Gå til innhold

Del arbeidsøkten med andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke dette programmet var ment som enda et alternativ til RDP/VNC osv.

 

Slike jeg forstod det velger verten et spesifikt program som kan deles på skrivebordet til andre inviterte bruker, f.eks. Word. Programmet blir markert slik at det er lett å forstå for verten hvilket program/vindu som er delt.

 

Ved hjelp av noen enkle verktøy kan alle som er invitert be om kontroll, peke og redigere i det samme programmet uten å miste oversikten.

 

For alt vi vet kan dette bli en utvidelse til Live Messenger.

Lenke til kommentar
Slike jeg forstod det velger verten et spesifikt program som kan deles på skrivebordet til andre inviterte bruker, f.eks. Word. Programmet blir markert slik at det er lett å forstå for verten hvilket program/vindu som er delt.

Dette har man har mulighet til å lang tid, med blant annet TightVNC. Fritt, gratis og plattformuavhengig.

Lenke til kommentar
Tror bare det er Linux-folket som atter slår til uten å lese artikkelen. ;)

8650148[/snapback]

Jeg har lest artikkelen (som ikke var spesielt tidkrevende med en såpass kort artikkel).

 

Dette handler selvfølgelig ikke bare om linux, men om at det har finnes liknende løsninger i årevis som ikke begrenser seg til Windows. Det går lenger tilbake i tid enn linux ;)

 

Problemet med en del slike artikler er at de blir litt for overfladiske, og får det til å høres helt nytt og unikt ut når MS lanserer noe ( i dette tilfelle ikke engang et ferdig produkt), uten å nevne at det allerede fins fullt brukbare (og mer fleksible!) programmer. Jeg sier altså ikke at det skal ties om MS-produkter, men litt bedre balanse hadde vært fint for alle.

 

MS er ofte sent ute med sine "innovasjoner", og der hvor det allerede fins liknende plattformuavhengige løsninger, kommer MS nesten alltid med rene Windows-løsninger :thumbdown:

 

En annen ting er at MS har blitt verre og verre med bakoverkompatibiliteten i produktene sine, og setter ofte høyere (og kunstige?) sys.requirements enn konkurrerende løsninger. I dette tilfelle WinXP eller Vista. Mens VNC selvsagt også fungerer i eldre Windows-versjoner.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Slike jeg forstod det velger verten et spesifikt program som kan deles på skrivebordet til andre inviterte bruker, f.eks. Word. Programmet blir markert slik at det er lett å forstå for verten hvilket program/vindu som er delt.

Dette har man har mulighet til å lang tid, med blant annet TightVNC. Fritt, gratis og plattformuavhengig.

8650378[/snapback]

Jeg leser og leser, men ser ikke ut some bruksområdet var helt det samme.
Lenke til kommentar
Jeg leser og leser, men ser ikke ut some bruksområdet var helt det samme.

8651058[/snapback]

Jeg syns det virker temmelig likt - vise (readonly) eller dele et program med andre over nettet?

 

Eneste MS kanskje har gjort for å forenkle litt i forhold til VNC er å hjelpe folk med å omgå firewaller/rutere, ved at de fungerer som en slags "broker". Men igjen, det fins ørten eksisterende måter å gjøre det på. VNC er også ganske grei, med sin mulighet for omvendt oppkobling, hvor klienten kan settes i "listen mode" og server kobles mot klient istedenfor omvendt, som jo er det normale. Dermed kan en dataekspert (klient) som skal hjelpe en nybegynner (server) unngå slike problemer, fordi han som sitter på klienten kan konfigurere sin ruter uten at noen trenger å gjøre noe på serversiden.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
En annen ting er at MS har blitt verre og verre med bakoverkompatibiliteten i produktene sine, og setter ofte høyere (og kunstige?) sys.requirements enn konkurrerende løsninger. I dette tilfelle WinXP eller Vista. Mens VNC selvsagt også fungerer i eldre Windows-versjoner.

8650426[/snapback]

XPs største konkurrent før Vista kom var windows 98, noe som var et stort problem for dem. Det er nettopp bakoverkompatibiliteten som er problemet for MS. Dersom de kutter ut noe, så sitter MANGE firmaer som ikke oppdaterer maskinene sine i en kjempeklemme. Dersom de ikke kutter ut noe, sliter de med regressionfeil over hele linjen og bruker mer tid på å rette gamle feil enn å være innovative.

 

linux er en kjerne, og kan ikke sammenlignes. OS X er basert på spesifikk hardware, som gjør at Apple slipper veldig billig unna.

 

At hardware.no ikke klarer å balansere godt nok mellom windows, linux distribusjoner og os x kan ha noe med ibruksområdene for journalistene også. Dersom ingen/få sitter på linux eller mac, er det jo naturlig at flere windows-nyheter blir plukket opp. Nå har jo hw.no opprettet sin egen mac-portal, så mye tyder på at flere sitter og følger med på mac, men oppfordrer allikevel forumbrukerene til å sende inn tips eller artikler som omhandler andre plattformer som de føler er interessante.

Lenke til kommentar

Bra konsept. Koster det penger? Har de tenkt bra nok igjennom dette med sikkerheten slik at det ikke kan misbrukes av en hacker? I tillegg baseres det på at Internet Explorer behøves, og er ikke det litt kjipt at programmet ikke kan kjøre uten noen browser?

Lenke til kommentar
Dette er jo forlengst mulig med VNC. Og VNC er gratis.

8646676[/snapback]

.. og fungerer på mange flere plattformer og utelukker derfor ikke like mange brukere.

 

Lenke til VNC.

 

Andre betal-alternativer:

WebEx

WebInterpoint

GoToMeeting

MeetingOne

 

.. og en kjempelang liste over ennå flere alternativer.

8647533[/snapback]

Du har hørt om alle disse, men ikke LiveMeeting? Direkte konkurrenten til alle alternativene du nevnte foruten VNC er jo allerede dekket.

 

Å si at VNC dekker dette behovet er å overvurdere brukere, og å utelukke sikkerhet. VNC har som standard kun mulighet for å dele skrivebordet. Meg bekjent finnes det ingen gratis-alternativer som kan dele en spesifikk applikasjon med flere brukere. UltraVNC støtter AD, men det fungerer sidestilt med AD. Det er ingen knytning begge veier, kun eksport.

Lenke til kommentar

Som mange peker til er det helt rett at VNC gir samme muligheten som dette programmet, men...

 

VNC tillater kun en bruker på skrivebordet, og dette er ikke ment å erstatte vnc. Dette programmet er mer ment som opplæring, eller en erstatning til fjernhjelpen til msn som ikke er stabil og bra. VNC lar brukern kjøre programmet som en tjeneste og gir mulighet til å logge på maskiner uten at noen sitter der.

 

Shared View fra ms tillater 15 personer som logger inn, og det er ment som et enkelt program til feks opplæring og fremvisning via nett og mulighet til hjelp.

 

Programmet går via p2p (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Shared_View)

 

For å si det enkelt, programmet er heller ment for de som skal enkelt dele dokumenter og bilder ++, lavere kunnskaper innen fjerninnlogging med portåpninger etc.

 

Testa det ut, virker kjapt enkelt og stabilt. Mer i rettningen av hva min mor kan bruke....

Lenke til kommentar
Shared View fra ms tillater 15 personer som logger inn, og det er ment som et enkelt program til feks opplæring og fremvisning via nett og mulighet til hjelp.

Det kan man også med VNC, såfremt shared connection er enablet. Da kan mange personer logge på, noe som egner seg godt til å drive opplæring.

 

Men det vanligste scenarioet er nok fjernadministrering, og da vil normalt bare én bruker logge på av gangen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...