Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er imot fordi legalisering i seg selv vil mest sannsynlig ikke føre til en dritt når det gjelder narkoproblemet.

 

Myndighetene forklarer den markante nedgangen i cannabismisbruket med at folk er blitt mer oppmerksomme på at stoffet kan utløse psykiske problemer, eller at folk har byttet ut cannabisrusen med et tyngre alkoholinntak. Det finnes rapporter som støtter dette.

 

Altså riktig info er det som fører til lavere misbruk.

er ikke så lenge siden jeg leste at ungdom var mindre interessert i narko nå, fordi det var så mange narkiser på gata som er så synlig at det i seg selv skremmer.

 

De bortkastede pengene som staten bruker, brukes jo feil fordi de ikke har noe peil på hva de skal drive med. Penger deles ut i øst og vest. Har du en anti-narko idee, så søk om støtte ... bingo. Er banale krav som stilles.

 

Nederland har liberalisert mye rart, men da er det jo rart at man ikke viser til at det er blitt bedre eller værre der. Da kan man jo spørre seg om det har noen effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du sier at riktig info, vil føre til mindre missbruk, det tror jeg er riktig, men ikke nok.

 

Men det at cannabis kan gi deg psykiske problemer er et omdiskutert tema, og etter det jeg har lest meg til er det like mye for, som imot som er "bevist", eller forskere har kommet frem til.

 

Som du sier har nederland libelarisert mye rart, men narkopolitikken der er ikke 100%.

Etter det jeg har skjønt, så er det meste av det som selges på coffeshops og lignende fra det svarte markedet.

 

Staten vil tjene masse penger hvis de legaliserer, og dyrker frem cannabisen selv, og selger den.

De kan fint med stort overskudd selge cannabisen under dagens gatepris, på ca 100kr grammet.

Da vil en også konkurere med det svarte markedet, og seff vil jo folk kjøpe det som er enklest å få tak i, tryggest og billigst...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle tro en legalisering kunne medføre at folk ser på staten som ærligere og åpnere rundt dette spørsmålet, noe som igjen kan gjøre dem mer lydhøre overfor den informasjonen makthaverne faktisk prøver å formidle. Jeg klarer ikke å ta noen alvorlig som snakker om et helt alminnelig og relativt veldig harmløst rusmiddel som om det var noe av det farligste i hele verden, og derfor går jeg kanskje glipp av bruddstykkene med ordentlig, nyttig opplysning oppi alt gnålet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Håper dem aldri legaliserer denne dritten.

8756146[/snapback]

Har man svak psyke, angst og andre psykiske lidelser er ikke cannabis nødvendigvis et alternativt rusmiddel, ettersom thc påvirker følelser og sanseinntrykk. Men fordi du ikke likte/tålte det, så mener du da også at mennesker med kroniske smerter forårsaket av sykdommer ikke skal få røyke seg en rev, slik at sykdommen/lidelsen kan holdes i sjakk, på lovlig vis? de må heller inn i det i kriminelle miljøet for å det, liksom?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Gidder jo ikke legalisere bare fordi en liten gruppe har en sykdom. Det er jo bare dødslatterlig piss.

 

Om vi skal diskutere at de med sykdommer ikke får riktig behandling, så får vi diskutere det. Men det har null og miks med legalisering å gjøre som sådan.

Jeg driter i va en doktor skriver ut, om noen trenger en blås so-be-it. Er kokain rette medisin for visse tilfeller, så får de skrive det ut da. Men da diskuterer vi om det er riktig å bruke kokain for å hjelpe de syke.

 

Legalisering bør jo argumenteres på andre måter. Jeg ser overhode ikke logikken i at ALLE skal ha lov til å ta en blås, bare fordi det finnes noen syke som trenger det. Bullshit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Forstår ikke at folk kan være mot at det blir brukt som medisin når det faktisk virker.

8758940[/snapback]

fordi staten i alle år har ljugd oss opp i ansiktet om hvor "farlig" det er...

 

@ DarkSlayer:

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil henn... Du vil altså ikke ha cannabis til de som trenger det, men kokain?

Og ja, dette har med legalisering å gjøre. Enten legalisert til medisinsk bruk, eller allment bruk.

Jeg tror jeg skjønner at du ikke vil ha cannabis legalisert, men hvorfor?

Edit: Kan legge til at jeg gidder å legalisere, det er det også mange andre som gjør ;)

Det er vel også greit for deg, hvis du får en sykdom, men den medisinen som hjelper deg best, er ulovlig å bruke?

Endret av V-by
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@v-by

Det var et eksempel ....

Vet det er vanskelig å lese det jeg skriver, men jeg har ikke sagt jeg er imot cannabis til trengede, men det er tullete å legalisere cannabis bare fordi noen syke folk trenger det.

 

Om cannabis skal brukes som medisin, så greit for meg. Men det er en annen diskusjon, og har ingenting med generell legalisering å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er også en del av denne diskusjonen., så det er ikke irrelevant, så det er bare å diskutere i vei, og sette spørsmål ;)

 

Men jeg lurer fremdeles på hvorfor du er imot legalisering av cannabis til almennheten. Og det er ingen her som har sagt at man skal legalisere til alle, fordi noen kan bruke den som medisin. Det er veldig mange andre grunner enn det, det kan du fint lese oppover i tråden :)

Endret av V-by
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nederland har liberalisert mye rart, men da er det jo rart at man ikke viser til at det er blitt bedre eller værre der. Da kan man jo spørre seg om det har noen effekt.

Hvis det ikke har noen effekt å legalisere det har det vel ingen effekt å la det være forbudt heller - forbruket er uavhengig av hva loven sier.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på hva jeg mener om denne saken ennå, men to ting vet jeg:

- Å forby medisinsk bruk av cannabis er helt på trynet.

- At "Det er unaturlig å forby en plante" ikke er i nærheten av et gyldig argument en gang :p.

8759273[/snapback]

Du tar ikke humoren i det :)

 

Men fleinsopp er også ulovlig i norge, selv om den vokser mange steder.

Cannabis sativa er ikke en "orginal" nork plante, men ser ingen grunn til at den ikke skal få vokse fritt i norge. (Så lenge den får det til da)

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på hva jeg mener om denne saken ennå, men to ting vet jeg:

- Å forby medisinsk bruk av cannabis er helt på trynet.

- At "Det er unaturlig å forby en plante" ikke er i nærheten av et gyldig argument en gang :p.

8759273[/snapback]

Du tar ikke humoren i det :)

 

Men fleinsopp er også ulovlig i norge, selv om den vokser mange steder.

Cannabis sativa er ikke en "orginal" nork plante, men ser ingen grunn til at den ikke skal få vokse fritt i norge. (Så lenge den får det til da)

8759596[/snapback]

Fordi den ikke hører hjemme her, akkurat som Kongekrabben som forøvrig bør utryddes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på hva jeg mener om denne saken ennå, men to ting vet jeg:

- Å forby medisinsk bruk av cannabis er helt på trynet.

- At "Det er unaturlig å forby en plante" ikke er i nærheten av et gyldig argument en gang :p.

8759273[/snapback]

Du tar ikke humoren i det :)

 

Men fleinsopp er også ulovlig i norge, selv om den vokser mange steder.

Cannabis sativa er ikke en "orginal" nork plante, men ser ingen grunn til at den ikke skal få vokse fritt i norge. (Så lenge den får det til da)

8759596[/snapback]

Fordi den ikke hører hjemme her, akkurat som Kongekrabben som forøvrig bør utryddes.

8759691[/snapback]

Da regner jeg med at du vil bli kvitt innvandrerne? de hører jo ikke til her

Appelsiner, mandariner, meloner osv... Pizza må bort, den er ikke fra norge. jeg kan sikkert ramse opp i en evighet.

Hvorfor skal det være forbudt hvis det ikke er fra norge?

 

Edit: Fleinsop vokser jo vilt i norge, har vel også alltid gjort det, burde vel være lovlig da?

Endret av V-by
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...