Gå til innhold

VIA fortsetter med brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd om hele selskapet går under. Cpuene og micro hovedkortene til via er fine til innbygging i diverse apparater og små bokser der størrelse og effektforbruk er viktige elementer. Men som brikkesett produsent så har de aldri vært noe flinke etter mine egne erfaringer pluss andre på nettet. Via var vel når athlon kom nærmest eneste produsent av amd brikkesett, kt133 var buggete og tildels ustabilt før etter mange driver og biosoppgraderinger. Mange mener at de er årsaken til at AMD fikk rykte på seg for å være ustabil, og det er jeg ganske enig i.

Lenke til kommentar

Selskapet går ikke under, det har for lengst endret fokus til helt andre områder. Brikkesett har ikke vært hovedfokus på så lenge jeg kan huske.

 

De komplette Via plattformene vil de nok fortsette med og de har meget gode produkter her.

 

Her ser man også hvor stor makt Intel har. Hvis ikke VIA får fornyet sin brikkesett kontrakt med Intel så har det ingen mening for dem å fortsette med brikkesett produksjon.

 

Om brikkesett blir ytterligere nedprioritert pga dårlig lønnsomhet så er det bedre at VIA kutter området enn å levere dårligere løsninger.

 

AMD har kjøpt ATI som også er en brikkesettprodusent samt at AMD har egne brikkesett. Intel har egne meget gode brikkesett og Nvidia produserer for både Intel og AMD. I tillegg har man SIS og ULI. Oem produsenter foretrekker Intel og AMD/ATI brikkesett.

 

Jeg tror VIA har utspilt sin rolle her, selv om de har vært helt i toppen i markedet med KT serien sin så fikk de aldri helt fotfestet. KT serien av hovedkort ble alltid et kompromiss og ikke et førstevalg.

 

La oss heller håpe at de fokuserer med på greie og godt fungerende/stabile billige brikkesett istedet for topprodukter som aldri når helt opp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør de kutte produksjonen på brikkesett om de ikke tjener penger på det. Siden Nvidia kom banen med nforce 2 så var aldri via førstevalget for de av oss som kjøpte amd da k7 og k8 var top of the line. Siste gang jeg så en test på via brikkesett var da amd64 kom på markedet, da hadde de ikke engang fått til en skikkelig agp/pci lock sånn som intel og nvidia hadde for overklokking. Ytelsen på disker etc var også dårligere enn de to andre produsentens brikkesett på samme tid. Og dette var ikke spesiellt billige kort. Siste kort jeg hadde med via chipsett var forsåvidt ikke så ille til prisen. Hadde nemlig i en liten overgangsperiode et ASRock 775Dual-VSTA. Dette var basert på PT880 Ultra og fungerte upåklagelig den korte perioden jeg brukte det. Se reviewen min her . Men noen god overklokker var det ikke. Så de har helt klart en plass i valueklassen. Dvs. fra 500 kr og nedover.

Lenke til kommentar
PT880 Ultra er et godt brikkesett for billige hovedkort. Vurderte selv et slikt Asrock kort for å benytte gammel hardware med C2D.

8748192[/snapback]

Jepp om man skulle sitte på et bra agp kort av en eller annen grunn og ha 2 GB ddr ram så vil jo en e4300 og dette kortet være en ganske billig oppgradering med ok ytelse. Skal man først kjøpe helt ny pc så anbefaler jeg likevel et billig hk med 965 chipsett og ddr2 og pcie skjermkort. Tar man klokkinga med i bildet vil det kunne yte bra mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...