Gå til innhold

- 1,21 kroner i minuttet er for lite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I følge Netcoms Guri Wormdal, gjør EU rett i å gripe inn i operatørenes roamingpriser."

 

Hæh? Sier hun dette fordi Netcom ønsker å lyve for å gi inntrykk av at de er på forbrukernes side, eller er det en fordel for Netcom at prisene reguleres i dette tilfellet? Har Netcom prinsipper? Hvis Netcom kan få seg til å si noe positivt om noe så ondt som statlige reguleringer, så tror jeg at jeg skal bytte selskap. I samme slengen håper jeg Netcom blir statsregulert på områder der reguleringen ikke er til Netcoms fordel, slik at de får smekk på pungen og prinsippene i orden.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
1,21 kroner i minuttet er for lite

Dette handler bare om griskhet og ønske om å segmentere markedet. Det har ingen rot i kostnaden for teleselskapene å drive med roaming. Det som koster noe er å ha antenner og et stamnett å knytte antennene til. Trafikken over landegrensene kan man regne som gratis i forhold til disse kostnadene. Det er ikke noe teknisk dyrere eller vanskeligere å ringe fra f.eks en mobiltelefon i Sverige til en mobiltelefon i Norge enn det er å ringe fra en mobiltelefon i Norge til en annen mobiltelefon i Norge. Den eneste forskjellen er avstanden trafikken må rutes gjennom stamnettene. Med de kapasitetene som ligger i telenettene i dag er det hverken vanskeligere eller dyrere å rute en samtale fra en sender i Bergen til en sender i Trondheim, enn det er å rute en samtale fra en sender i Bergen til en sender i Barcelona.

 

Nå som lokaltakster og regionaltakster er fjernet for mange år siden og gamle fasttelefoner er på full vei ut så er det kanskje på tide å samkjøre prisene for alle samtaler, uansett om det er fasttelefon eller mobil. Det er vel også på tide å samkjøre prisene for alle samtaler i Europa, innenlands som utenlands.

 

Jeg liker ikke at EU skal bruke tvang, men det er kanskje nødvendig i denne saken for å få teleselskapene til å ta anstendige priser over landegrensene. Siden ikke teleselskapene ser ut til å klare å lage teknisk rettferdige priser selv så må nok noen sparke dem bak.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...