Gå til innhold

TV-revolusjon på gang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir interessant å se hvordan det går med konvensjonell TV, så senest i dag en artikkel i en nettavis der noen klaget over at digital-TV kom til å koste mer i norge enn andre land (bakgrunnen var at tv-selskapene betalte utbyggingen, ikke staten). TV blir ihvertfall mindre og mindre aktuelt for meg, like greit at staten lar de selv betale for en potensielt utdøende måte å se underholdning på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slutt å mas om invite her. Ta det i invite-tråden som Zeph linket.

(9 innlegg er flyttet dit)

 

ATWindsor: Om 10 år tipper jeg vanlig TV er på full fart ut blant de yngre, omtrent som fasttelefonen var i 2000. Om 20 år kan det være på tid å legge ned tradisjonell TV for godt, omtrent som det kan bli for fasttelefon om ikke så mange år.

 

Hvis jeg skal gjette på hvordan situasjonen blir da så tror jeg reklamepauser forsvinner helt, men at reklame som en del av handlingen i programmene og filmene eksploderer. Folk vil bli veldig selektiv med hva de ser og dersom reklamepausene blir plagsomme så spoles de over eller man laster ned programmene fra "pirat"steder der reklamepausene allerede er fjernet. Det kommer til å bli et utall av kanaler og man kan sette seg opp som abonnent på ulike sjangere og programmer som lastes ned og ligger klare til når man måtte ønske å se de.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal gjette på hvordan situasjonen blir da så tror jeg reklamepauser forsvinner helt, men at reklame som en del av handlingen i programmene og filmene eksploderer. Folk vil bli veldig selektiv med hva de ser og dersom reklamepausene blir plagsomme så spoles de over eller man laster ned programmene fra "pirat"steder der reklamepausene allerede er fjernet. Det kommer til å bli et utall av kanaler og man kan sette seg opp som abonnent på ulike sjangere og programmer som lastes ned og ligger klare til når man måtte ønske å se de.

8517928[/snapback]

 

Jeg tror vanlig "broadcast" tv blir som før, bare at de BARE vil sende Live-events. Som fotball, konserter osv. Tv-serier, filmer osv vil nok gå over til "on-demand" tjenester.

 

Om noen av disse tjenestene bare går over IP er godt mulig, men jeg tror det fortsatt vil eksistere broadcast-TV langt over 10 år framover. Det er rett og slett teknisk vanskelig å sende en Live-event til millioner av mennesker over IP i forhold til de allerede etablerte TV-selskapenes luft og kabel linjer. Tror også at det vil mange som ikke har internet linjer som trengs for HDTV f.ex om 10 år.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at vanlig TV vil forbli i langt over 10 år. Faktisk så lenge som til ca 20 år frem i tid som jeg skriver.

 

Teknisk er det ikke vanskelig å spre en stream til millioner av seere samtidig over Internett, men de gode løsningene er ennå ikke tatt i bruk av norske TV-kanaler så vidt jeg vet. Måten det gjøres på er ved såkalt multicast. Det betyr at TV-serveren bare sender ut en eneste stream, men at denne adresseres til mange mottagere. Det er også slik at streamen ikke splittes i to kopier før strengt tatt nødvendig. F.eks hvis det er 10 personer i Hammerfest som sitter og kikker på den samme kanalen så sendes en stream opp til Hammerfest og splittes der opp til 10 streamer som går ut til hver sin kunde. Slike løsninger har vært diskutert i mange år allerede og prototyper og småskalatesting har vært gjort en del av. Om noen få år blir dette standard måte å drive massedistribusjon av stream.

Lenke til kommentar

Nextgentel sin iptv benytter multicast. Men jeg ser ikke helt det revolusjonerende i iptv i forhold til for. eks. NTV sitt opplegg. Det dreier seg fremdeles om broadcast. Eneste forskjellen er at det benyttes en annen transmisjonsbærer.

 

Det er ikke TV revolusjon før man får skreddersy sitt eget sendeskjema og kanalvalg.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar
Smart av skolen din å bruke et system som stort sett ikke er kompatibelt. Så slipper en at dere gjør noe annet enn det som er meningen.

8519328[/snapback]

Haha, så du tror skolen min benytter seg av eldre macer fordi vi ikke skal sitte på Joost og andre programmer som trenger Intel?

Og jeg gjør hva jeg vil på skolen. Hørt om friminutt kanskje? :)

Lenke til kommentar
Teknisk er det ikke vanskelig å spre en stream til millioner av seere samtidig over Internett, men de gode løsningene er ennå ikke tatt i bruk av norske TV-kanaler så vidt jeg vet.

8519688[/snapback]

Et av problemene er at multicast bare støttes i IPv6, noe som ikke er veldig utbredt hos ISP-ene enda. Hadde de fleste hatt IPv6 hadde det jo ikke vært nødvendig med programmer som Joost som deler trafikken mellom brukerne (istedenfor at én server skal ta alt).

Lenke til kommentar
Teknisk er det ikke vanskelig å spre en stream til millioner av seere samtidig over Internett, men de gode løsningene er ennå ikke tatt i bruk av norske TV-kanaler så vidt jeg vet.

8519688[/snapback]

Et av problemene er at multicast bare støttes i IPv6, noe som ikke er veldig utbredt hos ISP-ene enda. Hadde de fleste hatt IPv6 hadde det jo ikke vært nødvendig med programmer som Joost som deler trafikken mellom brukerne (istedenfor at én server skal ta alt).

8521004[/snapback]

 

Gjør det? Jeg har ikke hørt noe om at IP multicast ikke kan gjennomføres i Ipv4. Videre er det jo andre måter å oppnå det samme på også.

 

AtW

Lenke til kommentar

i følge standarden skulle vel multicast også bli støttet av IPv4, men ingen av utstyrs-leverandørden gadd å fikse denne støtten? Mener det var slik.. :( Og har vi garantier for at de samme folkene kommer til å sørge for multicast støtte i IPv6? Jeg vet at Uninett kjører med multicast, men de er vel de eneste i landet også?

Lenke til kommentar
i følge standarden skulle vel multicast også bli støttet av IPv4, men ingen av utstyrs-leverandørden gadd å fikse denne støtten? Mener det var slik.. :( Og har vi garantier for at de samme folkene kommer til å sørge for multicast støtte i IPv6? Jeg vet at Uninett kjører med multicast, men de er vel de eneste i landet også?

8521139[/snapback]

 

Det kan uansett ordnes på et høyere nivå, det må ikke være IP multicast for at det skal være en multicast-aktig funksjonalitet. Men regner med det vil ordne seg etterhvert, behovet vil jo dukke opp.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...