Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Toll og mva er et tema som tas opp jevnlig i forumet, til tross for at det ikke er nødvendig. Bruk denne tråden til å finne ut av hvordan det funker, og still spørsmål i denne tråden før du oppretter en ny tråd for ditt spørsmål. Tollvesenet har på denne siden en god forklaring på hvordan dette gjøres.

 

På de fleste varer som importeres av privatpersoner legges det ikke til toll, kun MVA. Det er i det hele tatt svært få ting som det skal beregnes toll på. Likevel brukes uttrykket ”fortolling” om beregning av både toll og mva, et eksempel på at ting ikke skal forenkles mer enn nødvendig. Bøker er unntatt fra både toll og MVA. Se eksempler under for utregning av moms:

 

Varens verdi er under kr 200: Det beregnes ikke toll og avgifter.

 

Varens verdi er under kr 200, frakt fører til at total sum blir over 200: Varens verdi er under kr 200, det beregnes ikke toll og avgifter.

 

Varens verdi er kr 210, frakt kr 40, varen er tollfri: Det beregnes 25% MVA av summen av varens verdi og frakten --> Du må betale kr 63.

 

Varens verdi er kr 210, frakt kr 40, varen er tollpliktig med 10,7%: Det beregnes først toll på summen av varens verdi og frakten (her kr 26,75). Så beregnes 25% MVA av summen av varens verdi, frakten og tollen (kr 69) --> Du må betale kr 96.

 

Du må betale fortollingsgebyr for at den som har fortollet varene dine har vært så snille å legge ut for MVA og evt. Toll. Det varierer her hva de forskjellige tar for jobben. Posten har ingen gebyrer hvis det ikke beregnes toll eller moms, de andre gebyrene finner du her.

 

I de tilfeller der MVA og toll beregnes feil, må du finne ut av om det er befrakter eller avsender som har gjort feil. Er befrakteren skyld i problemet, tar du kontakt med dem for refusjon. Er det avsender som har oppgitt feil verdi på forsendelsen, må du søke tollvesenet om refusjon. I så tilfelle trenger du grundig dokumentasjon på kravet ditt.

 

Se også Tolltariffen for gjeldende tollsatser. Her skriver du inn hva du skal kjøpe (f.eks. klær), finner fram til den typen det gjelder, og får dermed tollsatsen.

 

Håper denne veiledningen kan hjelpe.

 

Tillegg 1: Tollvesenets omregningskurser

Tillegg 2: Postens sider om privatfortolling

 

 

Førstepost blir gjennomarbeidet, og oppdateres fortløpende.

Endret av Q-tip
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til avgiften til staten må man også betale et gebyr til fraktselskapet for tollbehandlingen. Hva dette er kan være litt vanskelig å finne ut. I noen tilfeller må man f.eks. betale like høyt gebyr til Posten uavhengig av om man fortoller selv eller lar dem gjøre alt. Man får brev om det når man får en pakke som må fortolles, men det gir desverre inntrykk av at det er billigere å fortolle selv. Så vidt jeg husker er det bare for pakker med verdi under 1000 kr eller noe sånt at det er billigere å fortolle selv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så for å oppsummere det jeg har forstått av det jeg leser på tollvesenets egne sider:

 

- Datautstyr generelt er tollfritt.

 

- Man må selv sørge for at det blir fratrukket moms i det landet man handler fra, og tollvesenet sørger for at man betaler norsk moms ved at posten fortoller pakker fra utlandet som overstiger en verdi av 200,- eller 1000,- hvis det er en gave.

 

Stemmer dette? Isåfall kan du jo dytte det inn i første post, så blir det en enda mer lettfattelig sticky.

Lenke til kommentar

Det er riktig det med 1000 kroner hvis det er gave.

 

Burde kanskje også ta med at det er noen varer som bøker som ikke har moms, dermed har ikke 200kr eller 1000kr grensene noe å si for disse varene og en kan kjøpe for så mye en vil uten å betale noen avgifter. Man bør nok ikke blande dette i forsendinger med varer som har moms, siden det lett kan føre til at en de tolker alt til å være momspliktig og en må betale moms for alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk en regning på toll/ frakt fra selskapet som fraktet maxtor disken jeg fikk i erstatning. Det var i mot maxtor sin " policy " for garanti på ødelagte disker. Betalte aldri, har aldri fått noen purring heller. Det får bli en sak mellom Maxtor og fraktselskapet de bruker :p

 

( Betalte tross alt frakt for den defekte disken til Maxtor ! )

Endret av ZeroGee
Lenke til kommentar
Det er riktig det med 1000 kroner hvis det er gave.

 

Burde kanskje også ta med at det er noen varer som bøker som ikke har moms, dermed har ikke 200kr eller 1000kr grensene noe å si for disse varene og en kan kjøpe for så mye en vil uten å betale noen avgifter. Man bør nok ikke blande dette i forsendinger med varer som har moms, siden det lett kan føre til at en de tolker alt til å være momspliktig og en må betale moms for alt.

9061389[/snapback]

 

Tenkte akkurat det samme når jeg leste igjennom første gang.

Lenke til kommentar

Et lite obs til de som bestiller fra utlandet, spesielt nå som det visst nok er mye å gjøre for Posten, sørg for at papirene er i orden. Ellers kan det fort ta så lang tid som det gjorde for meg. Har alltid vært fornøyd med Posten selv, så håper ikke mitt tilfelle er typisk for forskjellen i effektivitet kontra svenskene. Her var den ute av Sverige 4. juli, 13. juli var den fortollet i norge etter å ligget på lager siden 5.

 

post-39078-1184873988_thumb.jpg

Endret av switch1
Lenke til kommentar

En annen regel er at dersom man har vært i utlandet i under 24 timer, kan man ta med seg varer for inntill 3000 kroner, har man vært over 24 timer er det 6000 kroner. Denne regelen er nok _svært_ lite praktisert så lenge man bare har med seg en koffert eller annen "vanlig" bagasje, men det er i alle fall en regel. En vare som "naturlig hører sammen" kan heller ikke deles på to som reiser sammen. F.eks om man kjører til Sverige for å kjøpe høyttalere til 10.000 paret, kommer man neppe unna med at det er 5000 pr. snute som reiser.

Lenke til kommentar
La oss si jeg kjøper et 4U server rack kabinett fra ebay for 57.95$ med en frakt på, la oss si 30$.

 

Hvordan blir det med toll og mva slik da?

9104275[/snapback]

 

 

Først vil jeg finne ut hvor jeg kan tariffere et rackskap. Jeg ville valgt kapittel 94.03 Andre møbler og deler dertil. Deretter ville jeg gått til "andre møbler av metall" underpunktet 2001 som er "reoler og lagerhyller ". Ved å klikke på 2001 kommer du til detaljene for dette varenummeret. Helt nede på den siden ser du at det kun er 25% mva på denne varetypen.

 

Tollvesenet opererer med ukesvis fast valutakurs. Den endres hver natt til mandag. Du kan finne disse under omregningskurser på forsiden til tollvesenet. Denne ukes kurs for USD er 5,83.

 

Regnestykket blir da slik:

57,95x5,83=338 NOK

30x5,83=175 NOK

Mva. grunnlag=513 NOK

 

Mva 25%= 128 NOK

 

I tillegg kommer eventuelt fortollingsgebyr hos din transportør/speditør. Dette varierer litt alt etter hvem du bruker. Siden vareverdien er under 1000 NOk kan du også fortolle det gratis selv hos tollvesenet (bare møt opp med faktura og ankomstmelding med godsnummer) eller på tollvesenets hjemmesider. Du må registrere deg for å gjøre dette og jeg har ikke prøvd den løsningen selv.

Selv om du velger å fortolle selv kan transportøren ilegge deg et gebyr for å sende deg ankomstmelding og registrere varen på sitt godsnummer. Det er ikke sikkert du sparer så veldig mye på å fortolle selv.

 

Edit: Les mer om fortolling via internett her og her.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Da leste jeg vel grundig feil tidligere da. Et kabinett uten innmat tror jeg at jeg ville lagt inn på 73.26.9000 Andre varer av jern eller stål - ellers. Dette forutsatt at jeg har rett i at kabinettet er laget av disse materialene. Om det er et kabinett av aluminium må du se i kapittel 76 Aluminium og varer derav.

 

Et kabinett med innhold slik at det kan fungere som en komplett enhet ville jeg tatt på 84.71.4900: Automatiske databehandlingsmaskiner (...) - andre automatiske databehandlingsmaskiner, - - andre som foreligger som komplette systemer.

 

Nevnet det bare for å vise at varens funksjon påvirker i stor grad hvor man tarifferer den. Det er også mye opp til den som sitter å fortoller og vurdere hvor varen burde tarifferes. Sånn sett er det veldig gunstig å fortolle selv fordi du da er din egen beslutningstaker.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...