Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det er dårlig å klage på dårlig norsk oversetting, synes man den er dårlig er det egentlig bare å bidra selv!

8451465[/snapback]

Hvor? Edit: Fant det ut.

 

Og hvor lett er det for meg å legge inn Ubuntu i dual boot sammen med XP, med tanke på at jeg er rævva med Linux, og enda verre når det kommer til ikke-Windows-skreddersydd-partisjonering?

 

Daniel :)

Endret av danilovic
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Synes det er dårlig å klage på dårlig norsk oversetting, synes man den er dårlig er det egentlig bare å bidra selv!

8451465[/snapback]

Hvor?

 

Og hvor lett er det for meg å legge inn Ubuntu i dual boot sammen med XP, med tanke på at jeg er rævva med Linux, og enda verre når det kommer til ikke-Windows-skreddersydd-partisjonering?

 

Daniel :)

8451517[/snapback]

 

For en normal nerd svært enkelt.

For de som skriver innlegg av typen "Hvordan klåke min Kårnou"... helt urealistisk gjennomførbart..

Forøvrig er spørsmålet feil problemstilling.

Klarer du å installere dual boot, flere partisjoner med "Windows-skreddersydd-partisjonering" (som jo er en selvmotsigelse) klarer du det fint med partisjoneringsverktøy som følger med Ubuntu.

 

Fin test forøvrig.

Håper den bidrar til at flere prøver Ubuntu.

Den klargjør også tydelig forskjellen i standpunkt til de mer nøkterne av oss og de som har ett litt mer "kjærlig" forhold til "Linux"/Ubuntu.

Det er en lang vei å gå før dette er ett reelt alternativ for "hvermansen" i forhold til OS fra MS.

Dessverre kan man kanskje si.

 

PS.

Dere som nå spør om server-distro etc...:

Det finnes en veldig god Linux del av forumet. Gå dit med spørsmål.

De som er Linux-fantaster/guruer gir da også meget god hjelp til de av dere som trenger det.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kjempeflott test :thumbup: (Så langt i hvert fall. Jeg har bare kommet til side 4)

 

Ubuntu bruker Gnome som standard skrivebordsmiljø. Det betyr at Windows-brukere vil føle seg litt utilpass i begynnelsen, men det er fort gjort å venne seg til dette. Øverst på skjermen finner du en verktøy-linje som inneholder Gnome-menyene. Her finner du en programmer-meny lengst til venstre, som gir deg en liste over alle programmene du har installert, sortert etter kategori.

En tilleggsopplysning: For de som ønsker å ha denne linjen nederst på skjermen så er det veldig enkelt å bare ta tak i linjen med venstre museknapp og dra den til nedkanten av skjermen.

 

Et annet av bildebehandlingsprogrammene som er ferdiginstallert er GIMP.

En tilleggsopplysning: GIMP kan virke noe uoversiktlig og fremmed for Photoshop-brukere. Da anbefaler jeg å legge på et skinn som får det til å ligne mer på Photoshop. Dette heter Gimpshop og kan lastes ned her.

 

Sudoku er veldig kjekt for dem som har fått dilla på dette amerikanske spillet.

Jeg stusset på dette siden jeg trodde det var Japansk, men etter en liten bakgrunnssjekk viser det seg at det er oppfunnet av en amerikaner i 1979 under et annet navn, men ble populært i Japan i 1986 og fikk sitt nye navn der. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

 

Med Firefox som standard nettleser er det nok ikke mange som vil savne mye.

En tilleggsopplysning: De som foretrekker Opera kan hente det her.

Lenke til kommentar

Det er jo et helvete å få installert multimediacodecs på windows også, så jeg ser ikke helt hvordan man kan si at det er verre å velge de rette pakkene i multiverse enn å finne fram til de rette programmene for windows.

 

Ellers vil jeg si at dette var en flott test.

Lenke til kommentar

fantastisk test! men det skal også nevnes at Unreal Tournament 3 og Quake Wars kommer til Linux :D

 

EDIT: Norske oversettelser varierer fra distro til distro... Jeg må si meg enig i at Ubuntu har dårlig norsk oversettelse... Her på Arch Linux kan jeg ikke si at det er noe som mangler derimot...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Totem (Filmavspiller) foreslår codecs når du åpner en fil den ikke forstår. Det er lettere enn å lete opp pakker på egenhånd.

Totem foreslår også codecs for bl.a. WMV automatisk.

 

Det burde i aller høyeste grad vært med. Det er faktisk en av forbedringene fra 6.10 til 7.04, og gjør den vanvittig mye mer brukervennlig.

Lenke til kommentar
Totem (Filmavspiller) foreslår codecs når du åpner en fil den ikke forstår. Det er lettere enn å lete opp pakker på egenhånd.

Totem foreslår også codecs for bl.a. WMV automatisk.

 

Det burde i aller høyeste grad vært med. Det er faktisk en av forbedringene fra 6.10 til 7.04, og gjør den vanvittig mye mer brukervennlig.

8451694[/snapback]

Stemmer det, i tillegg har du jo automatix om kan installere det som trengs av audio/video-codecs, inkludert andre nyttige program ved hjelp av eit enkelt grensesnitt :)

 

Ellers synes eg dette var ein bra artikkel, og den viser kor mykje linux nærmar seg desktopen for vanlege folk. Den er ikkje heilt der enno, men det går fort framover.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Link til nedlastingssiden? Eller har jeg oversett den?

 

Edit: http://www.ubuntu.com/  :)

8451481[/snapback]

Det er en stor tråd om Ubuntu her med et godt og oppdatert førsteinnlegg. Der finner man alt av linker osv. Anbefalt lesing. :cool:

 

Et godt skritt i riktig retning, et par skritt til så er dette muligens et reelt alternativ for vanlige brukere  :hmm:

8451486[/snapback]

I følge artikkelen gikk jo innstallasjonen både raskt og enkelt med tanke på drivere programmer osv så jeg ser ikke noen grunn til å si at det er flere skritt igjen før de muligens kan bli et reellt alternativ for vanlige brukere. Tenk så frusterende når en vanlig bruker kjøper en maskin med Windows og finner ut at den ikke inneholder noen god tekstbehandler, går tilbake til butikken for får beskjed om at "det er ekstrautstyr og koster noen tusenlapper ekstra, pluss at du må installere det selv". :thumbdown:

 

Og hvor lett er det for meg å legge inn Ubuntu i dual boot sammen med XP, med tanke på at jeg er rævva med Linux, og enda verre når det kommer til ikke-Windows-skreddersydd-partisjonering?

8451517[/snapback]

Det skjer av seg selv når du installerer det. Finner det ut at du har Windows på maskina fra før så legger den inn en velger som gjør at du får litt tid til å velge hvilket OS du vil starte når du starter maskina. Med andre ord går det lett som en lek. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...