Gå til innhold

PCI Express overhales


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke for å virke som en gammal gubbe som synes alt som er nok er bra nok, men er det noen vits i å kjøpe et hovedkort med pcie2 kontra pcie1?

8697882[/snapback]

 

 

det er vel ikke noe vits i det nå, men når man får laget skjermkort som er pci express 2.00 så er det vits.

Lenke til kommentar
Ikke for å virke som en gammal gubbe som synes alt som er nok er bra nok, men er det noen vits i å kjøpe et hovedkort med pcie2 kontra pcie1?

8697882[/snapback]

Det blir vell det samme som vi sa da pci-e kom og det gikk langt tid for folk begynte å skifte ut AGP sokkelen.

Det er ting som skjer over tid..

Lenke til kommentar
Ikke for å virke som en gammal gubbe som synes alt som er nok er bra nok, men er det noen vits i å kjøpe et hovedkort med pcie2 kontra pcie1?

8697882[/snapback]

Skulle jeg valgt mellom P35 og X38 ville jeg helt klart valgt X38. Dette på grunn av at jeg vet hvor bra Intel er på toppmodell chipset. Og hovedkortprodusentene bruker kvalitetskomponenter i mye større grad på slike chipset enn hva som er tilfelle med chipset som P35. Husk at P35 er mainstream.

Lenke til kommentar

De fleste oppgraderer vel neste gang de likevel skal skifte ut hovedkortet. Tar vel lang tid før det lønner seg å bytte bare for å bytte. Fordelen nå er vel at hvis du må ha nytt hovedkort kan du bytte og beholde skjermkortet ditt. (Bruker AGP enda selv, så jeg burde kanskje vente med å oppgradere til 2.0 kortene kommer.)

Lenke til kommentar
Ikke for å virke som en gammal gubbe som synes alt som er nok er bra nok, men er det noen vits i å kjøpe et hovedkort med pcie2 kontra pcie1?

8697882[/snapback]

 

 

det er vel ikke noe vits i det nå, men når man får laget skjermkort som er pci express 2.00 så er det vits.

8697920[/snapback]

 

Finnes mange ting som ikke er skjermkort som kan ha nytte av PCIe, men desverre er det allt for lite brukt. Så til et spørsmål, hvordan kan det ha seg at ikke alle PCIe-slotter ikke er fysisk 16x, der et er plass? Hva om jeg vil kjøre et 4x-kort i min 1x-slot?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke for å virke som en gammal gubbe som synes alt som er nok er bra nok, men er det noen vits i å kjøpe et hovedkort med pcie2 kontra pcie1?

8697882[/snapback]

Det er vel ikke noe stort poeng med det første. Den nevnte Stoakley platformen var imidlertid en server platform så der har det jo en del for seg å ha PCIe 2.0. F.eks til SAS/FC HBA, RAID, 10GbE, Infiniband osv. Vil vel også komme noen special purpose prosesseringsenheter som kan nyte godt av PCIe 2.0.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Mener og huske at et 4x kort skal fungere selv om det dyttes ned i en 1x slott, slotten er delt opp i to områder, en for strøm (lik på alle, nermest kanten av hk) og en datadel (strekker seg i varierende grad bakover mot chipsett og IO) så er det fysisk plass bakover skal det fungere, i teorien.

8698299[/snapback]

4x kort får ikke fysisk plass i en 1x port, men man får plass til et 1x kort i en 4x port.

 

Men det er ikke noe i veien for å lage porten fysisk lengre enn det er tilkoblinger til.

Lenke til kommentar
4x kort får ikke fysisk plass i en 1x port, men man får plass til et 1x kort i en 4x port.

8698976[/snapback]

Vanligvis gjør de vel ikke det, men jeg tror nok det finnes eksempler på 1x-sloter som er laget med "åpent" design, dvs at plastrammen ikke er lukket ved enden av sporet. Såvidt jeg vet er grensesnittet fleksibelt i forhold til antall lanes, dvs at kort kan virke i sloter som har færre lanes enn de er designet for. Men de vil selvsagt ikke få all båndbredden de i utgangspunktet var tiltenkt.

 

Below is a PCI Express x4 universal slot. There is no back on the PCI-E x4 slot, so you can place cards of larger size into this slot, however, they will only run in x4 mode.
http://www.tweaktown.com/reviews/954/4
Lenke til kommentar

PCI-E er en standard som jeg har ønsket velkommen helt siden jeg ble kjent med detaljene. Og selv om man kanskje ikke får bruk for 2 stk PCI-E x16 porter til skjermkort er det nyttig hvis man f.eks. vil bruke en diskkontroller som kan utnytte denne båndbredden. Jeg for min del håper vi ser langt flere tilleggskort som bruker PCI-E. PCI er moden for utskifting.

Lenke til kommentar
Enig med deg der, PCIe portene burde ta over for PCI siden den er mer fremtidsrettet :)

8699910[/snapback]

PCI-E er jo svaret på alle problemene PCI førte med seg. PCI-X var jo et midlertidig grep for å løse båndbreddeproblemet PCI hadde. PCI-E er en enhetlig standard. Synd den ikke kom før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...