Gå til innhold

7 virus på mobilen i måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er mitt intrykk:

produsentene av antivirusprogramvare er som alltid ivrige på å fortelle hvor stor faren for virus er, og er også verdens største produsenter av virus..

 

hvem lager virus nå lenger, i 1995 var det "kult" men nå er man nerd med dårlig sosialliv, så det er vel bare for reklame eller overvåkning av nettvaner eller spam osv som er laget av andre..

kommenter gjerne, jeg lurer. dette er det jeg tror på nå[/

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
Hvor mange går rundt og godtar filer som sendes fra noen helt tilfeldige? Dette er jo ikke som datavirus der man får virus uten å vite om det, ofte. Her må man direkte godta viruset!

8754677[/snapback]

Er faktisk helt enig med deg. Når man går på gata tar man ikke mot filer som blir sendt til deg....

Det virker som antivirus selskapene bare er ute etter å selge sine produkter, samt å få andre nettsider til å skrive artikler om de sånn at de får tilbakelinker og kommer bedre ut i Google/MSN/Yahoo.

Lenke til kommentar

Det er faktisk endel som godttar filer, uten å tenke over det.

 

Var på en fest en gang med en masse folk (ca 100 stykk), hvor jeg tenkte å prøve ut dette. Fant en helt uskyldig fil, et bilde, og søkte opp Bluetooth telefoner.

 

Telefonen kan sende til 10 telefoner samtidig, og i hvert tilfelle var det 2-3 stykker som tok imot filen. (forskjellige telefoner hver gang).

Lenke til kommentar

Nå kommer vel dette an på hva slags telefon man har. som Doomed, for å ta den værste, ville den virket på en Foma D903iTV jappetelefon? Tviler. Noen virus er rettet mot series60, andre mot SE's telefoner, andre mot Siemens, etc.

 

Dessuten, om man flasher telefonen med originalvaren, vaskes viruset ut av systemet, og adresseboka er ikke så vanskelig å få tilbake, o hvis man er smart så har man den i backup på papir. Minnekortet kan settes inn i en linux eller mac for å slette viruset der. Og bluetooth...ha den av når du ikke bruker den...

Lenke til kommentar
Med en Nokia 6330 slått på, og ved å laste ned alle filer som ble overført til telefonen fra andre enheter i nærheten, greide UMU å infisere telefonen med sju virus i løpet av testperioden.
Beklager, men allerede her har "UMU" driti på draget om de ønsker å fremstå som seriøse. Hvorfor? Fordi ingen godtar alle filer som blir sendt til telefonen fra andre man ikke kjenner, og ikke minst, installerer SIS-filene som er vedlagt.. og - den viktigste delen - Symbian 9.1 lar deg ikke installere filer som er skadelige for telefonen! Under det nye signeringssystemet for SIS-filer som ble introdusert med Symbian 9.1 så må alle filer som skal gjøres offentlig tilgjengelige signeres av et godkjent signeringshus. Dette får du ikke gjort om filen gjør noe snuskete.

 

Dette betyr at den aller nyeste telefonen som er mottakelig for slikt er en Nokia N70 - alt etter den telefonen er Symbian 9.1 og dermed ikke åpen for slikt misbruk.

 

Seriøst.. "Vi brukte en 6330.." - altså.. Nokia 6330 (eller 6630 som den heter i Skandinavia) ble lansert OKTOBER 2004. Det er en nesten tre år gammel telefon som ble faset ut av produksjon for over to år siden, og som knapt er i bruk i dag. Det blir litt som å hoppe rundt og si "FARGEBILDER ER MAGI!111oneoneone"

Lenke til kommentar

Nå finnes det sikkert nok av tullinger der ute som lar seg infisere av virus på mobilen. Tre ganger det siste året har jeg blitt forsøkt infisert via BT. To ganger på gata, og en gang i leiligheten. Den siste var litt slitsom, for naboens telefon var tydeligvis infisert og pøste på med filer. Endte opp at jeg måtte ta med pc og telefon på kjøkkenet for å få brukt BT.

Som tidligere nevnt så har siste versjonene av symbian egentlig fjernet hele problemet, siden man ikke får innstallert usignerte programmer, og ingen får signert et virus.

Men eldre mobiler er utsatte, dersom brukeren er naiv og/eller ikke så smart. Uheldigvis vil ikke anti-virus ha særlig effekt siden de som faktisk er så naive/dumme at de er utsatt for virus, neppe kommer til å installere anti-virus uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...