Gå til innhold

Har du en god ide?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
synd jeg har mer interesse for maskinvare...

8625567[/snapback]

 

Da kan du lage en tjeneste for hardwarerelaterte problemstillinger, i.e. en database/portal som spesialiserer seg i kjente problemer og løsninger for helt spesifikke produkter.

 

Hvor man kan slå opp sitt produkt, som i prisguiden her, for så å finne en liste over kjente feil. 7 stykker har krysset av at hengslene på kabinettet har brukket, 3 stykker rapporterer at døren slår seg, osv. 14 stykker har registrert seg som eiere uten å rapportere feil.

 

Der det passer, kan det også gå an å legge inn mulige løsninger.

 

 

Dette ville vært et eksempel på en idé der du kan interessere deg for hardware så mye du bare vil. Det er ikke definert her at du må bygge opp tjenesten alene, er det vel? Da trenger du kanskje ikke programmere nettstedet, bare definere det.

Lenke til kommentar
synd jeg har mer interesse for maskinvare...

8625567[/snapback]

"Dette kan for eksempel være prosjekter innenfor Internett, digitale møteplasser, mobile tjenester eller andre tekniske løsninger."

 

At du har mest interesse for maskinvare/hardware er da ikke noe minus. :)

Lenke til kommentar

Hvordan kan man sikre seg mot å bli frastjelt ideen sin når man melder seg på slikt? Å prøve å ta ut patenter er jo dyrt som F så dette kan vel være en fin mulighet til å få litt starthjelp. Men er dog bekymret for at noen skal snappe ideer og påstå at de har funnet på det selv. Synes igrunn det er litt avskrekkende at det ikke er oppgitt noe om slike forhold i konkurranseregler eller ellers på siden.

 

Er det noen måte å sikre sin idê på uten å måtte betale tusevis av kroner for å få patentkontoret til å undersøke om det i det heletatt er funnet opp noe slikt fra før? Krever vel endel spesialkompetanse for å finne ut idêen man sitter med er faktisk er "ny".

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
synd jeg har mer interesse for maskinvare...

8625567[/snapback]

"Dette kan for eksempel være prosjekter innenfor Internett, digitale møteplasser, mobile tjenester eller andre tekniske løsninger."

 

At du har mest interesse for maskinvare/hardware er da ikke noe minus. :)

8625682[/snapback]

 

tja, tror du dem vil støtte utvikling og produksjon av en umpc/desktop/laptop hybrid? ;)

 

som til og med vil ha linux som default os?

 

og med en gui løsning som ikke ligner fugl eller fisk...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke noe om dette!

 

Greit nok, 20 000 er mye penger å vinne. Men etter min mening er dette noe lureri. Du har en genial idé, og får 20 000kr for den, og firmaet som realiserer ideen tjener kanskje flere millioner.

 

Mitt råd til dere er å holde på de gode ideene deres, for så å prøve å realisere dem på egenhånd! Skaff deg ett personlig nettverk, så kan det godt hende at ideen er realiserbar =)

Lenke til kommentar

I konkurransereglene lover de at alt innsendt materiale skal behandles konfidensielt, men jeg er allikevel litt skeptisk til opplegget rundt konkurransen. Reglene og premissene er allikevel litt for uklare etter min mening, og en presisering hadde vært nødvendig før man bestemte seg for å delta.

 

Jeg tror heller jeg fikler litt mer med idéene mine på egen hånd i løpet av sommeren, så får vi se an hvilke muligheter som dukker opp senere ...

Lenke til kommentar
Jeg syntes ikke noe om dette!

 

Greit nok, 20 000 er mye penger å vinne. Men etter min mening er dette noe lureri. Du har en genial idé, og får 20 000kr for den, og firmaet som realiserer ideen tjener kanskje flere millioner.

 

Mitt råd til dere er å holde på de gode ideene deres, for så å prøve å realisere dem på egenhånd! Skaff deg ett personlig nettverk, så kan det godt hende at ideen er realiserbar =)

8630758[/snapback]

Vel, 20k er jo "trøstepremie", det er jo realisering av ideen som gjelder.

Det er vanskelig å realisere ideer selv, og særlig om startkapital trengs. Det er en grunn til at de fleste får investorer med på laget når gullideen skal settes til verden, og det er nok ingen som er villig til å spytte inn penger uten at de blir sittende tilbake med sin del av kaka til slutt nei.

 

Hvorfor skulle Edda Media ta sjansen på noe slikt lureri, om ideen er god og du som står bak smart så tjener begge parter mest på at ideen realiseres med en ryddig avtale og du blir sittende igjen med en god jobb eller mye penger.

 

For all del, det er mange som blir rundlurt og frastjålet sine ideer, og alle må få bestemme sitt eget paranoia-nivå, men jeg ville ikke vært veldig bekymret for å bli frastjålet hele ideen. Men selvsagt blir du ikke sittende med hele potten om du trekker vinnerloddet, skal du det så må du gjøre alt selv - og det er det ca ingen som klarer.

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til skepsisen ligger i at folk har forskjellig mening om hva ordet "gründer" betyr. Unive"rsitetet i Oslos ordbok definerer "gründer" som "gründer m2 (utt gry-; ty., eg 'grunnlegger') en som starter et foretak, særlig et aksjeselskap, for å spekulere; jobber; grunnlegger".

 

Denne definisjonen er jo utvilsomt noe ganske annet enn det Findus skisserer. Ikke vet jeg hvordan Hedda Media definerer ordet. :)

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...