Gå til innhold

Spamversting arrestert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strafferammen på 65 år gjelder ikke bare spam-mailen. Hvis dere faktisk leser artikkelen ser dere at han også er tiltalt for identitetstyveri, hvitvasking av penger og svindelforsøk. Litt synd egentlig at spamingen blir mixet inn i dette da det ikke gir en god presedens på dom på spamtiltale.

Lenke til kommentar

Jeg syntes den straffen er helt topp.

 

Dere må nemlig tenke på en ting her, tenk dere hvor mange timer denne gjerningsmannen har tatt opp av alle de menneskene som er plaget av denne spamen, og da snakker vi plutselig totalt sett om flere års liv hvis man setter det på spissen.

 

Syntes det er helt topp slike mennesker blir straffet grovt, det har også som nevnt tidligere en avskrekknings effekt.

Lenke til kommentar

Veldig enig i det Xell sier her.

 

Dog må jeg påpeke at jeg personlig ikke er plaget av spam. Kanskje de som hovedsakelig sliter med dette har liten eller ingen kunnskap om internett?

 

Fordelen med spam er jo at man lærer seg å bli kritisk til kildene. Man vinner ikke en million dollar sånn plutselig, men om du går på en slik finte mener jeg faktisk at du fortjener det.

 

Kildekritikk er viktig, og spam gir folk en rask innføring i dette :)

Lenke til kommentar

...there's just five words to say

as you go down, down doooown....

 

YOU'RE GONNNA BURN IN HELL!

OH BURN IN HEEEEELL!!

 

Sangen til Dimmu Borgir kunne ikke passe bedre :!:

 

Uansett, happy-time for en ny idiot bak gitteret! 65 år og 250.000 i bot er jo som sagt over, fint for å acskrekke datakriminelle.

Lenke til kommentar

Dette blir nærmest komisk hvis vi sammenlikner det med tråden Er vi for snille mot forbrytere i Politikk/Samfunn-seksjonen i forumet.

 

Der har vi en debatt gående om hvorvidt det er riktig at en som f.eks. er tatt for drap er ute igjen på permisjon etter bare et par år. Og tro meg, meningene er delte. I denne tråden synes (så langt) alle med unntak av én at 65 år bak lås og slå er greit så lenge personen har vært til plage og bry for folk som vil lese sin e-post. :roll:

 

Enhver er fortsatt seg selv nærmest, ja. Det er noe med det å ikke tåle den plage som ikke rammer deg selv. :whistle:

 

EDIT: Til sammenlikning vet jeg en sak i USA der en uteligger ble drept for moro skyld av tre tenåringer. Han som var myndig fikk 35 års fengsel - som vel må regnes som en streng straff - ihvertfall etter norsk målestokk. Et menneskeliv er mindre verd enn penger (tid=penger), tydeligvis. Både i USA såvel som i Norge. :thumbdown:

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Selv om straff er velfortjent synes jeg 65 års fengsel var litt vel i overkant. Bare meg som føler at digital kriminalitet blir straffet langt hardere enn grove forbrytelser mot mennesker?

8754841[/snapback]

Jo, jeg synes det var litt drøyt, selv for en spamversting. Den økonomiske strafferammen synes jeg derimot var litt trang til å ha inkludert hvitvasking og mye annet som sikkert har gitt han inntekter som er langt høyere. Jeg kunne heller sett for meg en straff a la dette:

- 10 års fengsel

- 30 års forbud mot bruk av datamaskiner

- En økononomisk straff som tilsvarer 150% av alt han anslagsvis har tjent på kriminaliteten sin, begrenset oppad til 90% av verdien på alle hans eiendeler.

Lenke til kommentar
... I denne tråden synes (så langt) alle med unntak av én at 65 år bak lås og slå er greit så lenge personen har vært til plage og bry for folk som vil lese sin e-post.  :roll:

...

8755153[/snapback]

I tillegg til hvitvasking av penger, svindelsforsøk og identitetstyveri drev han med spamming ja.

Lenke til kommentar
...there's just five words to say

as you go down, down doooown....

 

YOU'RE GONNNA BURN IN HELL!

OH BURN IN HEEEEELL!!

 

Sangen til Dimmu Borgir kunne ikke passe bedre  :!:

 

Uansett, happy-time for en ny idiot bak gitteret! 65 år og 250.000 i bot er jo som sagt over, fint for å acskrekke datakriminelle.

8755146[/snapback]

 

 

Det er faktisk Twisted Sister som har den sangen:)

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...