Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bitt av hund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å følge med på utviklingen av såret, les her og her for mer info.

Ellers når jeg vart bitt, vasket jeg såret og tenkte igrunn å la det vere, men fikk vite av befalet at det var like godt å ta en tur til legen, nå var det litt enklere i forsvaret siden vi hadde lege i leiren, men stivkrampesprøyter varer en stund (5-10 år i følge den ene siden jeg linket til).

Så i teorien skal du ikke trenge sprøyte, men spør foreldre/andre å få de til å se på såret også, lett å undervurdere skader når det gjelder en selv.

Lenke til kommentar

Du må ta stivkrampesprøyte om du ikke har tatt det på 5år.

 

Jeg har tatt stivkrampesprøyte når jeg ble bitt av en hund, og når jeg trynet på sparkesykkel for en del år tilbake.

 

077.gif

 

 

 

Stivkrampe

 

Hva er stivkrampe?

 

Stivkrampe skyldes giftstoffer produsert av bakterien Clostridium tetani. Bakteriene finnes utbredt i naturen (øvre del av jordsmonnet) og kommer inn i kroppen gjennom forurensning av sår. Særlig stikk- og bittsår medfører risiko, fordi slike sår er vanskelige å rense. Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut kan variere fra noen dager til flere måneder. Bakteriegiften angriper nervesystemet og gir muskelstivhet og smertefulle kramper. I Norge meldes årlig 1-4 stivkrampetilfelle, oftest hos uvaksinerte personer. Det er stor risiko (ca 50%) for å dø hvis man får sykdommen.

 

Ta den sprøyten du, for å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar

Kontorstol, samme sted som hunden bet meg.

 

Ingen hevelse, dessuten ble det ikke direkte blodskontakt, men huden ble hvit , og etter litt tid kom det blod.

 

Jeg tåler en god del smerte, fikk liksom en glødene metall bit i øye eplet som senere ble infeksjon og synsnerene i begge øynene reagerte og jeg ble blind i 3 dager og måtte dra den ut hos øyespesialist.

 

Men sprøyter tåler jeg virkelig ikke, helt jævlig ekkelt

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Ta med mor mi, er da 17.. :p

 

Det er begynt å bli rødt runt sårene og små vondt 2-3 cm utenfor sårene.

Får se etter 1-2 dager til, for infeksjon skal vise seg raskt, da den arbeider raskt ^^

 

Kan ikke få noe kroniske følger av dette , hvis jeg ikke får sprøye "tidsnok" ?

8789073[/snapback]

virker som en begynnende infekson. Masse bakterier i hundemunnen. Anbefaler deg å få legetime i løpet av et par dager.

Lenke til kommentar

Tull og tøys :p Dem er slemme hele gjengen, har da vært gjennom mange " å se en fugl"..

 

Spørte 2 sykepleiere, 1 stk 10 år eldre kompis med erfaring og legevakta.

Er det ikke hevelse, kommer ikke puss og man ikke har noe feber ol. så er det ikke fare.

 

Får se også, man burde merke de symptomene på 1-2 dagers varsel fra og med dag.

 

ps ; Er man litt usikker og har 1-2 av symptomene, som feks hevelse burde man ta antibiotika kur eller noe

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...