Gå til innhold

Auzentech tar i bruk X-Fi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spennende. Håper disse klarer å lage noe bedre drivere enn Creative.

8778329[/snapback]

 

 

siden chippen fortsatt er fra creative.. er det nok creative som lager driverene også....

8778601[/snapback]

Jo, mye mulig.

 

--

 

Ett raskt Google-søk ga meg uansett en formodning om pris. Vi burde altså belage oss på minst 1600NOK.

 

http://www.overclockers.co.uk/showproduct....atid=11&subcat=

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Dette kan blir mediasenterets våte drøm. X-FI så langt overlegne egenskaper i spill kombinert med 7.1 encoding til surroundreciever. Her tror jeg vi ser en knallsterk kandidat til lydkorttronen.

Det må være litt kjipt for Creative at andre klarer å bruke chippen i produkter som overgår deres eget ;)

Lenke til kommentar
Dette kan blir mediasenterets våte drøm. X-FI så langt overlegne egenskaper i spill kombinert med 7.1 encoding til surroundreciever. Her tror jeg vi ser en knallsterk kandidat til lydkorttronen.

Det må være litt kjipt for Creative at andre klarer å bruke chippen i produkter som overgår deres eget ;)

8779043[/snapback]

 

Roper ikke akkurat hurra enda gitt. Først se hvem som vil stå for drivere til dette kortet!

Lenke til kommentar
Ett raskt Google-søk ga meg uansett en formodning om pris. Vi burde altså belage oss på minst 1600NOK.

 

http://www.overclockers.co.uk/showproduct....atid=11&subcat=

8778643[/snapback]

 

 

Heh, folkens, på den sida som Zevs. linka til, så stør det følgende i lista over "spec's":

 

- Front L/R output OP-Amp is replaceable by end-user

 

Dette var jo en kul feature, noe jeg alldrig har sett før. Forøvrig klarer jeg ikke se fra bildet hvordan dette har blitt tillrettelagt utover at man alltid har kunnet lodde av SMD op-amp'er og erstatte disse om man liker å knote med elektronikk... Spørs om ikke dette bare er en markedsførings gimmikk...

Lenke til kommentar
Dette kan blir mediasenterets våte drøm. X-FI så langt overlegne egenskaper i spill kombinert med 7.1 encoding til surroundreciever. Her tror jeg vi ser en knallsterk kandidat til lydkorttronen.

Det må være litt kjipt for Creative at andre klarer å bruke chippen i produkter som overgår deres eget ;)

8779043[/snapback]

 

7.1 Encoding for digital overføring kan du lete lenge etter. I bestefall får vi DTS ES hvis det støtter det, da får vi 6.1.

 

Jeg får håpe at noen norske nettbutikker snart tar inn Auzentech sine lydkort. Det er kun SHG som har disse i dag, og jeg gidder ikke bruke de fordi de er såpass dyre i porto, og har lite på lager. (sist jeg gadd å sjekke)

Lenke til kommentar
Heh, folkens, på den sida som Zevs. linka til, så stør det følgende i lista over "spec's":

 

- Front L/R output OP-Amp is replaceable by end-user

 

Dette var jo en kul feature, noe jeg alldrig har sett før. Forøvrig klarer jeg ikke se fra bildet hvordan dette har blitt tillrettelagt utover at man alltid har kunnet lodde av SMD op-amp'er og erstatte disse om man liker å knote med elektronikk... Spørs om ikke dette bare er en markedsførings gimmikk...

8780439[/snapback]

 

Utbyttbar op-amp er vel relativt vanlig på proff / high-end utstyr. Det er rett og slett bare en sokkel som op-ampen står i. Må ikke være smd komponent, finnes smd sokler man kan sette vanlige gjennomgående komponenter i.

Lenke til kommentar
det som var den store nyheten når x-fi kom var at den skulle gjøre så mp3 og annen komprimert lyd hørtes bedre ut.. men da kresjer jo all logikk.. for du kan ikke legge til "informasjon" i en musikkfil og fremdeles ha et riktig lydbilde!

8780265[/snapback]

 

Riktig i forhold til hva? Man kan godt legge til informasjon i en musikkfil og få den nærmere den opprinnelige lyden. Men nå er ikke mp3 spesielt godt egnet til dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Auzentech har sagt at det blir Creative som vil stå ansvarlige for driverne for dette kortet (mye likt det vi kjenner til med drivere til ATI og Nvidia grafikk kort), ergo, dette er noe dritt jeg kommer til å holde meg langt unna. Ikke minst fordi det i tillegg til å ha bedritne drivere, vil støtte creative økonomisk.

Lenke til kommentar
---

8780265[/snapback]

Riktig i forhold til hva? Man kan godt legge til informasjon i en musikkfil og få den nærmere den opprinnelige lyden. Men nå er ikke mp3 spesielt godt egnet til dette.

 

AtW

8781090[/snapback]

Riktig i forhold til kilden (ukomprimert) vil jeg tro.

Ut ifra hva jeg har lest på "mp3-forbedringsgreiene" i X-Fi er dette bare en mulitbåndskompressor, og ikke noe syntese av tapte frekvenser/diskant o.l. Jeg mener at slikt er en uting (begge deler), selv om det måtte være en en mp3-fil man lytter til. Forøvrig er jo de fleste mp3-enkodere svært gode i lyden ved 256 kbit/s og over.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
---

8780265[/snapback]

Riktig i forhold til hva? Man kan godt legge til informasjon i en musikkfil og få den nærmere den opprinnelige lyden. Men nå er ikke mp3 spesielt godt egnet til dette.

 

AtW

8781090[/snapback]

Riktig i forhold til kilden (ukomprimert) vil jeg tro.

Ut ifra hva jeg har lest på "mp3-forbedringsgreiene" i X-Fi er dette bare en mulitbåndskompressor, og ikke noe syntese av tapte frekvenser/diskant o.l. Jeg mener at slikt er en uting (begge deler), selv om det måtte være en en mp3-fil man lytter til. Forøvrig er jo de fleste mp3-enkodere svært gode i lyden ved 256 kbit/s og over.

8781688[/snapback]

 

Ja, slik har jeg forstått det også, og jeg er forsåvidt enig i at det er en dårlig ide. Men rent generelt så er det ingen automatikk i at man ikke kan legge til informasjon til en fil, og komme nærmere orginalen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, slik har jeg forstått det også, og jeg er forsåvidt enig i at det er en dårlig ide. Men rent generelt så er det ingen automatikk i at man ikke kan legge til informasjon til en fil, og komme nærmere orginalen.

 

AtW

8781723[/snapback]

Men det er ingen automatikk i det motsatte heller, altså at å legge til lyd vil gi en bedre 'etterligning' av orginalen :)

Jeg har vært borti mange gode og dårlige verktøy som prøver å gjenskape tapt lyd/frekvensområder, og i de verste tilfellene har jeg fått vonde ulyder av overivrige verktøyer. Kan man unngå å bruke slike verktøyer, men også kompressorer, er dét det beste.

Lenke til kommentar

Encoding til AC3/DTS har vært veldig spennende en tid, og man kan faktisk forsøke det idag på Creative Labs kort hvis en ønsker å fikle litt. 100% er det ikke, men en god forsmak kan det jo være.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=663497

 

MEN....her og nå må det utvilsomt være HDMI ukomprimert flerkanals utganger som er det neste. Ingen "lossy" kompresjon, bye-bye latency, rett og slett flerkanals PCM :) Noen som har forsøkt noe slikt enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...