Gå til innhold

TEST: MSI P35 Platinum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bearlake-toppmodell

Blir det ikke litt feil å kalle det "Bearlake-toppmodell" når toppmodellen av Bearlake-brikkesettene kommer til å hete X38?

 

Ellers så hadde Anandtech en artikkel som sammenlignet:

  • P965 med DDR2 vs.
  • P35 med DDR2 vs.
  • P35 med DDR3

De kom frem til at:

  • DDR3 ikke ga noe bedre ytelse enn DDR2 på P35-brikkesettet
  • P35 ga bedre ytelse enn P965 når begge ble testet med DDR2

Det at dere ikke har klart å reprodusere det siste punktet betyr vel at det er litt variasjoner ute og går som gjør at forskjellen noen ganger er til stede og andre ganger ikke til stede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

Virker veldlig likt mine erfaringer med MSI P965 Platinum.

Greit nok uklokket.. ett mareritt å klokke.

Så jeg vil ikke uten videre gå med på at hk'et/bios er for "ferskt".

Kan kanske virke som om Bios-koderne hos MSI ikke er helt på høyden i forhold til "kolleger" hos Gigabyte, Asus, Abit med flere?

At hk'et fikk noe bedre resultater uklokket enn de som ble sammenliknet er vel også i tråd med at MSI "koder" Bios med tanke på best mulig ytelse uklokket. Vel, det er kanskje også mere ett rykte enn fakta.

MSI hk fungerer vel ofte bedre med "beta-bios'er" dersom overklokking er tema.

Litt sære på minnebrikker er vel heller ikke ukjent tema for MSI hk..

Pussig..

Mitt "impulskjøp" var forøvrig også basert på reviews på nettet som viste svært gode overklokkings-resultater.

Tror det er noe i det enkelte sier at hk brukt i reviews muligens er "håndplukket" av produsent. Hw.no er kanskje ett unntak? :)

Lenke til kommentar

Moro at kortet ble testet opp mot GNU/Linux. At man ikke fikk bootet i GNU/Linux med dette hovedkortet var egentlig ikke uventet, da både sørside og PATA-kontroller mangler linux-støtte. Kortet er rett og slett for ferskt. Imidlertid regner jeg med at støtte for ICH9 vil være på plass innen kort tid, men dette gjelder som sagt selve linux-kjernen.

Når det kommer til "Bearlake-toppmodell" så tviler jeg på det, da P35 er mainstream og det er X38 som regnes som entusiast/top-of-the-line/workstation. Rart at både P35 og X38 har samme kodenavn "Bearlake". 965 har kodenavn "Lakeport" og 975X har kodenavn "Glenwood". Når hovedkortene basert på X38 kommer, vil dette hovedkortet være alt annet enn en "Bearlake-toppmodell", det er helt sikkert. Synes MSI kunne valgt mer kvalitet på dette hovedkortet. JMicron 36x hadde vært et bedre valg enn en PATA-kontroller fra Marvell. Da hadde Ubuntu bootet opp, også FreeBSD/OpenBSD. Nettverket kunne kommet fra Intel/Broadcom. Men det kom ikke som et sjokk heller.

 

Edit: konklusjonen er enkel, skal man kjøpe dette hovedkortet nå for å kjøre Linux/UNIX, så må man nok vente en stund før dette er mulig på dette hovedkortet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvis vi først tar for oss førsteinntrykket av P35-brikkesettet, kan dette oppsummeres slik: I forhold til de eksisterende 965-brikkesettene, er det kun støtte for neste-generasjons 45 nm Intel-prosessorer, 1333FSB og mulighet for DDR3-minne som skiller P35 fra forgjengeren.

 

de fleste p965 kort er vel klare for 133fsb, ved bios oppgradering?

Lenke til kommentar

Og jeg som håpet det skulle stå "Gigabyte GA-P35-DS4 på testbenken", så jeg kunne få sett en hw.no test av kortet mitt ;) *snufs*

 

Forøvrig har jeg ikke hatt noen klokkeproblemer på mitt kort.

 

leifeinar:

Ikke alle P965 er klare med offisiell støtte for 1333FSB selv ved bios oppdatering. Man må ofte også ha en sen revisjon av kortet. Eks. Gigabyte GA-P965-DS4 Rev3.3

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fin test :thumbup:

Bare så synd MSI ikke leverer varene og lager et kort som fungerer ordentlig med tanke på overklokking.

 

Og så noe småpirk. Klarte ikke å dy meg :p

 

På I/O-panelet finner vi noe for en hver smak. Dette inkluderer seks USB-porter, nettverkstilkobling, en enkel FireWire-kontakt og flere tilkoblinger for lyd. Videre finner vi de tradisjonelle PS/2-kontaktene og to eSATA-kontakter.

Synes det ser ut som om det er snakk om 8 på baksiden av kortet jeg?

 

 

Selv med en noe lavere genrelle minnebåndbredde

 

Her finnes det en rekke muligheter for både automagisk (D.O.T) og manuell overklokking.
Endret av aspstein
Lenke til kommentar
På I/O-panelet finner vi noe for en hver smak. Dette inkluderer seks USB-porter, nettverkstilkobling, en enkel FireWire-kontakt og flere tilkoblinger for lyd. Videre finner vi de tradisjonelle PS/2-kontaktene og to eSATA-kontakter.
Synes det ser ut som om det er snakk om 8 på baksiden av kortet jeg?

8640571[/snapback]

De to som ligger nærmest lydutgangene og ligner USB er eSATA-portene.

Lenke til kommentar

OFF-Topic

 

Anandtech har oppdatert/utvidet testen av P35 DDR3/DDR2 pga. mange spørsmål om det var 333 FSB eller bedre memory controller som ga bedre score for P35.

 

Det de fant ut var at: 266 => 333 bidro sterkt til bedre syntetiske minneytelser, men bidro med 0.5 % av de 4-6 % økt ytelse i spill/tallknusing som p35 ga over 965. Denne økningen var det nesten utelukkende kontrolleren som sørget for.

 

 

LINK

 

Review P5K Deluxe Wifi/AP

Review Gigabyte P35-DS4

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...