Gå til innhold

Her er DDR3 på 2 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidlig oppe ja(tidsforskjeller jada jada), ingen ting er som rå hardware nyheter tidlig på Quisten :)

 

Man begynner virkelig å få opp farten på DDR3, skal bli spennende og se hva noe som dette kan yte mot DDR2 ved disse timingsene.

 

Får sånn ArticOc flashback når jeg ser de kjøleribbene der, Design messig virker de langt bedre en OCZ sine. Hvordan er vekta, og kontakten i ramslottene tro?

 

Mest imponerende er kansje timiningsene. Langt bedre en Corsair sine virker det som, da de allerede på en lavere hastighet, kjørte høyere timings.

 

Virker som AMD kansje har undervurdert DDR3, og muligens går på en smell med AM2+.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Design messig virker de langt bedre en OCZ sine. Hvordan er vekta, og kontakten i ramslottene tro?
Kjølingen tror jeg er Thermalright HR07. De veier i så fall 150 g pr stk.

 

Virker som AMD kansje har undervurdert DDR3, og muligens går på en smell med AM2+.

8810742[/snapback]

Tror egentlig ikke det. Det fremste fortrinnet til DDR3 er den høyere båndbredden, men det vil ikke ha stor betydning for total systemytelse. Når det gjelder pris, tilgjengelighet og trolig også timings, vil nok DDR2 holde koken en god stund til. Men om det skulle vise seg å bli nødvendig, vil det nok la seg gjøre å fremskynde socket AM3. En oppgradering av minnekontrolleren er ikke så veldig krevende vil jeg tro.
Lenke til kommentar
Blir den integrerte minnekontrolleren på 45nm cpuene like avhengigig av lav timings, som tidligere? Da vil man jo måtte vente slik som de gjorde med DDR2.

8810819[/snapback]

K10 kjernen er nok litt mindre avhengig av lave timings enn K8 kjernen på grunn av bedre load reordering og større cache og kanskje noe bedre prefetch også. Husker ikke i farten om prefetch ble oppgradert mye.

 

Ellers tror jeg DDR3 kommer til å levere bedre ytelse enn DDR2 med lavere effektforbruk, bare et par måneder etter generell tilgjengelighet på DDR3 systemer. DDR3 er enkelt og greit bare bedre enn DDR2. DDR2 var imidlertid en liten flause og var bare marginalt bedre enn DDR1, noe overgangen mellom de to standardene var en god indikator på.

 

Det eneste ankepunktet mot DDR3 er at kapasiteten per kanal ikke vil skalere opp, men stagnere og for de høyeste frekvensene vil nok kapasiteten bli litt i minste laget for 64bit systemer med mange kjerner per sokkel.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hvordan vil det merkes fra 400mhz til 2ghz? Og hvis Barcelona kommer med en ny sokkel, AM3 (?), vil den støtte DDR3?

 

Redigert:

 

Jeg ser at de har fire minnemoduler (håper jeg valgte riktig ord). Disse er delt opp i to som har to plasser. Hvorfor har de plassert en i hver av disse to? Får man bedre ytelse? Jeg har plassert mine to minnebrikker i kun en av de to.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Hvordan vil det merkes fra 400mhz til 2ghz? Og hvis Barcelona kommer med en ny sokkel, AM3 (?), vil den støtte DDR3?

8811003[/snapback]

det er stor forsjell fra 400 til 2000 ja... men som vanlig bruker av helt vanlige ting er det ikke sikkert du vill legge så alt for mye til det

Nei, am3 kommer fortsjatt til å bruke ddr2 etter hva jeg har fått med meg.

 

det er litt kjedlig om du vill ha 4 slike minnemoduler :p litt dårlig med plass ^^

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Jeg ser at de har fire minnemoduler (håper jeg valgte riktig ord).  Disse er delt opp i to som har to plasser. Hvorfor har de plassert en i hver av disse to? Får man bedre ytelse? Jeg har plassert mine to minnebrikker i kun en av de to.

8811003[/snapback]

 

 

Du bør plassere de i de 2 minneslottene som har samme farge, for i kjøre minnet i dual channel.

 

Marginal ytelses forbedring ja.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Hvordan vil det merkes fra 400mhz til 2ghz? Og hvis Barcelona kommer med en ny sokkel, AM3 (?), vil den støtte DDR3?

8811003[/snapback]

det er stor forsjell fra 400 til 2000 ja... men som vanlig bruker av helt vanlige ting er det ikke sikkert du vill legge så alt for mye til det

Nei, am3 kommer fortsjatt til å bruke ddr2 etter hva jeg har fått med meg.

 

det er litt kjedlig om du vill ha 4 slike minnemoduler :p litt dårlig med plass ^^

8811020[/snapback]

AM3 kommer til å bruke DDR3 etter det jeg har fått med meg fra Barcelona tråden. Det er derfor det heter AM3 med tre tallet på slutten, for å indikere at den bruker DDR3.

Lenke til kommentar
Virker som AMD kansje har undervurdert DDR3, og muligens går på en smell med AM2+.

8810742[/snapback]

Tror egentlig ikke det. Det fremste fortrinnet til DDR3 er den høyere båndbredden, men det vil ikke ha stor betydning for total systemytelse. Når det gjelder pris, tilgjengelighet og trolig også timings, vil nok DDR2 holde koken en god stund til. Men om det skulle vise seg å bli nødvendig, vil det nok la seg gjøre å fremskynde socket AM3. En oppgradering av minnekontrolleren er ikke så veldig krevende vil jeg tro.

8810772[/snapback]

Jeg tror det blir ganske krevende. Jeg tror AMD venter med oppgradering av minnekontrolleren til overgangen til 45nm. Jeg tror ikke de gidder å lage en egen 65nm-stepping med DDR3-kontroller når 45nm er like rundt hjørnet i midten av 2008. Med like rundt hjørnet mener jeg at DDR3 trolig ikke blir å svare seg økonomisk for AMD før i 2. kvartal 2008 og planen er at deres første 45nm prosessorer skal komme i midten av 2008.

 

Ellers tror jeg DDR3 kommer til å levere bedre ytelse enn DDR2 med lavere effektforbruk, bare et par måneder etter generell tilgjengelighet på DDR3 systemer. DDR3 er enkelt og greit bare bedre enn DDR2. DDR2 var imidlertid en liten flause og var bare marginalt bedre enn DDR1, noe overgangen mellom de to standardene var en god indikator på.

Vel, DDR->DDR2 gikk jo veldig tregt og DDR2->DDR3 går nok langt raskere, men jeg tror ikke det skjer i løpet av de nærmeste månedene allerede. Jeg leste en artikkel om hvordan minneindustrien anslo overgangen ville bli. De mest optimistiske anslo at DDR3-salget passerte 50% ved juletider i år, mens de mest pessimistiske anslo juletider i 2008. Foreløbig anslår jeg en plass midt i mellom, ca sommeren neste år.

 

Det eneste ankepunktet mot DDR3 er at kapasiteten per kanal ikke vil skalere opp, men stagnere og for de høyeste frekvensene vil nok kapasiteten bli litt i minste laget for 64bit systemer med mange kjerner per sokkel.

8811000[/snapback]

Stagnerer det? Hvorfor? Øker ikke produsentene kapasiteten per brikke omtrent i følge med mores lov?

 

Ellers: Hva er egentlig forskjellen på prefetch og prediction?

Lenke til kommentar
Hvordan vil det merkes fra 400mhz til 2ghz? Og hvis Barcelona kommer med en ny sokkel, AM3 (?), vil den støtte DDR3?

8811003[/snapback]

Hvordan man vil merke det kommer an på programmet man kjører. Noen programmer tjener på mer båndbredde, andre tjener ikke på det. Hvis du leser tester av f.eks DDR2-667 vs. DDR2-800 og DDR2-1066 så får du en indikasjon på hvilke programmer som tjener på det. Så kan du bare ekstrapolere ytelseøkningen e opp til DDR3-2000 for å få et anslag på når og hvor mye ekstra ytelse man får.

 

Sokkelen AM3 kommer til å kunne bruke DDR3 (og trolig DDR2 også).

 

Nei, am3 kommer fortsjatt til å bruke ddr2 etter hva jeg har fått med meg.

Nei, du tenker sikkert på sokkelen AM2+. Det er praktisk talt den samme sokkelen som AM2 men støtter litt andre hastigheter og spenninger. AM2+ kommer i år, trolig i høst en gang. AM3 kommer trolig midt i 2008.

 

det er litt kjedlig om du vill ha 4 slike minnemoduler :p litt dårlig med plass ^^

8811020[/snapback]

Det står i artikkelen at det bare var en demo. Det er ikke sikkert de brikkene vil bli solgt med så store kjølere når de kommer i salg. Men så er det jo rettet inn mot rekordjegere og rekordjegere vil neppe satse på 4 brikker.

Lenke til kommentar

Kapasiteten per kanal stagnerer og kan gå noe ned med DDR3 i en del situasjoner fordi det parallelle grensesnittet ikke takler like mange DIMM per kanal. Antagelig blir det maks 1 DIMM per kanal på de høyeste frekvensene. Derfor stagnerer kapasiteten. Selv om vi får dobbel kapasitet per DIMM så blir det ingen økning mot lavere klokket DDR2 som støtter 2 DIMM per kanal. Dette har forsåvidt vært et kjent problem lenge og er en bevist trade-off i DDR3. De ofrer kapasitet for å få bedre ytelse. For desktop og laptop bør ikke dette by på noen problemer så det blir bare en vinn vinn situasjon. For servere blir det mer problematisk siden påkrevd RAM kapasitet gjerne skalerer lineært med den ytelsen du vil ha ut av serveren (noe generalisert, skyldes at du må holde lengre jobb køer på maskinen som igjen bruker mer RAM, samt at parallellitet gjerne fordrer økt dataset for å skalere, Gustafson's Law sov.). Det er derfor det ble utviklet FB-DIMM som kommer til å bli veldig bra når de går over til DDR3 basert FB-DIMM, grunnet bedre terminering og signalering som gir lavere effektforbruk i AMB.

Ellers: Hva er egentlig forskjellen på prefetch og prediction?

Prefetch er funksjonen som henter inn data før prosessoren ber om det ved å beregne mønsteret den henter data. Typisk algoritme er å hente inn de nærmeste cache lines til loads som allerede er gjort samt streame inn data når CPU har denne typen minneaksess. Fungerer typisk veldig dårlig ved random access, noe som igjen er høyst skjelden. Ofte er det blokkbasert random access, altså mange data fra samme adresseområde og så et "tilfeldig" hopp til et annet område med mange loads tett ved siden av hverandre.

 

Prediction er noe av det samme men brukes vel helst om branch prediction hvor en forsøker å gjette hvilken vei en branch går. Typisk ved at en antar det samme som sist gang den ble utført. Det er også noen generelle regler som fungerer godt, slik som at alle brances som peker bakover (loop) er taken.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Virker som AMD kansje har undervurdert DDR3, og muligens går på en smell med AM2+.

8810742[/snapback]

Tror egentlig ikke det. Det fremste fortrinnet til DDR3 er den høyere båndbredden, men det vil ikke ha stor betydning for total systemytelse. Når det gjelder pris, tilgjengelighet og trolig også timings, vil nok DDR2 holde koken en god stund til. Men om det skulle vise seg å bli nødvendig, vil det nok la seg gjøre å fremskynde socket AM3. En oppgradering av minnekontrolleren er ikke så veldig krevende vil jeg tro.

8810772[/snapback]

Jeg tror det blir ganske krevende. Jeg tror AMD venter med oppgradering av minnekontrolleren til overgangen til 45nm. Jeg tror ikke de gidder å lage en egen 65nm-stepping med DDR3-kontroller når 45nm er like rundt hjørnet i midten av 2008. Med like rundt hjørnet mener jeg at DDR3 trolig ikke blir å svare seg økonomisk for AMD før i 2. kvartal 2008 og planen er at deres første 45nm prosessorer skal komme i midten av 2008.

8812685[/snapback]

Du har helt klart et poeng i at de neppe vil bry seg med å designe en høyst midlertidig DDR3-kontroller før de går videre fra 65 nm. Så jeg skal gå med på at det ville være "ubeleilig", og ikke nødvendigvis "krevende". Likhetene mellom DDR2 og DDR3 er mange, og ettersom jeg har fått med meg utgjør ikke kontrolleren en stor del av arealet.

 

K10 kjernen er nok litt mindre avhengig av lave timings enn K8 kjernen på grunn av bedre load reordering og større cache og kanskje noe bedre prefetch også. Husker ikke i farten om prefetch ble oppgradert mye.
Enig, det er ganske mye som tyder på at interne forsinkelser vil bli mindre fremtredende. To uavhengige kontrollere reduserer latency ved kombinert lese/skrive-aktivitet, og gir bedre "finplukking" av data. Større cache vil jo tildels "avlaste" minnet, og dypere skrive-buffere gir lengre intervall mellom hver read/write turnaround.

 

AMD vil introdusere en prefetcher i kontrolleren, istedenfor å kopiere data til cache. Dette passer nok spesielt bra for en integrert kontroller, som opererer på samme frekvens som selve kjernen.

 

Prefetched data is held in the memory controller itself and is not speculatively filled into the L1, L2, or L3 caches. This prefetcher is able to capture both positive and negative stride values (both unit and non-unit) of cache-line size, as well as some more complicated access patterns.

 

DDR2 var imidlertid en liten flause og var bare marginalt bedre enn DDR1, noe overgangen mellom de to standardene var en god indikator på.

8811000[/snapback]

Jeg kan være enig i at overgangen kom i tidligste laget mtp ytelsen til første generasjon, men i prinsippet har jeg ingenting negativt å si om DDR2. Etterhvert har det jo overgått DDR1 på de aller fleste områder.
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...