Gå til innhold

Dell lanserer Linux-maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sammenlignet Windows-prisene med Ubuntu-prisene i en annen tråd. Reposter det her.

 

Inspiron E1505

Grunnkonfigurasjonen til Ubuntu ($599) er helt lik som Windows ($699), bortsett fra 512 MB RAM i stedet for 1 GB og Intel-grafikkort mot ATI-grafikkort. Du kan putte på ekstra minne, og prisen på Ubuntu blir da $649. ATI-grafikkort kan du ikke velge. Her får man med Vista Home Basic

 

Dimension E520

Her kunne man konfigurere ganske fritt, så jeg satte Windows-PC'en helt lik grunnkonfigurasjonen til Ubuntu-PC'en. Da ble Windows-PC'en på $679 og Ubuntu-PC'en på $599. Grunnkonfigurasjonen er med Intel-grafikkort, men du kan velge nVidia-grafikkort mot pristillegg. Med Windows kan du i tillegg velge ATI og dedikert lydkort. Her får man bare velge Vista Home Premium om konfigurasjonen skal være lik.

 

XPS 410

Endret skjermen til Samsung for at jeg skulle få det likt med Windows'en, og da ble prisen $849 for Ubuntu mot $899 for Windows. Du kan legge ganske mye mer til Windows-maskinen, enn Ubuntu-maskinen. Skjermkortvalget er kun ett med Ubuntu, nVidia Geforce 7300LE, mens man for Windows kan få helt opp til Geforce 8800GTX. Her følger også Vista Home Premium med.

 

I alle tilfeller er altså Ubuntu-maskinen billigst, men du har færrest konfigurasjonsmuligheter. Videre er det tydelig at Dell unngår ATI og dedikerte lydkort på Linux-maskinene. Supportprisene for Ubuntu er $65 Starter Support i en måned, $125 for Basic Support i et år og $275 for Standard Support i et år.

 

En veldig tydelig reklame for Dells nye tilbud på forsiden deres. :)

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Første gang jeg leste om Linux på Dell så jeg for meg at man fikk en radioknapp for Ubuntu når man valgte OS. Slik det er nå er man nødt til å vite om Ubuntu-tilbudet for å kunne velge det. Det vil med andre ord stort sett bare være folk som allerede er Linux-brukere, eller folk som har blitt anbefalt Ubuntu av venner som kjøper fra dell.com/open.

 

En annen ting som er leit er de få konfigurasjonsmulighetene. Hadde jeg kjøpt en XPS 410, ville jeg hatt den med et kraftigere grafikkort, ikke med 7300LE. Kan hende det kommer etterhvert som Dell får testet mer hardware med Ubuntu.

 

Jeg har veldig lyst på en liten og lett laptop slik som disse med 12" skjerm. Hadde vært kjekt om de tilbød en eller flere av de med Ubuntu når det kommer til Norge. Heldigvis er det ikke noe hastverk enda. Klarer meg fint med min 6 år gamle laptop som supplement til desktopen inntil videre. :)

Lenke til kommentar
Et lite poeng er at Linux krever mindre av hardware enn Vista. Den trenger heller ikke virusprogram osv som krever sitt. Den blir heller ikke treg over tid :) Så selv med likt hardware så blir Ubuntu noe raskere.

8697379[/snapback]

Det er et viktig poeng.

 

Husk også at Ubuntu tilbyr det folk flest trenger, men det er vel spillere og de som har spesielle behov for programmer som ikke kan bli fornøyd med Ubuntu.

Lenke til kommentar
Et lite poeng er at Linux krever mindre av hardware enn Vista. Den trenger heller ikke virusprogram osv som krever sitt. Den blir heller ikke treg over tid :) Så selv med likt hardware så blir Ubuntu noe raskere.

8697379[/snapback]

Det er et viktig poeng.

 

Husk også at Ubuntu tilbyr det folk flest trenger, men det er vel spillere og de som har spesielle behov for programmer som ikke kan bli fornøyd med Ubuntu.

8697435[/snapback]

 

men for det vanlige individ i gata er windows lettere å installere enn uansett linux versjon...

Lenke til kommentar
Et lite poeng er at Linux krever mindre av hardware enn Vista. Den trenger heller ikke virusprogram osv som krever sitt. Den blir heller ikke treg over tid :) Så selv med likt hardware så blir Ubuntu noe raskere.

8697379[/snapback]

Det er et viktig poeng.

 

Husk også at Ubuntu tilbyr det folk flest trenger, men det er vel spillere og de som har spesielle behov for programmer som ikke kan bli fornøyd med Ubuntu.

8697435[/snapback]

 

men for det vanlige individ i gata er windows lettere å installere enn uansett linux versjon...

8697636[/snapback]

Du bør kanskje prøve siste versjon av Ubuntu før du sier noe slikt. Det er faktisk vesentlig enklere enn Windows.
Lenke til kommentar
Et lite poeng er at Linux krever mindre av hardware enn Vista. Den trenger heller ikke virusprogram osv som krever sitt. Den blir heller ikke treg over tid :) Så selv med likt hardware så blir Ubuntu noe raskere.

8697379[/snapback]

Det er et viktig poeng.

 

Husk også at Ubuntu tilbyr det folk flest trenger, men det er vel spillere og de som har spesielle behov for programmer som ikke kan bli fornøyd med Ubuntu.

8697435[/snapback]

 

men for det vanlige individ i gata er windows lettere å installere enn uansett linux versjon...

8697636[/snapback]

Du bør kanskje prøve siste versjon av Ubuntu før du sier noe slikt. Det er faktisk vesentlig enklere enn Windows.

8697706[/snapback]

Helt enig. Jeg har installert Ubuntu 7.04 på to forskjellige maskiner, en Dell XPS M1210 og en hjemmebygd med bla. GeForce 7600. Jeg har ALDRI hatt en så rask og smertefri installasjon av windows som jeg hadde med Ubuntu 7.04. Dette er mye pga. "Restricted Drivers Manager" og automatisk installasjon av codecer. Det eneste jeg måtte knote litt med, var Flash. Grunnen til det var at jeg brukte 64-bits versjonen.

 

Ang. pris: Det bør selvfølgelig være noe billigere med et gratis OS, men jeg mener det viktigste er at en stor leverandør anerkjenner linux for vanlige folk. Det å installere linux er ikke lengre et sært eksperiment som ikke man får støtte for. Jeg tror ikke folk velger ubuntu for å spare penger ved f.eks. senere installere windows med en lisens de har fra tidligere.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Et lite poeng er at Linux krever mindre av hardware enn Vista. Den trenger heller ikke virusprogram osv som krever sitt. Den blir heller ikke treg over tid :) Så selv med likt hardware så blir Ubuntu noe raskere.

8697379[/snapback]

Det er et viktig poeng.

 

Husk også at Ubuntu tilbyr det folk flest trenger, men det er vel spillere og de som har spesielle behov for programmer som ikke kan bli fornøyd med Ubuntu.

8697435[/snapback]

 

men for det vanlige individ i gata er windows lettere å installere enn uansett linux versjon...

8697636[/snapback]

Om du mener det er jeg veldig interresert i å vite hvor du har fått tak i din unike versjon av Windows :)

 

Er jo interressant at du selv har testet installasjonen av alle de mange hundre distroene som du påstår har vanskeligere installasjon også.

 

Har riktignok ikke installert Vista enda, så om den har lettere installasjon enn en hver Linux-distro beklager jeg på forhånd.

Lenke til kommentar
I alle tilfeller er altså Ubuntu-maskinen billigst, men du har færrest konfigurasjonsmuligheter. Videre er det tydelig at Dell unngår ATI og dedikerte lydkort på Linux-maskinene. Supportprisene for Ubuntu er $65 Starter Support i en måned, $125 for Basic Support i et år og $275 for Standard Support i et år.

8697278[/snapback]

At de ungår ATi hardware er ikke så rart, spessielt på grunn av dårlige drivere.

 

Hvorfor de ikke har dedikerte lydkort i Linux vet jeg ikke? Kanskje de dedikerte kortene er X-Fi, de har ikke Linux-drivere

Lenke til kommentar

Flere konfigurasjonsmuligheter(hardware) vil komme etterhvert. Som sagt i en tidligere artikkel så jobber Dell med utviklere av annen programvare for Linux drivere, og dette er noe som vil ta tid. Linux Teamet til Dell vil også bruke litt tid på å teste at den og den maskinvaren faktisk funker i Linux.

 

Alt-i-Alt så vil Linux tilbudet bli bedre og bedre med tid, vi får bare håpet at Ubuntu pc'ene selger godt nok...

Lenke til kommentar
Flere konfigurasjonsmuligheter(hardware) vil komme etterhvert. Som sagt i en tidligere artikkel så jobber Dell med utviklere av annen programvare for Linux drivere, og dette er noe som vil ta tid. Linux Teamet til Dell vil også bruke litt tid på å teste at den og den maskinvaren faktisk funker i Linux.

 

Alt-i-Alt så vil Linux tilbudet bli bedre og bedre med tid, vi får bare håpet at Ubuntu pc'ene selger godt nok...

8698280[/snapback]

Selvsagt, støtte for maskinvaren kommer ikke over natten. Men det overrasker meg litt at det ikke er mulig å velge kraftigere skjermkort fra nVidia som bruker samme drivere. :hmm:
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...