Gå til innhold

Månedens varp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stadig nye modeller slippes, og prisene på gamle og nye kameraer synker som aldri før. Her er de beste fotovarpene på markedet for tiden.

Det "interessante" er at Nikon P4 (riktignok ikke P3) kostet under 2000 kr også før jul, og tatt i betraktning hvor anvendelig WiFi-forbindelsen på disse kameraene har vist seg å være, kan man godt si at det er samme kameraet... Men det er jo godt å se at kameraet jeg kjøpte til kona holder seg godt i pris :o)
Lenke til kommentar

I call BS on "kitobjektivet til D40 er ikke all verden". Mitt eksemplar er sylskarpt, og jeg vedder mange lapper på at dette objektivet er fullt på høyde med andre objektiver i langt høyere prisklasse.

 

Forøvrig er ikke jeg den eneste som ikke får skrytt nok av Nikon D40 sin kit-linse.

 

Jeg har vanskelig for å se at man bør anbefale noe annet enn Nikon D40 i "varp"-klassen, når man får med gratis SB400 blits, fotokurs og 3 års rens.

Lenke til kommentar
Er det noen av disse Speilrefleksene som er et bedre kjøp enn kompaktkameraet Panasonic Lumix FZ50 når det kommer til pris for totalpakke og hva man evt. får som er bedre med speilrefleks?

Hvis det er noen, er det Nikon D40 med SB-400 blitzen. Kjøper du et 55-200 objektiv i tillegg, har du en flott pakke, litt dyrere enn FZ-50, men bedre på de fleste områder. Litt dårligere tele, og du må skifte objektiv... På den annen side har du en mye bedre søker, men du kan jo ikke bruke skjermen. Jeg synes på mange måter FZ-50 kompletterer et DSLR godt, skulle gjerne hatt begge deler, hver til sin bruk. FZ-50 er vel det ultimate feriekamera, relativt lite og kompakt (sammenliknet med DSLR), med utrolig mye innabords. Men til "seriøs fotografering" ville jeg hatt DSLR...
Lenke til kommentar
Tja, her ser du hva vi skrev om objektivet da vi testet det, og ser du på siden før ser du at objektivet brukte opp til ett og et halvt sekund på å fokusere.

8799844[/snapback]

Har dere åpnet for muligheten at dere har fått et eksemplar med feil? Det samme objektivet har fått uhemmet skryt for skarphet og god ytelse både i svenske "Foto" og norske "Fotografi". Begge bladene er seriøse tidsskrifter, som er meget pirkete når det kommer til skarphet og fokuseringstid. Samme personer tester proffkamera som D2x og 1Ds og proffobjektiver, og da vil jeg tro at de vet hva de prater om.

 

Jeg har selv til gode å se et slikt objektiv bruke i nærheten av halvannet sekund på å fokusere.

 

Men når det faktisk bare koster et par-tre hundrelapper sammen med huset, så er det helt riktig av dere å anbefale å ta det med. Spesielt når det ikke er så dårlig som dere vil ha det til.

 

Ellers er det jo trist, at dere fortsatt bruker skylapper, og ikke ser forbi Produkguiden, eller i det minste anbefaler folk å ta en titt utenfor. Greit at dere ikke kan sjekke alle mulige butikker rundt omkring, men dere legger det frem som om Produktguiden er den ultimate guide for de billigste prisene på alt. Grunnen til at det blir feil, er at kun betalende butikker får lov til å være med, så det kan være større varp å finne her og der enn de man finner i Produktguiden, eller billigere priser på det dere legger frem som varp.

 

En siste ting, er prisene på minnekort. Kanskje greit å hive inn en notis om at det kan være et dårlig tips å gå etter de billigste minnekortene?

Lenke til kommentar
Ellers er det jo trist, at dere fortsatt bruker skylapper, og ikke ser forbi Produkguiden, eller i det minste anbefaler folk å ta en titt utenfor. Greit at dere ikke kan sjekke alle mulige butikker rundt omkring, men dere legger det frem som om Produktguiden er den ultimate guide for de billigste prisene på alt. Grunnen til at det blir feil, er at kun betalende butikker får lov til å være med, så det kan være større varp å finne her og der enn de man finner i Produktguiden, eller billigere priser på det dere legger frem som varp.

Når man ikke bor i Oslo, tenker man kanskje heller ikke så mye over at det finnes andre butikker som kan konkurrere. Preus og Elitefoto kan sjelden, det er stort sett bare på tilbud. JapanPhoto finner man i produktguiden, og da er det ikke flere å velge mellom i Tromsø i hvert fall (bortsett fra Sony Centre, Expert og Elkjøp da).

 

Kanskje greit å hive inn en notis om at det kan være et dårlig tips å gå etter de billigste minnekortene?

I hvert fall så lenge de ikke heter noe med Lexar eller Sandisk ;o)

 

Det er i hvert fall dårlig prioritering synes jeg å kjøpe seg kamera til flere tusen kroner, for å så spare på tierne for å kjøpe det billigste minnekortet. Sandisk Ultra II er meget godt egnet til de aller fleste kompaktkameraer (og mange DSLR også), og Sandisk Extreme III til DSLR. 2GB av disse koster uansett under 250 kr, så det er ikke til å bli ruinert av...

Lenke til kommentar

jeg bruker helst produktguiden, fordi jeg bor og i tromsø, let's face it, ikke akkurat norges fotoshoppinghovedstad...

en ting jeg lurer fælt på er hvor tilbudet på canon EOS 350D til 3999 på deal.no finnes?! har sjekket sidene til deal og finner ingenting. i følge artikkelen stemmer jo ikke dette... står ikke oppført i produktguiden heller:(

eller finnes det en IRL butikk som heter deal?

 

fikk for øvrig fysisk butikk avis fra elkjøp idag der det selges for 4500 med kit, så igjen stemmer ikke produktguiden. men lure bare på hvor jeg kan kjøpe kameraHUSET til 4000...

Lenke til kommentar

Prisene var korrekte da artikkelen ble skrevet, for ca tre uker siden.

 

Elkjøp er ikke med i prisguiden, så tilbud fra dem finner du bare på deres hjemmesider og reklamemateriell.

 

Andre websider ble sjekket da artikkelen ble skrevet, ikke bare de som er med i prisguiden, men ingen av tilbudene vi fant der nådde opp prismessig.

 

Hva minnekort angår vil vi ikke anbefale spesielle merker uten å ha testet dem grundig først, og det beste sammenligningsgrunnlaget vil derfor være laveste pris per GB. Ønsker lesere å sammenligne priser på spesifikke merker og modeller, er det ikke vanskelig å gjøre det selv vha produktguiden.

 

Ny artikkel kommer i månedskiftet juni/juli.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...