva man skal bruke når man ikke lenger har word, windows media player, IE og photoshop.

 

Det er selvfølgelig viktig å følge opp med artikler for mer avanserte/erfarne linuxbrukere:

Eksempler på guider/tester:

* Sammenligning av packet managere.

* Sammenligning av boot loadere.

* Sammenligning av filsystemer.

* Presentasjoner av nyttige programmer.

* Kompabilitetstesting av laptop'er, hardware, mp3spillere osv (dvs. teste det mot linux også og nevne om det følger med linuxdrivere f.eks. når dere tester noe ny hardware, siden dette jo er hw.no ;) )

 

I tillegg kommer naturligvis vanlige nyheter, som f.eks. nye versjoner av distroer og drivere som slippes, patentstriden osv. osv. :)

8844447[/snapback]

 

Er enig med kfs. :thumbup:

 

Andre idéer:

  • Test av diverse hardware på Linux (f.eks. diverse lydkort, diverse WLAN-kort, etc.)
  • Test av diverse programmer for et bestemt formål (f.eks. musikkspillere, nettlesere, etc.)
  • Test av vindusbehandlere (KDE, Gnome, Blackbox, Fluxbox, etc.)
  • Guide for oppsett av egen webserver med Apache
  • Test av Dell-laptoper med Ubuntu (når de kommer til Norge)
  • Guide for partisjonering i Linux
  • Guide for endring av utseendet i bl.a. Gnome og KDE (inkl. splashbilde, bootbilde, loginbilde, etc.)

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg mer type "howto" guider for diverse ting som er kjekt for GNU/Linux. F.eks

 

..:: Hva trenger jeg for å bruke maskinen min som multimedia/HTPC ?

..:: Hvordan setter jeg opp fjernstyring og nettverk med Windows/Linux maskiner?

..:: Kan jeg bruke flere skjermer som arbeidsområde?

..:: Kan jeg bruke alt jeg har av musikk og videofiler i Linux?

..:: Hvordan redigerer jeg mine feriebilder like greit som i Photoshop Elements?

 

Det var jo noen veldig konkrete spørsmål, men jeg tror de fleste brukere av en PC er opptatt av at alt de har fra Windows miljøet sitt skal få en fullverdig erstatter. Jeg tror også at det er viktig å fokusere på enkelheten, slik som MAC og Windows har gjort.

 

Så, jeg gleder meg, dyptgående artiklere, og ikke bare tester om nye distroer men også om programvare og brukerguider.

8844849[/snapback]

 

definitivt. jeg er oppvokst med Windows og har brukt det siden versjon 1.04 tilbake i 1988. men jeg ser at dagens windows os begynner å bli unødvendig tunge å håndtere for bærbare maskiner. så jeg har forsøkt utallige distroer uten å lykkes på en rimelig plain Intelbasert bærbar. hver gang man spør om hvordan man installerer en driver får man bare kryptiske svar som ikke sier meg noen verdens ting.

Lenke til kommentar

Dette er et meget bra tiltak. Det burde også være på tester av hovedkort en notis om dette hovedkortet er egnet for linux. På gamer burde det også være lagt til om dette spillet går ann å emulere via wine f.eks. btw; Er helt i ekstase nå for tiden, siden FM2007 funker ypperlig på Ubuntu med Wine. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...