Gå til innhold

SuperMicro viser nye SuperBlade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SuperMicro har akkurat annonsert et spennende, nytt bladsystem på Computex-messen i Taipei. Selve kabinettet har 7U-størrelse og støtter inntil 7 bladservere.

I følge websidene støtter det inntil 10 blade servere, men det skal komme en 14-servers utgave (Som det også står senere i artikkelen).

Den primære fordelen med SuperMicro er at man kan håndtere systemer både med to- og fire prosessorsokler såvel som dobbelkjerne- og firekjerneprosessorer.

Dette har HP allerede hatt en stund, så her er jeg redd SuperMicro kommer for sent til å komme med "noe nytt".

Maksimalt sett betyr dette dermed totalt 160 prosessorkjerner i ett enkelt bladkabinett - et godt stykke foran både HP, IBM og Sun.

Her gjøres det en antakelse om A) Støtte for fire 4-kjerneprosessorer og B) at alle blade-serverene er like store. Erfaringer fra andre leverandører, deriblant HP, viser at blade-servere kan komme i forskjellige fysiste størrelser, og 4-CPUer er typisk noe som gjør bladene større.

Det finnes opptil 8 minnespor på hver bladserver.

Dette er faktisk noe i underkant av hva jeg hadde forventet. HP har severe med 16, noe som muliggjør 64GB minne. Minne er kritisk for en del applikasjoner, som f eks databaser. ved bare å ha 8 minnesokler kan du ikke komme over 16GB minne uten at det blir "uforholdsmessig" dyrt, siden 4GB modulene er vesentlig dyrere enn 2GB pr GB.

 

Det artikkelen ikke sier er at blandene til SuperMicro bare får 1GB Switch, mens bl a HPs c-Class nå har 1/10Gb VirtualConnect. 1Gb blir fort en begrensning i servermiljøer i dag (Dette an dog kompenseres ved truncing). Det synes også som om serverene til SuperMicro kun har ett NIC, noe som for min del er for dårlig, da har man ingen muilighet for feiltolerant nettverk.

 

Alt i alt, jeg er ikke alt for overveldet over det SuperMicro har kommet opp med, men for all del, det er en grei billigløsning, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...