Gå til innhold

Gapestokk for pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
syns forsåvidt at dette er litt ok av microsoft. de drar ikke en riaa å ødelegger et menneske for livet økonomisk.

8525693[/snapback]

Enig. Selv om et mennesket driver med piratkopiering, trenger de ikke ødelegge hele den økonomiske siden. Men de kan godt "henge ut" og gjerne latterliggjøre piratkopiereren, da gjør han det ihvertfall ikke igjen :tease:

Lenke til kommentar

"Microsoft har nylig i kraft av et EU-direktiv tvunget en person til å rykke inn og selv betale for en annonse i tidsskriftet PC Retail Magazine."

 

Kan MS tvinge folk til noe som helst? Er ikke det domstolene som tar seg av "tvinging"?

 

Ellers er jeg litt usikker på om de kommer noen vei med dette, om de overfyller blader med annonser hele dagen, så kommer det bare fram i lyset hvor akseptert det har blitt i samfunnet. Og folk som absolutt ikke vil kan nesten garantert nekte(?), høres ikke ut som noe en typisk domstol vil få folk til å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men sier man i fra om at det bor en straffedømt, gjentagende pedofil i nabolaget er det krenkelse av privatlivet, "gi folk ny sjanser for n'te gang" osv! Helt greit med denne formen for straff, men det burde da sannelig sees i perspektiv, finnes langt verre forbrytelser man burde skamme seg over enn litt kopiering :angry:

 

AtW,

Det er tydelig at private aktører innen medieindustrien får flere og flere fullmakter og frie tøyler så du skal ikke se bort i fra at det faktisk finnes et direktiv som gir de lov til dette...

Lenke til kommentar
Kan da neppe være lovlig å tvinge folk til å oppgi fullt navn i disse annonsene. Eller har EU satt personvernet til side her?

8525843[/snapback]

 

ikke overasket. eu skal i disse dager stemme om å gi politifullmakt til organisasjoner som riaa.

Lenke til kommentar

Man må skille mellom det å laste ned piratkopiert programvare og det å selge piratkopiert programvare. I denne saken har det sistnevnte skjedd, noe som gjør saken langt mer alvorlig enn det standard RIAA-sponsede søksmål mot Ola Pirat. Vi er vel alle enige i at personer som selger piratkopiert programvare fortjener straff?

 

Å ta seg betalt for andres verk, uavhengig av om man mener det er overpriset fra leverandørens side eller ikke, er uetisk og burde i mine øyne straffes hardt. Offentlig gapestokk er på ingen måte en streng nok straff, tror Microsoft virkelig at det skremmer andre fra å selge piratkopiert programvare? Jeg tror Microsoft med dette sender et signal om at det nærmest er greit å selge piratkopier, alt du risikerer er jo å måtte offentliggjøre navnet ditt.

Lenke til kommentar
er det bare meg som får relasjoner til "1984" eller?

8525824[/snapback]

 

Tja, sikkert ikke. Jeg får det ikke.

 

Husker ikke noe fra "1984" om offentlig uthenging, bare overvåking, kontroll, og tildekking av fakta.

 

Dette gir meg likevel mange negative assosiasjoner. Gapestokken er et ytterst barbarisk prinsipp, og slik uthenging av enkeltindivider er vel ulovlig i mange land.

 

Noen sier at dette er bedre enn det RIAA gjør, men jeg er helt uenig. Offentlig uthenging i media er et utrolig kraftig virkemiddel og er langt bedre egnet til å ødelegget livet til et menneske, enn å gi ham fasttrekk fra lønnssjekken, som er konsekvensen av en personlig konkurs.

 

I tillegg er det sannsynlig at denne personen også får ødelagt økonomien, spesielt dersom han jobber med IT og er avhengig av å framstå som en seriøs aktør.

 

Hvis man tar utgangspunkt i pressens "Vær varsom"-plakat her i Norge, så vil man se at det som gjøres her er langt, langt grovere enn det som pressens selvpålagte personvern tillater.

 

<OT>

Når storindustrien overtar kontrollen av den vestlige verden, er de individuelle rettighetene det første som skjæres ned på. Bill Gates personlig har større makt enn enkelte eneveldige monarker hadde. Men han har ikke samme kontroll på enkeltindivider, for lovverket som er bygget opp siden den gang har beskyttet privatpersoner.

 

Det er dette lovverket som har vært under konstant angrep de siste 10-15 årene. Fjerning av lover mot overvåkning, innføring av nye som får datatilsynet til å rope varsko... Mye som får meg til å tenke på "1984".

</OT>

 

Men husker ikke noe om offentlig uthenging fra boka. Så leste jeg den jo også sist på åttitallet.

 

.t

Lenke til kommentar

Hva i alle dager. Jeg trodde denne middelalder-metoden med gapestokk var avskaffet for århundrer siden til fordel for moderne straffemetoder som ikke oppfordrer til vold fra folk som har noe i mot mannen i gapestokken.

 

Wikipedia: Gapestokk

NTNU: Nei til gapestokk på nettet

Daria: Den moderne gapestokk - Mediene

 

Men det er forsåvidt ikke overraskende at Microsoft lar seg inspirere av amerikanske myndigheter etter å ha sett hvilke middelaldermetoder og lovløse tilstander det er på Guantanamo. USA nekter fangene krigsfangestatus med de rettighetene det innebærer og de nekter de fangestatus med de rettighetene det innebærer.

 

Nei, skal folk straffes så må ikke selskaper eller domstoler finne på sånne tullete sleivspark som det der, men straffe de etter metoder som vi har funnet ut gjennom århundrer med erfaring er de beste metodene. Om man lar slike krumspring skje, hva blir det neste? Offentlig steining? Gilliotin på torget? Spraylakk av "Horekunde" på biler og hus?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I tillegg er det sannsynlig at denne personen også får ødelagt økonomien, spesielt dersom han jobber med IT og er avhengig av å framstå som en seriøs aktør.

8526002[/snapback]

Det skulle han tenkt på før han solgte piratkopiert programvare. Det er to hensyn vi må ha i bakhodet i denne saken: Hensynet til personvernet og hensynet til offentlighetens rett til full informasjon. I mine øyne er sistnevnte mye viktigere enn personvernet i denne saken, da det er viktig at offentligheten har mulighet til å velge seriøse aktører. En aktør som selger piratkopierte produkter er på ingen måte en seriøs aktør, og det har offentligheten krav på å vite.

Lenke til kommentar
Offentlig gapestokk er på ingen måte en streng nok straff

8525993[/snapback]

 

Offentlig gapestokk er et virkemiddel som er mer moralsk forkastelig enn å selge piratkopier.

 

Forestill deg hvordan du skulle klare å skaffe deg jobb når alle potensielle arbeidsgivere vil gjøre et søk på google og finne deg som en av de mest uthengte kriminelle gjennom tidene.

 

Forestill deg hvordan du skulle klare å forklare dette for din mor.

 

Forestill deg hvordan det er når du mister kone og barn fordi de ikke lengre takler at alle hvisker om dine kriminelle gjerninger bak deres rygg.

 

Prøv å forstå årsaken til at pressen har sin "vær varsom"-plakat, og innse at dette er et grovt, grovt overtramp i forhold til det selv pressen synes er uetisk publikasjon.

 

Mannen blir hengt ut på en måte som ville vært ulovlig å gjøre mot en morder i mange land. Og EU gir Microsoft juridisk makt til å ødelegge et individ på denne måten.

 

Dette er ikke "greit".

 

Dette er etisk og moralsk lavmål.

 

.t

Lenke til kommentar
Offentlig gapestokk er på ingen måte en streng nok straff

8525993[/snapback]

 

Offentlig gapestokk er et virkemiddel som er mer moralsk forkastelig enn å selge piratkopier.

 

Forestill deg hvordan du skulle klare å skaffe deg jobb når alle potensielle arbeidsgivere vil gjøre et søk på google og finne deg som en av de mest uthengte kriminelle gjennom tidene.

 

Forestill deg hvordan du skulle klare å forklare dette for din mor.

 

Forestill deg hvordan det er når du mister kone og barn fordi de ikke lengre takler at alle hvisker om dine kriminelle gjerninger bak deres rygg.

 

Prøv å forstå årsaken til at pressen har sin "vær varsom"-plakat, og innse at dette er et grovt, grovt overtramp i forhold til det selv pressen synes er uetisk publikasjon.

 

Mannen blir hengt ut på en måte som ville vært ulovlig å gjøre mot en morder i mange land. Og EU gir Microsoft juridisk makt til å ødelegge et individ på denne måten.

 

Dette er ikke "greit".

 

Dette er etisk og moralsk lavmål.

 

.t

8526040[/snapback]

 

Jepp.

Forestill deg hvordan man skal forklare til alle man kjenner at man er en liten drittsekk som tjener penger på andres arbeid.

 

Holder på å utdanne meg selv innenfor data nå, og jeg laster ned selv fra pirate bay.

Men jeg selger det faen ikke videre.

En ting er om man laster ned for personlig bruk, men når man begynner å selge det, da har du faen meg begynt med tyveri og svindel.

 

Den kødden her burde hatt fengsels straff for det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...