Gå til innhold

- Mp3 på sykkel er livsfarlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dei har heilt rett, øyrene er ein viktig sans, utan den er du mykje meir sårbar i trafikken, spesielt på sykkel. Har sjølv nesten kjørt på folk ved gjentatte anledninger som følge av at dei var uoppmerksomme. Mp3-spelar, mobiltelefon, lese avisa (ja faktisk).

 

Det er sjølvsagt mogleg å være meir oppmerksam, eg klarer fint å bevege meg i trafikken, til fots eller på sykkel med musikk utan å utsetje meg sjølv for nevneverdig risiko. Ein risiko vil det alltid være når du ikkje kan oppfatte lyd, men mykje er opp til kvar enkelt.

Lenke til kommentar

Syntes dette er fornuftig, Det blir omtrent det samme som å kjøre bil og prate i telefon.

Det er også fantastisk iriterende når de samtidig skal bruke vegbanen!, hva skal de der? breide tomme gangfelt. Samt at omtrent ingen følger trafikk regnlene når de trakker ut av bilen.

Tor det er mange som mener de har en resett knapp i skallen.

Lenke til kommentar

At det skal være nødvendig å fortelle folk at det ikke er lurt å høre på musikk mens man sykler i trafikken, er slikt som får troen på menneskearten til å synke enda litt til ... :no:

Det går sikkert stort sett greit, men det er det veldig mye annet også som gjør. Russisk rulett, for eksempel.

Lenke til kommentar

I skatte staten norge så hadde jeg faktisk forstått om det hadde blitt innført 7-8000 i bot for at folk sykler/går i vegen der det er sykkel og gangsti som er fungerende!

Har holdt på å kjøre ned flere som går på mørke strekninger uten refleks i stede for på gang og sykkelsti 10 meter unna!

Lenke til kommentar

Når bruke vi lyd til å få oppmerksomhet i trafikken? Veldig lite!

Det er først plassering, og lys/teikn

Men det er en risiko ja.

Heller gjer det ulovlig å sykle på veien, det er farlig det og.

 

Dei blir påkjørt fordi dei ikkje klare å holde farten.

OG det vil senke farten på trafikken

Lenke til kommentar
At det skal være nødvendig å fortelle folk at det ikke er lurt å høre på musikk mens man sykler i trafikken, er slikt som får troen på menneskearten til å synke enda litt til ...  :no:

Det går sikkert stort sett greit, men det er det veldig mye annet også som gjør. Russisk rulett, for eksempel.

8666344[/snapback]

 

enig! begynner å få følelsen av at folk tror at "så lenge det ikke er forbudt er det smart å gjøre det."

 

å måtte advare folk mot å sykle mens hører på musikk på full guffe med "lydutstengene" ørepropper midt i verste ettermiddagsrushet er trist, rett og slett trist... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Er ikke Porta Pro et dårlig egnet hodesett for sykling? Det er vel kanskje litt ubehagelig å ha under hjelmen, og hvis folk ikke bruker hjelm burde man heller advart mot det.

 

Det er forresten ikke alle steder det er noen annet sted å sykle enn i veibanen. I hvertfall hvis du bor litt unna byen

Lenke til kommentar

Fullstendig klar over dette, bor langt ut på byggda selv men ett eksempel. Det var ei kjerring som trilla sykkelen sin halveis ut i vegbana på høgreside, (på venstre er det gang og sykkelsti) så når jeg for tilbake hadde ho bytta felt og gikk på fortauet, men der var det fortau på begge sider!!

Voksne folk som er smart som en stokk.

Lenke til kommentar
Kan skjønne frustrasjonen, men det er faktisk fullt lovlig.

 

Tilbake til det med musikken.. Hvis en syklist på påkjørt bakfra, vil jeg skyldt mer på bilisten. Man kan fortsatt være obs i trafikken, selv om man har musikk på øra.

 

Selv sykler jeg ikke på bilvei :)

8666727[/snapback]

 

Godt poeng, hvorfor skal de skylde på syklister om en bil kjører på dem bakfra? Og om det er snakk om at de f.eks skifter felt/legger seg mot midten av veien for å krysse/svinge av, så må de da ffs (syklistene) gi tegn.

 

Dette blir helt latterlig, da man i utgangspunktet ikke trenger å høre noe som helst i trafikken, om folk bare er oppmerksomme visuelt og gir tegn.

 

Enda en idiot lov in the makeing, godt mobilforbudet får selskap.

Lenke til kommentar
Kan skjønne frustrasjonen, men det er faktisk fullt lovlig.

 

Tilbake til det med musikken.. Hvis en syklist på påkjørt bakfra, vil jeg skyldt mer på bilisten. Man kan fortsatt være obs i trafikken, selv om man har musikk på øra.

 

Selv sykler jeg ikke på bilvei :)

8666727[/snapback]

 

Godt poeng, hvorfor skal de skylde på syklister om en bil kjører på dem bakfra? Og om det er snakk om at de f.eks skifter felt/legger seg mot midten av veien for å krysse/svinge av, så må de da ffs (syklistene) gi tegn.

 

Dette blir helt latterlig, da man i utgangspunktet ikke trenger å høre noe som helst i trafikken, om folk bare er oppmerksomme visuelt og gir tegn.

 

Enda en idiot lov in the makeing, godt mobilforbudet får selskap.

8669062[/snapback]

 

Hvor mange har sett en syklist gi tegn før vrenger over veien? Det hender de ser seg tilbake, men selv det er sjelden kost.

Jeg stemmer for sykkelførerkort hvis skal sykle midt i veien der det finnes sykkelstier med fotgjengeroverganger og STORE bøter for de som ikke overholder vikeplikt og andre trafikkregler.

Det samme gjelder for fotgjengere og syklister uten refleks når det er mørkt.

 

Har flere ganger holdt på å kjøre ned syklister som durer rett ut i rundkjøringer og kryss uten å se seg for og overholde vikeplikten. Tror de at reglene ikke gjelder for dem siden de er "myke" trafikanter?

Så lenge syklisten sykler i veibanen er den å regne som et kjøretøy, og skal dermed følge de regler som foreligger.

 

Når jeg sykler, sykler jeg på sykkelstier og går av sykkelen for å gå over veien, på fotgjengeroverganger. Er det ikke for å trene man er ute og sykler? Ikke for å komme fortest mulig frem?

Hvis har så dårlig tid så får dere ta bilen og håpe dere følger flere regler når kjører bil.

 

Å høre på musikk når er ute og sykler burde man ikke behøve.

Slik som folk slenger rundt når de sykler burde de holde ørene åpne for å legge seg inn mot kanten hvis noen vil forbi, selv på sykkelstier, men dette blir kanskje for mye for mange som alltid vil være først og ikke slippe noen forbi.

Lenke til kommentar
hva har hørsel egentlig med det å gjøre? Jeg sykler helt fint uten lyd, har aldri krasjet. Man må bare følge med hva som skjer rundt seg i trafikken

8669308[/snapback]

Poenget er at ikkje alle klarer det. Med musikk kan enkelte bli ukonsentrert og være i sin eigen verden. Då er det fort gjort å gløyme seg ut.

 

Samtidig vil du ikkje kunne høyre ein bil i stor fart, eventuelt som tuter bakfrå.

Lenke til kommentar

Om du ikke hører noen som tuter bak deg, er det ikke snakk om å høre på musikk på et normalt volum.

 

Blir for dumt å beskytte noen få på bekostning av så mange andre.

 

Ut fra hva jeg vet, er det hovedsaklig at folk ikke følger trafikkreglene som skaper ulykker, og da vil ikke denne evt loven ha mye å si.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...