Gå til innhold

Firefox blir tregere?


Anbefalte innlegg

En av de mest populære mulighetene i Firefox er utvidelsene, men dette kommer med en bismak. Nettleseren blir tregere og mer ustabil dersom brukeren installerer for mange av dem. Dette gjelder spesielt tredjepartsutvidelser som kan variere i kvalitet.

Det er vel ikke helt riktig. Hvor mange er ikke viktig, men hvilke du installerer kan være veldig viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flere funksjoner kan gjøre sitt til at Firefox ikke lenger er den raske nettleseren som den har blitt kjent som. Det gjør naturligvis konkurranseevnen mot Internet Explorer og andre nettlesere langt dårligere.
for meg ser dette avsnittet ut som logisk brist. Hvis man kan kalle firefox for rask er det vel snakk om fram og tilbake knappene pga mellomlageret. Det firefox er kjent for er vel heller fleksibiliteten gjennom utvidelsessystemet og about:config. Det faktum at "motstanderen" heter MS bidrar mest sannsynlig til at flere tar i bruk programmet også av politiske grunner.

Å si at konkurranseevnen blir langt dårligere pga redusert hastighet (på bakgrunn av en alfa4 utgivelse!) er vel litt å ta i? Eller foreligger det data som sier at hastighet er den viktigste grunnen til at folk i utgangspunktet bruker firefox?

Endret av mandela
Lenke til kommentar
De som har testet prøveversjonen av Firefox 3.0 melder om programkrasj, minnelekasje og en treg nettleser

 

Og siden når ble dette unormalt for en Alpha versjon?

Jeg hadde slike problemer med BETA versjonen av v2.0..

Og v3.0 er jo til og med bare Alpha enda.. Jeg ser ikke helt problemet.. Hvert fall ikke enda..

Lenke til kommentar

Alle valide kommentarer, men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte firefoxbrukere, meg inkludert, ikke akkurat ser positivt på all denne feature creepen som foregår.

 

IMHO burde Mozilla holdt seg til KISS prinsippet og heller gitt ut alle ekstrafunksjonene som akrediterte, kvalitetskontrollerte extensions istedet for å bake det inn som default. Da kan brukere heler velge selv om de vil ha det raskt og enkelt eller avansert, med mange muligheter og muligens litt treigere.

Lenke til kommentar

Er vel samme problemet som ms office har plukket opp gjennom årene. Altså at en legger ved funksjoner som ett mindretall bruker for å øke brukermassen totalt. Nåja, kanskje med skulle latt funksjonene forbli utvidelser, men forhåndsinstallerte? På den måten kan en velge dem bort om en ikke trenger dem osv. Greit nok, det hadde vært greiere om dem ikke var med i det hele tatt men jeg innser at utvidelsessystemet kan være vanskelig å bruke for mange. Så var det opera da som klarer å legge ved funksjoner uten å bli tregere. Men så er jo firefox tolket mens opera er kompilert...

Lenke til kommentar

Mozilla sier selv at bare funksjoner som flesteparten har nytte av vil bli inkludert i nyere versjoner av Firefox.

Så kan man diskutere til man blir grønn i tryne hvilken funksjoner den allmenne hop bruker, men jeg er ikke redd for at Firefox vil blåse opp og bli den nye Netscape. Noe må folkene i Mozilla ha lært :hmm:

 

Når det gjelder hastighet så må Cairo nevnes. Cairo er et bibliotek for å utføre 2d operasjoner og skal bli brukt i Firefox 3. Cairo tilbyr hardware akselerasjon av enkelte operasjoner og er et mye brukt bibliotek som mange har interesse i noe som sannsynligvis betyr flere optimaliseringer og forbedringer fremover.

 

Det er ikke sikkert at renderingen av vanlige nettsider vil gå fortere, men mer avanserte ting som canvas og svg vil få økt ytelse.

 

En ting jeg derimot er skeptisk til er javascript ytelsen til Firefox. Ytelsen er mye bedre enn IE, men blir likevel kraftig slått av både siste Webkit(Safari) og Opera. Håper Mozilla kan by på forbedringer i Firefox 3.

Lenke til kommentar
programkrasj, minnelekasje og en treg nettleser

Jeg sliter med alt dette allerede i dagens versjon, får håpe det ikke blir verre enn det allerede er

8681251[/snapback]

Samme her. Men mye av kræsj-problemene løste seg da Microsoft lanserte sin utvidelse til Firefox, nemlig Media Player for Firefox.

 

Minnelekasjer var det mye av i Firefox 1.x, men har inntrykk av at dette har bedret seg en del i 2.x versjonene.

Lenke til kommentar

Jeg er selv i prosessen med å gå tilbake til Opera. Den merkbart raskere, spesielt i oppstart.. De som sier at "Firefox har så mye fler muligheter" vet ikke hva opera kan tilby. Det er bare en eneste extension jeg ikke har klart å erstatte 100%: "viewmycurrency"

Lenke til kommentar

Virker som at alle som påstår at Opera er bloatware nå blir sittende med samme "problemet" hos Firefox, bare at det faktisk ER merkbart hos firefox.

 

Hvis bare Opera kunne hatt en skikkelig developer toolbar, så hadde jeg hoppet av firefoxtoget på sekundet. Det blir jo snart raskere å gå uansett ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ett problem med opera, og det er hurtigtastene. Mens både firefox og ie bruker samme, bruker opera helt andre. Og dem musegreiene er ikke en erstatning i mine øyne. Og nå legger ikke opera ved en ie variant av hurtigtastene lengre:( og hvorfor har dem ikke noen måte å hoppe direkte til en tab(ctrl+1..0)?

Lenke til kommentar
Hvis man kan kalle firefox for rask er det vel snakk om fram og tilbake knappene pga mellomlageret.

8679877[/snapback]

Når jeg tenker på en rask nettleser, så tenker jeg på en nettleser som reagerer med én gang og gjør det jeg ber den om. Fram- og tilbakefunksjonen har mye å si, men også ting som hvor raskt den lukker faner når du trykker på lukkeknappen og hvor raskt den åpner nye faner ved f. eks. Ctrl-T eller åpning av lenker i vinduer.

 

Hvorvidt Firefox taper markedsandeler på dårligere ytelse skal jeg ikke uttale meg om, men hvis Firefox blir stort tregere enn det den er hos meg nå, så hopper jeg over til Opera. I alle fall til jeg igjen begynner å savne alle funksjonene med Firefox-tilleggene. *Sigh...*

 

Den viktigste grunnen til at jeg bruker Firefox er muligheten for tilpasning gjennom tilleggene, men av og til blir jeg så lei tregheten at jeg skifter til Opera for en periode. Min erfaring er at i dette tilfellet er gresset alltid grønnere på den andre siden.

 

IMHO burde Mozilla holdt seg til KISS prinsippet og heller gitt ut alle ekstrafunksjonene som akrediterte, kvalitetskontrollerte extensions istedet for å bake det inn som default. Da kan brukere heler velge selv om de vil ha det raskt og enkelt eller avansert, med mange muligheter og muligens litt treigere.

8680211[/snapback]

Jeg er helt enig her. Jeg vil ikke ha tonnevis av funksjoner som jeg ikke bruker - jeg vil ha det jeg har bruk for, og ikke et fnugg mer.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
hvis Firefox blir stort tregere enn det den er hos meg nå, så hopper jeg over til Opera. I alle fall til jeg igjen begynner å savne alle funksjonene med Firefox-tilleggene. *Sigh...*

8681922[/snapback]

 

Jeg tror du kan få omtrent alle extensions fra firefox til Opera. Mange gode FF-extensions er jo laget etter at Opera har lagt til funksjonalitet i sin nettleser...

 

Noen spesiell du ser etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...