Gå til innhold

Vil bombe telefonen med reklame


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan i all verden kan de ha fått det for seg at de har rett til å bombardere mobilbrukere på den måten?

 

Når man blir vist reklame på TV, i avisene, på Internett, på radio osv så er det ok fordi man kan se på tv gratis, se på internettsidene gratis og fordi man hører på radio gratis. Avisene hadde nok også vært langt dyrere dersom det ikke var noe reklame i den.

 

Men lurer litt på hvordan GSMA og mobiloperatørene kan rettferdigjøre reklame mot folk, med mindre de også planlegger at abonnementene blir mye billigere, at tellerskrittene blir rimeligere eller at man får surfe på internett gratis og andre goder.

 

Håper også at det blir mulig for de som ikke er interessert i reklame på mobilen å si nei til reklamen, mot at de har dyrere abonnement f.eks. Men resultatet da blir vel at prisene på abonnement uten reklame skrus i været, kun for å lokke folk til de nye abonnementene. :roll:

 

Sum summarum; Er ikke sikker på om jeg liker den utviklingen her....med mindre det fører til betydelig billigere tjenester for oss alle.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
I jakt etter nye markeder vil reklamebransjen nå inn i telefonen din.

 

Les mer

8688044[/snapback]

 

1. Det er forbudt å drive oppsøkende telefonvirksomhet til de som har reservert seg mot dette. Brønnøysundsregisteret er stedet hvor man gjør dette.

 

2. Tviler sterkt på at de får gjennomslag for dette. Det er ulovlig med reklame rettet mot barn. Hvor mange unger er det ikke som har egen mobiltelefon i dag? Å bombardere en unges mobiltelefon med reklame er ulovlig. Derfor må alle da registreres med alder slik at man kan sile ut de som ikke er gamle nok til å motta reklame? Tviler på at det blir noen gjenomførbar praksis.

 

Det er de begrensningene jeg kommer på sånn i hui og hast...

Lenke til kommentar

'Pappa? hvor er hagla?'

 

N-E-I-!-!-! For faen, nei nei og atter NEI! reklame har man nok av fra før, og hva skal jeg med rimitilbud på mobben? Jeg gir lange blanke i hva kiloprisen på agurker er, og jeg er mann så jeg kan ikke bruke bikini. Reklamebransjen trekker dette for langt når de prøver å få det på mobilen til alle. studenter kan jeg skjønne kan få gratis abonent med et par meldinger om dagen sånn som likferd sier, men jeg er ikke student enda og fattern betaler regningene mine ( :!: ) Ærlig talt, disse idiotene burde ryddes unna med en kule i neserota!

Lenke til kommentar

Litt ensidig ugjennomtenkt kritikk her. Husk at mobilreklame inkluderer reklame på WAP også. Jeg er stor fan av amobil.no og de leverer alle tester og artikler helt gratis, som er finansiert av reklame. Har selv et klistremerke med "Uadresert reklame nei takk" på postkassen, men det betyr ikke at jeg er imot all reklame. Målrettet reklame har jeg absolutt sansen for. Her tror jeg også mobilen kan bli unik, fordi den er så personlig. Så jeg er positiv til målrettet personlig reklame som er tilpasset til det jeg ønsker.

 

Blir litt tullete å argumentere med at man får reklame man ikke vil ha, for det er jo nettop det som blir bedre med mer personlig og tilpasset reklame.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg var inkludert i din analyse av folks meningsytringer, men vil likevel kommentere et par ting. :)

 

Som jeg skrev i min forrige post så ser jeg det som helt ok og forståelig at TV, internettsider, radio og aviser osv viser masse reklame, da man får se og benytte innholdet helt gratis og at avisene ville vært mye dyrere hvis ikke de hadde fått sette inn reklame og annonser. Dette har jo vært slik siden disse mediene begynte å eksistere omtrent, så der er jo ting opplest og vedtatt.

 

Jeg kan av logiske grunner ikke snakke for alle her, men personlig er jeg ikke mot reklame i seg selv, men er i mot mengder av pågående reklame som ikke kan forsvares tilstrekkelig. Da mener jeg f.eks at det må være en konkret årsak til mengden med reklame, f.eks at de som blir eksponert for reklamen får noe igjen for det. Og selv om reklamen er målrettet til tusen, så vil det fortsatt bety at man blir mer eksponert for reklame enn det blir man i dag, og i tillegg må man ta i betrakning at det finnes en del mennesker som ikke vil ha reklame uansett hvor målrettet den er.

 

Derfor mener jeg at ved dette tilfellet med store mengder med reklame på mobilen, så burde det altså foreligge en slags gulrot eller en form for årsak eller kompesasjon for mobilbrukerne. Det kan da f.eks være at man som motytelse for 20 sms/mms/osv tilsendt til mobilen per dag får lov å surfe på internett via EDGE/3G helt gratis og med ubegrenset trafikk hele dagen eller etter klokken 16 på kvelden. Eller at at man får velge mellom diverse "pakker" med mobiltjenester hvor man f.eks i en pakke kan få MSN, Personsvar, faks, videosamtaler eller noe slikt mot at man får et visst antall reklameinnslag sendt til mobilen pr dag. Eller hva med halverte priser på tellerskritt og ubegrensede SMS og halv pris på MMS?

 

Man kan spekulere i det lange løp, men det er iallfall soe sånt jeg kan se for meg som en godkjent årsak til en masse reklame på mobilen.

 

Og det er det jeg er litt skeptisk til, om operatørene har gode nok planer og er villig til å gjøre noen gjenytelser til brukerne. Jeg tror og håper selvsagt det, og det skal derfor bli litt spennende å se hva som skjer. Men jeg er likevel ganske skeptisk til hele konseptet, da jeg føler meg usikker på hva operatørene kan finne på å gjøre i det lange løp og om de vil planlegge metoder som gjør at de til slutt sitter med både pose og sekk. :hmm:

 

Men kan godt hende at det ikke blir noe av, tatt i betraktning det som cyclo nevnte.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Nå er atter en gang tittlen til artikkelen på amobil ganske missvisende og sensasjonspreget.

 

Om man leser hele artikkelen så virker det som om et organ skal sette seg ned og finne ut hvordan man best kan servere reklame på nettsider man surfer via mobilen.

 

GSMA har nemlig innsett potensialet i den "fjerde skjermen", og vil nå undersøke mulighetene får å kunne reklamere også her

 

Ifølge GSMA selv har oppmot 20 prosent av mobilbrukerne i enkelte land brukt en nettleser, som så kunne hatt reklame. I Storbritannia er tallet 17,2 prosent.

 

Jeg syns ikke dette helt høres ut som det samme som "Vil bombe med reklame"

Lenke til kommentar

Som vi har sett litt snakk om med reklame på TV, i aviser, radio, nettsider osv osv, men ser den, men der stanser det også. I avisen slenger du fort reklamebilaget i papirkurven, kanskje du først ser hvor mye spill koster på elkjøp, inne i avisen selv fyker du forbi det. 'IPOD BARE 1.499,-', men du har jo allerede en iPod, så bryr du deg? Neppe. På Tv hopper man gjerne til en annen kanal i pausene eller skrur av lyden og snakker med de rundt deg hvis du har selskap. Det jeg vil frem til er at 99% av rekamen du får levert, bryr du deg ikke skiten om. du finner kanskje noe av interesse en gang i blant, men det er ikke mye.

 

og hvis du skulle være student som får denne reklamen mot gratis mobiltelefoni, sletter du disse meldingene før du ser nermere på dem uansett...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se, så er det mange som muligens (ut i fra det jeg kan lese av artikkelen) missforstår den litt. Og jeg tror nesten dette er amobils intensjon når man leser tittelen på artikkelen. Alle driver og prater om at man kommer til å få masse meldinger, som ikke leses, og slettes.

Slik markedsføring har man holdt på med lenge, og er (i hvertfall i Norge) strengt regulert.

 

Det det derimot her er snakk om, er målrettet reklame når man bruker mobilt internett. Altså at man surfer på nettet på mobilen (noe vi kommer til å gjøre mer og mer av i fremtiden). Jeg har også undersøkt kildene til artikkelen, og ikke funnet noe som kontraindikerer det jeg sier.

Dette er i utgangspunktet ganske interessant. For det første er det ikke snakk om at vi blir "bombet med reklamemeldinger" slik mange her syns å tro. Det er vell snarere at vi blir servert reklame når vi surfer (noe vi allerede er vant med fra pc).

For det andre vil dette åpne for mye mer relevant reklame (bl. a. fordi man vet mye mer om brukeren når man surfer mobilt, f. eks. hvilken mobil enhet brukeren bruker). Dette vil gi oss mye mer relevant reklame.

F. eks. om man surfer fra en N80, får man reklame for den nye smarte skinnveska til N80. Om man surfer fra en SE walkman telefon får man reklame for et headset. Osv.

I tillegg vil andre typer reklame også kunne være litt mer individuelt. Når man surfer mobilt vil en svært naturlig markedsføring være mobilt innhold. Man vil da tro at det er naturlig å servere vg lista ringetoner, logoer og lignende til de som har "bling bling" mobiler, og enkle mobiler. Mens de som har mer business pregede modeller (f. eks. enkelte N-series og alle E-series fra Nokia, P-serien fra SE osv) vil kanskje mer avanserte tjenester slik som pushmail, synkronisering, vpn tuneller, etc være mer aktuelt.

 

Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er en bra ting. Men det at man snakker om målrettet reklamer er for meg i utgangspunktet en bra ting.

 

I tillegg synes jeg det blir en helt feil diskusjon, når man diskuterer at telefonen skal spammes ned med meldinger, etc. Da dette rett og slett ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar

Du glemmer å nevne en veldig viktig ting. Dersom mobile nettsider er fulle av reklameannonser så vil mengden man laster ned bli større.

 

Jeg har selv et Chess abonnement. 14 kr pr MB koster det å surfe. La oss si at 10% av en wap side er reklame. Da får jeg 10% høyere utgifter ved surfing med mobil. 15,4 kr pr MB reell surfing i forhold til surfing uten reklame.

 

Det bekymrer meg ganske mye.

Lenke til kommentar

ZiggyStardust: Har ikke glemt det, men det er litt vanskelig å ta den delen av diskusjonen før GSMA faktisk har kommet til noen konklusjon.

 

Men. Først og fremst tror jeg ikke det skjer. Mobilens skjerm er jo rett og slett for liten for svære reklamebanner. Personlig ser jeg for meg små tekst-linker (som jo ikke innebærer nevneverdige mengder data i det hele tatt). Bare se på googles suksess med adsense. Mye av suksessen deres skyldes nok nettopp at svært mye av deres reklame er diskre tekstlinker i stedet for svære flashy banners.

 

Som sagt er det litt vanskelig å si noe om dette ut fra denne artikkelen før GSMA faktisk kommer med en konklusjon. Det spørs hvordan de faktisk til slutt ser for seg reklame på mobilt internett (det er jo nettopp dette de skal sette seg ned og se på). Om det viser seg at det er snakk om reklame på tredjeparts sider, vil jo dette i utgangspunktet ikke være et særlig problem (vi har jo allerede eksempler på reklame på sider beregnet for mobilt internet, som oftest i form av små tekstlinker, men andre løsninger finnes også). I det tilfelle blir det jo ganske enkelt, om siden inneholder så mye reklame at man føler at datatrafikken blir for stor, besøker man den rett og slett aldri mer. Firmaet bak siden har da "driti på draget" og mister kunder. Jeg tror at firma som lager kommersielle sider rettet mot mobilt internett er svært klar over hvor mye en gjennomsnittelig bruker vil godta før de takker for seg. Og de som ikke er det, får kjenne det på pungen.

 

Dersom det er snakk om at operatørene legger reklame på egne sider, eller at man automatisk får opp reklame først hver gang man skal surfe på noe (Det siste tror jeg faktisk ikke kommer til å skje, i hvertfal ikke i Norge. Muligens noen av de større operatørene som driver med branding kommer til å kaste seg over dette). Men uansett. Reklame på operatørens side eller annen for for tvunget reklame, bør ikke være et problem. Operatørene kommer svart raskt (de fleste av dem vet det sikkert allerede) til å finne ut at deres brukere ikke ønsker å betale for tvunget reklame. Teknisk sett er det da ikke noe problem å skille mellom reklametrafikken og annen trafikk og innføre en policy på at man ikke tar betalt for reklame.

 

Jeg skal ikke hardnakket påstå at det er slik det kommer til å bli (som sagt er det litt vanskelig å uttale seg om dette, før det faktisk er kommet en konklusjon). I tillegg så blir jeg stadig overrasket over hvor mange dumme mennesker det finnes. Folk som velvillig godtar "reklame" på telefonen i form av tekstmeldinger de faktisk betaler i dyre dommer for. (Tjenesten forutsetter at du mottar 2 tekstmeldinger a 30 kr pr mnd).

 

Men. Når alt kommer til alt er det nok av bedriftskunder operatørene tjener mest på datatrafikk i dag. Og disse vil nok ikke operatørene terge på seg. Mye penger går tapt om store bedrifter hopper over til en annen operatør pga. latterlig reklame policy.

Lenke til kommentar

cyclo: 14 kr per MB er mye penger for surfing. Jeg er uhyre lite interessert i at en del av det beløpet, uannsett hvor liten, brukes for åvise reklame.

 

Jeg ikke vil ha reklame punktum. Jeg synes reklame forsøpler min hverdag og er noe jeg overhodet ikke har bruk for.

 

Dersom jeg trenger noe oppsøker jeg det aktivt. Reklame er søppel for meg uansett om det kommer i digital- eller papirform.

Lenke til kommentar
cyclo: 14 kr per MB er mye penger for surfing. Jeg er uhyre lite interessert i at en del av det beløpet, uannsett hvor liten, brukes for åvise reklame.

Jeg ikke vil ha reklame punktum. Jeg synes reklame forsøpler min hverdag og er noe jeg overhodet ikke har bruk for.

Dersom jeg trenger noe oppsøker jeg det aktivt. Reklame er søppel for meg uansett om det kommer i digital- eller papirform.

8706950[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hva dette har med det jeg skrev å gjøre i det hele tatt? Opplys meg gjerne, men jeg ser ingen forbindelse mellom det jeg skrev, og dette.

 

Men jeg kan likevell svare.

 

Forøvrig er jeg ikke overmåtelig begeistret for reklame jeg heller. Men vi har begynnt å se reklame på mobilt internett, og mer kommer det garantert til å bli. Om man ikke liker det har man to valg:

1) Ikke benytte seg av reklamefinnansierte sider

2) Innfinne seg med at reklamen får man bare tåle, og ignorere den.

 

Faktumet er at ingen firma eller personer lever på luft og kjærlighet. Dersom man har et valg mellom 1000 brukere som får servert reklame som gennererer tja 100$ og 10 000 brukere man tjener 0 på, er valget for de aller fleste firma ganske klart.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...