Gå til innhold

Norge elsker DS-spill (DS/PSP)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
synes de bruker mye av de gamle SNES og N64 spillene på DS.. synes det er mye gjenbruk.

 

Som du sa Zuluzion

 

PSP er jo rett og slett overlegen på spill for mer "modne" aldergrupper.

NDS er mer barne og familieleketøy.

8591996[/snapback]

 

"modne" aldersgrupper faktisk. PSP er nok overlegen på homebrew og mulitimedia, men spill for modne aldersgrupper? Så du ser på Hotel Dusk, Phonix Wright, Brain Traning osv som "barne og familespill" ?

 

Selv så tror jeg ikke DS ville ha solgt så bra (world wide) hvis den ikke hadde rettet seg mot "modne" spillere og. By the way hva er din definisjon av "modne" aldersgrupper?

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar
synes de bruker mye av de gamle SNES og N64 spillene på DS.. synes det er mye gjenbruk.

 

Som du sa Zuluzion

 

PSP er jo rett og slett overlegen på spill for mer "modne" aldergrupper.

NDS er mer barne og familieleketøy.

8591996[/snapback]

 

"modne" aldersgrupper faktisk. PSP er nok overlegen på homebrew og mulitimedia, men spill for modne aldersgrupper? Så du ser på Hotel Dusk, Phonix Wright, Brain Traning osv som "barne og familespill" ?

 

Selv så tror jeg ikke DS ville ha solgt så bra (world wide) hvis den ikke hadde rettet seg mot "modne" spillere og. By the way hva er din definisjon av "modne" aldersgrupper?

8592331[/snapback]

 

Grafikkhorer sikkert.

Lenke til kommentar

Meh, DSen har ligget på hylla siden i august, mens Metal Gear: Portable Ops, Tekken Dark: Resurrection, GTA: VCS og Syphon Filter: Dark Mirror til PSP spiller jeg jevnlig. Og jeg bruker ikke homebrew engang, men ser en og annen umd film på båtturer/flyreiser.

Men at det var solgt flere PSPer enn DSer her til lands, hadde jeg ikke trodd, cool.

 

Anbefales! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er piratkopiering som slår hodet mitt først iallefall.. Dersom man har en PSP, så har man fort custom FW inne også.. og, da er det fort litt fristende å laste ned spill fra nettet.. Selv har jeg ikke rørt PSP'n min på... hmm.. veldig lenge.. Tok den frem når 3.10 oe ett eller annet kom ut.. for å se at det gikk å spille FFVII på den.. Det gjorde det, syntes det var sykt fett.. så la jeg den på hylla igjen etter å ha spilt en time.. :p

Men, kan ikke si jeg har kjøpt noe særlig spill til den.. kjøpte Burnout med en gang jeg fikk den.. og, etter det har det nok gått mest i homebrew egentlig.. spilte igjennom både super mario world og nesten hele zelda alttp på den.. :)

Lenke til kommentar
PSP er jo rett og slett overlegen på spill for mer "modne" aldergrupper.

NDS er mer barne og familieleketøy.

8591996[/snapback]

Rart det der, tror omtrent samtlige "gamere" på 20+ jeg kjenner har pensjonert PSP-en til fordel for DS. Mitt inntrykk, etter å ha hatt praksis og jobbet i ungdomsskole/vgs en stund, er at det i hovedsak er 13-18-åringer som synes at Nintendo er barnslig og PSP kult. Det er tilfeldigvis den samme aldersgruppen som er livredd for at andre skal oppfatte dem som barnslige.

 

En skal være forsiktig med å generalisere, men mitt inntrykk er altså at det heller er DS som er den populære plattformen hos modne og velopplyste spillere.

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med deg Aasgaard. Som elev ved en videregående skole i Blærum får man ikke akkurat posetive kommentarer hvis man innrømmer at man liker spill som innvolverer Yoshi, Mario, Zelda og andre kjente Nintendo figurer. Derimot hvis man sitter hjemme og dreper horder av Locust i Gears of War hele dagen, eller dreper så mange man klarer med kantana i GTA vanker det respekt. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor spill som inneholder blod og gørr plutselig blir så populært når man runder 13+-, mens spill som man spilte for et par år siden blir sett på som barnselige, og spill for de som er litt mindre kule.

 

Men det jeg synes er mest trist når det kommer til kvisete ungdom i puberteten som ikke tåler Nintendo fordi det er så barnselig er argumentene de bruker. "Nintendo suuuuuuuuuuger", "Nintendo bryr seg ikke om grafikk", "Nintendo fokuserer alt for lite på vold". Uansett så gleder det meg at mennesker fra 0-13 og 18-100 fortsatt klarer å sette pris på spill som ikke inneholder blod og gørr, og som ikke går ut på drepe så mange fineder som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel påstå at de begge har sin plass. Jeg elsker DS-en min og alle de unike tingene den gjør, men jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke samtidig skal kunne nyte PSP-en og spill som Metal Gear Ac!d, Ridge Racer, Lumines og Wipeout Pure.

 

Greit nok at det går en stund mellom ting som er verd å bruke tid på (noe som for øvrig også kan sies om DS-en), men som teknisk plattform setter jeg stor pris på at Sony har krympet en PS2. Det er en egen fryd i seg selv å kunne nyte et så polert spill som Wipeout Pure mens man ligger på sofaen eller av ymse årsaker ikke har lyst/mulighet til å sitte foran TV-en.

 

Å kalle DS for en barne/familie-maskin er bare vås, dog.

Lenke til kommentar

Jeg vil kanskje trekke tilbake min påstand. var ikke så serøst ment.

 

men utifra mine egne erfaringer har Nintendo satset mest på barn, og familietype spill, alá Mario Party.

 

det finnes jo mange bra spill til DS, men synes de som gir meg mest kick er MGS, FF-spillene, Burnout, C&C, Ace combat, som stort sett har holdt seg rimelig trofast til Sony.

 

Men jeg elsker mario. vi sitter faktisk hele klassen og spiller mario eller nintendo via EMU's på maskinene og vi er i aldersgruppen 17-25år.

 

vi går transportfag, og vi gjør det vi selv vil. Den såkalte "kul" statusen finner du på ungdomsskola, ikke vidregående.

Lenke til kommentar

Sant det du sier der med "kul" statusen.. Jeg går siste på videregående nå, og var flere i klassen som var med å sov utenfor elkjøp da Wii kom.. Dette var noe søskenbarna mine stilte store spørsmål ved hvorfor jeg gjorde.. De er da 13-14.. De kunne ikke skjønne det siden Wii hadde så dårlig grafikk..

 

men, tilbake til PSP og DS.. så har jeg ikke sett noen spill jeg må ha på PSP enda.. og, det ser egentlig ikke ut som det kommer noen andre enn Final Fantasy VII: Crisis Core som jeg må ha til den heller.. Dette spillet var vel kanskje hovedgrunnen til at jeg kjøpte en PSP også.. og, er også grunnen til at jeg ikke har solgt den, selv om den aldri blir brukt..

Lenke til kommentar

Høres ut som pirat kopiering er ganske utbredt på PSP ja. Og, for å henge meg på "barnslig" saken, vi er tre kompiser på 20/21 år. Vi slakter i GeoW, Halo etc, ingen problem. Men vi sitter også og spiller på DS og har det knall, om noen syns det er barnslig får de ha det så godt. Bryr meg mer om min moro enn deres meninger når det kommer til slik.

 

Kan noen nevne noen "must buy" spill til PSP forresten? Er ikke så kjent i området ;P

Lenke til kommentar

Av spillene jeg har prøvd, er Lumines/Lumines II (du trenger sannsynligvis bare den siste), Ridge Racer/Ridge Racer 2 (du trenger definitivt bare den siste) og muligens Outrun 2006: Coast 2 Coast må-ha-spill. Andre spill mange anbefaler spesielt er Daxter, Loco Roco, Mercury/Mercury Meltdown og GTA: Liberty City Stories/GTA: Vice City Stories, men min erfaring er at disse er noe mindre overbevisende.

 

Gjør et søk på Gamer.no for å finne artikler/omtaler av dem.

Lenke til kommentar
Rart det der, tror omtrent samtlige "gamere" på 20+ jeg kjenner har pensjonert PSP-en til fordel for DS. Mitt inntrykk, etter å ha hatt praksis og jobbet i ungdomsskole/vgs en stund, er at det i hovedsak er 13-18-åringer som synes at Nintendo er barnslig og PSP kult. Det er tilfeldigvis den samme aldersgruppen som er livredd for at andre skal oppfatte dem som barnslige.

 

En skal være forsiktig med å generalisere, men mitt inntrykk er altså at det heller er DS som er den populære plattformen hos modne og velopplyste spillere.

8593167[/snapback]

Det der var spikern på huet.

 

Jeg kjøpte PSP på impulskjøp i fjor sommer, og kjøpte inn det jeg følte var verdt å spille på den, Når sommeren var over var PSP'en pensjonert. Den har stått og støvet på en hylle helt til noen uker siden når en kompis som er interessert i å skaffe seg en håndholdt lånte maskinen. Jeg har hatt DS lite siden den japanske lanseringen, og den får sjelden hvile seg lenge.

 

Er 23 år og ja Mario og Pokemon appelerer mer til meg enn portabel versjonene av GTA og Metal Gear, og det har ingenting med at den grafiske presentasjonen ikke er rettet ene og alene mot et ungdommelig publikum, men simpelten fordi spillbarheten i spillene holder et mye høyere nivå.

 

Men til det Aasgård sier, så kan jeg bare konkludere med at man er ikke voksen før man tør å være barnslig.

 

EDIT:

 

Ellers kom jeg på at jeg ville kommentere det at PSP sitt software salg, står vel i en kombinasjon av at det ikke finnes nok spill folk ser på som verdt å kjøpe og det at maskinen er veldig lett å få spilt piratkopier av spill på. Nintendo gjør lurt i å holde seg til et format som gjør at de slipper å lage åpenbare hull for crackere, slik som f.eks bruk av minnekort.

Endret av SteveVice
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...