Gå til innhold

Alvorlige hull i nettlesere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opera har sine sikkerhetshull det også.

 

Man kommer ganske langt med å tenke seg om. Ingen programmer er uten hull, feil eller mangler, og det er noe man som bruker må være klar over.

8786627[/snapback]

Det finnes unntak. Det er f.eks dusør på $500 til den som klarer å finne et hull i qmail. Det nærmer seg vel 10 år og ingen har hittil fått penger. Så jo, det finnes feilfri software. Når det er sagt har Opera noen hull de også ja. Det slås bare ikke opp så stort som når det gjelder IE.

Lenke til kommentar

Opera har en brukerbase tilsvarende Lyn's fanklubb. :p

 

Hvis Opera hadde vært i nærheten av å være så stor som Firefox, så hadde det sittet tusenvis av eksperter og hackere/crackere for å finne sikkerhetshull i Opera, og det ville de garantert funnet.

 

Firefox tetter alle sikkerhetshull innen max et par dager, så jeg ser absolutt ingen grunn til å skifte til Opera.

Endret av Jome
Lenke til kommentar
Opera har sine sikkerhetshull det også.

8786627[/snapback]

Men åpenbart langt færre enn sine konkurrenter. Synes alltid vi hører om hull i Firefox sammen med IE, men Opera glimrer med sitt fravær :thumbup:

8786791[/snapback]

Liker også Opera, men det kommer jo sikkerhetsoppdateringer hele tiden, så helt feilfritt kan det jo ikke være :) Internasjonalt er det jo Firefox og IE som er størst og da er det naturlig at det er disse man skriver om. Vet ikke hvor utbredt Opera er i Polen, men man får lite oppmerksomhet ved å finne hull i programvare svært få bruker.

Lenke til kommentar
Enig. Jeg er godt fornøyd med Opera. Er det noen god grunn til å bytte fra Opera til Firefox? Anyone?

8786962[/snapback]

 

Dersom du er godt fornøyd, er du godt fornøyd. Er det svar på spørsmålet ditt?

 

Jeg har Opera som primær nettleser, Firefox som sekundær nettleser og IE som tredje nettleser. Jeg tror at folk som kjenner Opera og Firefox like godt, og i tillegg er pragmatisk når det gjelder freeware vs open source, ofte vil ha en preferanse for Opera.

 

Stikkord der er responsitivitet, håndtering av mange samtidige websider, og åpning av mange samtidige lenker.

 

Det er ikke dermed sagt at Opera ikke har svakheter.

 

Det kan være flashplugin'et, men Opera sliter på enkelte sider på VG (flashreklame?) og eBay (flashbanner?). [Ja, jeg vet om adblocking i Opera, nei, jeg foretrekker å ikke blokkere innhold.]

 

Det er også ikke til å nekte at veldig mange utviklere lager hjemmesidene for IE for så å fikse det som skal til for å virke i FF, eller omvendt. Da må Opera være ekstra bra laget for å håndtere dårlige sider som er hacket til å virke i akkurat disse to nettleserene.

 

Men, dersom du på tross av disse tingene er godt fornøyd, så trenger du da ikke bytte for senere å finne ut om du da fortsatt vil være godt fornøyd med alternativet.

 

Hvis man har funnet et verktøy man er fornøyd med, kan man velge å bruke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ikkje for å starte ein strid, men eg har funne ein oversikt over tryggleiksfeil (?) i fleire kjente nettlesarar frå nettstaden Secunia.

 

Opera 9.x

Unpatched 0% (0 of 6 Secunia advisories)

 

Internet Explorer 6.x

Unpatched 18% (20 of 113 Secunia advisories)

 

Microsoft Internet Explorer 7.x

Unpatched 70% (7 of 10 Secunia advisories)

 

Firefox 1.x

Unpatched 12% (5 of 43 Secunia advisories)

 

Firefox 2.0.x

Unpatched 56% (5 of 9 Secunia advisories)

 

Safari 2.x

Unpatched 67% (4 of 6 Secunia advisories)

 

 

Eg vil si at ein god del av feila ligg mellom ryggstøa og skjermen òg.

 

red: la til noko

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

hvorfor all denne ram-diskusjonen? Tipper på at datamaskine de har mellom 1GB og 4GB ram. Hva så om nettleseren bruker 100MB? Ærlig talt, minne er til for å brukes! (minne-lekasje blir noe annet selfølgelig).

 

Pr nå brukes 61% av totalt tilgjenlig minne på maskina. Om nettleseren eller andre programmer følte for å bruke mer minne ville jeg ikke hatt noe problemer med det. Operativsystemet er designet for å frigjøre minne til nye programmer som eventuelt trenger der, så ser ikke problemet..

 

Hva som er best av Opera og Firefox kan man sikkert diskutere i en annen tråd, men uansett: Det blir fred i midtøsten før man kommer til enighet rundt dette... Til syvende og sist handler det om personlige preferanser. (Selv bruker jeg Opera og er kjepmefornøyd med det :D)

 

----

 

I følge artikkelen ser man jo at Opera ikke er rammet. Og jeg antar polakken har testet på Opera også. Opera er absolutt en velkjent browser i dette miljøet, så hvis man oppdager bugs og feil med javascript etc, tipper jeg de sjekker om det rammer Opera også. Derimot er det godt mulig det ikke er noen som aktivt jobber med å finne feil på Opera-platformen.

 

Hva så? Sålenge Opera ikke har størst brukergruppe, vil angrep mot browseren holdes nede, og jeg kan surfe sikkert :)

Lenke til kommentar

Secunia har bra oversikt over feil i det meste av program/løsninger. Men det er på langt nær 100 % oppdatert. Har selv vært med å patchet feil som ikke var i Secunia database.

 

Og skal man bruke data fra Secunia, ikke bruk bare oversiktstallet om hvor mye som ikke er patchet av antall totale "feil". Hvor alvorlig "feil" som ikke er patchet er langt mer interessant. En feil som medfører at låvedøra er åpen er langt verre enn 15 "musehull" som knapt kan finnes.

 

Hvilken konsekvens feilen har er også svært viktig, gir feilen tilgang til OS eller er det en annen konsekvens. Faktisk har alle som bruker Opera med lavere versjonsnr enn 9.21 et relativt stygt hull, som kan gi tilgang til OS-et. Samme gjelder FF under 1.5.0.12 og 2.0.0.4.

 

Det er ikke tvil om at Opera gjør det bra, men det krever at man alltid kjører siste versjon. Noe som gjelder generelt alle nettlesere, med FF 2.x oppdateres automatisk hos meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

FFs føremonn er at oppdateringa går så kvikt som den gjer, og at oppdateringa er nesten heilautomatisk. Du trenger bare trykkje "Restart Firefox" :).

 

Eg som operabruker syns at det er synd at Opera ikkje har ein like lett oppdateringsframgangsmåte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...