Gå til innhold

Fedora 7 er her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo ? Pakkebrønn ?! Hvordan i heiteste har du greid å oversette "repository" med "pakkebrønn" ?  :no:  :no:  :no:

8757146[/snapback]

repository er klenge(kort-)navnet på package repository, som ofte oversettes med pakkebrønn. Det har blitt brukt flittig på diverse norske irc-kanaler jeg har vært innom, og jeg mener å ha hørt det i den frie kafeen òg. Ikke noe uvanlig ord, altså.

 

Dog, det kan hende det har blitt brukt oftere med repositoriene til debianbaserte distroer som ubuntu og slikt.

Lenke til kommentar
selvfølgelig har du både KDE og Gnome tilgjengelig, det er like enkelt å installere i Fedora som på de fleste andre moderne distroer.

8757328[/snapback]

Det finnes vel distroer som ikke tilgjengeliggjør skrivebordsmiljø utover det de bruker default, så jeg tar det ikke som en selvfølge. Men siden KDE kan velges - hvordan fungerer den da saml. med gnome? Det jeg tenker på er at KDE under *Ubuntu ikke er så imponerende som gnome(jeg opplevde den som med mer bugg).

 

Ellers har jeg lest litt om Fedora, og det høres nesten ut som en bedre distro for dem som ikke har brukt Linux før. Her tenker jeg på at alt kan gjøres via GUI.

 

Uttrykket "pakkebrønn" går igjen på samtlige norske Linux sider/forum jeg har sett, så det reagerte jeg ikke på. Før du syter burde du komme med et bedre alternativ, tror du vil slite med det.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Kanskje noen kan fortelle meg hva som er den store forskjellen på denne og Ubuntu(foruten pakkesystemet)? Ser det er gnome - men får man også med kde?

8757143[/snapback]

 

Du finner litt info om det f.eks her

 

http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

http://distrowatch.com/table.php?distribution=fedora

 

Tror ikke du vil merke noen store forskjeller. Vil nok merke forskjeller på ferdig kompilerte pakker/programmer, selve brukergrensesnittet er helt likt.

 

Torrent nedlastning går veldig greit, 400-800 KB/sek. Selv om jeg har fått 1MB/sek før når jeg har lastet ned fra norske mirror, men jeg fant ingen som har Fedora 7 (kommer nok snart).

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Det finnes vel distroer som ikke tilgjengeliggjør skrivebordsmiljø utover det de bruker default,

Nevn én. Kanskje en av de elendige distroene som skal være helt like Windows*?

 

*Explorer-skin og root-bruker som defaultbruker *grøss* :p

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men har ikke ikke Mandriva og PCLinux bare et skrivebordsmiljø klart/ikke pakkebrønnen(som to mulige eksempeler)?

8759111[/snapback]

Vet ikke noe særlig om PCLinux, men den franske favorittdistroen min (les: Mandriva :p) har Gnome, KDE, en del *box-greier, IceWM og sikkert noen andre jeg har glemt med på installasjonsdiscen.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men har ikke ikke Mandriva og PCLinux bare et skrivebordsmiljø klart/ikke pakkebrønnen(som to mulige eksempeler)?

8759111[/snapback]

Vet ikke noe særlig om PCLinux, men den franske favorittdistroen min (les: Mandriva :p) har Gnome, KDE, en del *box-greier, IceWM og sikkert noen andre jeg har glemt med på installasjonsdiscen.

8759202[/snapback]

Ok, har bare lest omtale hvor de presenterer ett(og har ikke forsøkt dem selv så...). Forøvrig er ikke *box, IceWm osv skrivebordsmiljø, bare vindusbehandler :)

Lenke til kommentar
Det finnes vel distroer som ikke *Explorer-skin og root-bruker som defaultbruker *grøss* :p

8758867[/snapback]

Skjønner hva du mener....

 

Jeg går grøssninger hver gang jeg ser den stygge brunfargen som er standard i Ubuntu

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

KDE i Fedora er ingen selvfølge... Fedora 7 er faktisk den første Fedora utgaven der KDE skal fungere bra, mange KDE gutter har syti over dårlig KDE implantasjon i tidligere utgaver i Fedora serien... At KDE fungerer bra nå er et resultat av sammensmeltingen av Extra og Core :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...