Gå til innhold

Corsair viser frem DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøft, det blir som sagt spennend å se hvordan de der yter i forhold til ddr2. Men når kommer ddr3 for salg i butikkene? Vurderer å oppgradere hele pc'n til høsten men har litt lyst til å vente til ddr3 og am2+ er lansert for å se om det er noe bedre.

Lenke til kommentar
Tøft, det blir som sagt spennend å se hvordan de der yter i forhold til ddr2. Men når kommer ddr3 for salg i butikkene? Vurderer å oppgradere hele pc'n til høsten men har litt lyst til å vente til ddr3 og am2+ er lansert for å se om det er noe bedre.

8778259[/snapback]

 

AMD blir vel å vente med DDR3 til timing'ene kommer ned, slik de gjorde med DDR2, skulle jeg tro. AMD har uansett en uovertruffen oppgraderings-sti nå;

AM2+ prosessorer vil virke i alle hovedkort (AM2, AM2+, AM3), AM3 vil virke i AM2+, slik at man slipper å oppgradere både hovedkort og cpu samtidig i lang tid fremover. Litt bedre ytelse så blir jeg så glad i AMD igjen. :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Er kjølerene i Dominator-serien limt fast til brikken eller kan man ta den av?

8778307[/snapback]

Kjøleren er intergrert i brikken (Se: Dualpath heat exchange). Denne kan ikke tas av da den "er en del" av brikken.

Lenke til kommentar
Er kjølerene i Dominator-serien limt fast til brikken eller kan man ta den av?

8778307[/snapback]

Kjøleren er intergrert i brikken (Se: Dualpath heat exchange). Denne kan ikke tas av da den "er en del" av brikken.

8778834[/snapback]

 

Ett (meget) kjapt soek paa google gav ikke noe mere innfo om Dualpath heat exchange for dominator minnet.. hvor fant du at dette er en del av silisiumet?

Lenke til kommentar
Blir spennende å se om 2000mhz med CL10 blir bedre en 800mhz med cl 3-4.

8778208[/snapback]

Det har jeg stor tro på at det blir. Ikke at jeg tror CL10 blir vanlig på den frekvensen ennå, men DDR3-2000 CL12 tror jeg blir mer aktuelt. Da tilsvarer latencyen ca DDR2-800 CL5 eller DDR-400 CL2,5. Men nå vil jo båndbredden redusere loaded latency ganske grundig så alt i alt blir det nok langt bedre.

 

AMD blir vel å vente med DDR3 til timing'ene kommer ned, slik de gjorde med DDR2, skulle jeg tro.

8778412[/snapback]

Husk at latency-tallene måles ut i fra antall klokkesykluser, ikke ut i fra reell latency-tid. Det vil si at CL10 ikke nødvendigvis er dårligere enn CL2 ved en langt lavere frekvens.

 

Det er nok ennå lenge til DDR3 blir verd prisen. Først og fremst bør prisen reduseres drastisk, så bør klokkefrekvensen opp såpass mye at det gir en merkbar forbedring i forhold til DDR2.

 

Jeg spår at DDR3 først kommer til å gi skikkelig mening når det blir god tilgjengelighet på hastigheter som DDR3-1600 CL10 og prisen på denne hastigheten faller under 30% over det DDR2-1066 CL6 koster. F.eks om sistnevnte koster 1000 kr for 2GB så kan førstnevnte koste 1300 kr for 2GB. Videre spår jeg at det vil skje i 2. kvartal 2008.

Lenke til kommentar
Her står det en del interessant.  :) Se side 4.

8780509[/snapback]

Jeg synes tabellen på side 6 var mer interessant. Den viser at man ved å kjøle brikkene betydelig bedre (vifter osv) får temperaturen ned med hele 20'C. Men resultatet ytelsemessig synes jeg var heller skuffende. 2-3% høyere klokkefrekvens på minnet er ikke akkurat til å hoppe i taket over.

Lenke til kommentar
Blir spennende å se om 2000mhz med CL10 blir bedre en 800mhz med cl 3-4.

8778208[/snapback]

Det har jeg stor tro på at det blir. Ikke at jeg tror CL10 blir vanlig på den frekvensen ennå, men DDR3-2000 CL12 tror jeg blir mer aktuelt. Da tilsvarer latencyen ca DDR2-800 CL5 eller DDR-400 CL2,5. Men nå vil jo båndbredden redusere loaded latency ganske grundig så alt i alt blir det nok langt bedre.

8804589[/snapback]

Når det gjelder DDR3s CAS latency går ikke JEDEC-spesifikasjonene høyere enn 10. Dette er en av de få parametrene som ikke bare avhenger av at operasjonene får nok tid, noe som vanligvis oppnås ved å tilpasse en latency-verdi til lengden på klokkepulsene. Men CAS avhenger også av selve hardware-konfigurasjonen til minnechipene. Hver innstilling må være representert av pipeline-steg og bypass-switcher, og CAS kan ikke være høyere eller lavere enn timingene som er spesifikt støttet av minnet.

 

Jeg venter heller ikke å se DDR3-2000 @ CAS 10 med det første, men ikke på grunn av begrensninger i CAS-operasjonen. Lengden på operasjonene målt i tid går ofte litt ned fra en generasjon til den neste, uten at det nødvendigvis er relatert til selve arkitekturen. Jeg regner heller med at hindringene på 2000 MT/s @ CAS 10 ligger i selve dataoverføringene.

 

Når det gjelder avvik fra JEDEC-normen, er det nok mer sannsynlig (les: "mindre usannsynlig") at enkelte produsenter vil *utelate* et eller to trinn. Hvis man istedet legger til et trinn så vil det nok havne utenfor rekkevidden til de fleste kontrollere, ergo være til liten nytte.

 

Det eneste avviket jeg kjenner til er Winbonds velkjente DDR1 BH-serie. De har ikke mulighet til å fungere på CAS 3.0.

Lenke til kommentar

DDR3 fortsetter å imponere når det gjelder skalerbarhet. Men mitt tidligere utsagt om når jeg venter 2000 MT/s vil jeg ikke øyeblikkelig ta tilbake. Det er fremdeles ikke noen selvfølge at DDR3 med slike spesifikasjoner blir umiddelbart tilgjengelige...

 

* At SPD bare går til 609 MHz @ 8-8-8 tyder på at dette faktisk er en ren overklokke-demonstrasjon, dvs at det ikke dreier seg om offisielle ratinger

 

* Hvis DDR3-minne ender med å bli ratet til 1.9 volt synes jeg det virker i høyeste laget for 24/7-bruk. DDR2 har vist seg å være ømfintlig for høy spenning (2.3+), altså en lignende prosentvis økning. Jeg håper og tror at produsentene vil se det litt an før de eventuelt setter en så høy spennings-rating

 

* Kjøleløsningen fra Thermalright er trolig også "mot normalt", selv etter entusiast-målestokk

 

* DDR3-2000 er såvidt jeg vet bare marginalt lavere enn verdensrekorden, og i så fall er det neppe helt modent for lansering i store kvanta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...