Gå til innhold

VIA lanserer Pico-ITX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

syns det var smått nok å jobbe med nano-itx kortet jeg, hehe. men blir bra dette her. mindre fysisk, høyere ytelse etter hvert.

 

eneste jeg er Veldig skuffet over på disse kortene (da det har det samme som på nano-itx versjonen om jeg ikke missforsto?), er skjermkortet. elendig bildekvalitet. i 1280x1024 er bildet så grumsete at teksten er så og si uleselig. så bare de får gjort noe med det, så er alt bra.

 

en annen ting jeg lurer litt på her, er hvor stor kjøleribben blir. den var ikke akkuratt liten på nano-itx kortene i allefall.

Lenke til kommentar
IDE/Atapi tok vel mye plass synes jeg. Kunne vel droppet det og evt. hatt 2 sata. eller kanskje 2 minne plasser.

8450218[/snapback]

Enig. Her kunne de vært mer fremtidsrettet. Lurer på hvor lenge IDE-disker kommer til å produseres? En ser jo allerede nå tegn på at IDE henger etter for S-ATA når det gjelder nylanseringer. Ett raskt besøk på 2,5 tommers disker på komplett.no (f.eks.) avslører jo det, for de største diskene er per dags dato flest å velge mellom på S-ATA.

 

Skjermkortpluggen tar jo stor plass mot utsiden (brukerflaten) ihvertfall selv om den bygger lite inn på selve kortet, og med tid og stund kommer det kanskje HDMI?

 

Det er veldig mange sånn standardkontakter for andre tilkoblinger også. Hadde vel gått an å miniatyrisert kontaktene litt, og heller hatt en liten klump hengende på kablene, og altså flyttet de store pluggene til utenfor boksen om en trenger de, eller hatt ordentlige tilpassede kabler med miniatyrplugg i ene enden mot hovedkort, og gammaldags type mot det du kobler til.

Endret av G
Lenke til kommentar
her snakker vi 'lomme-pc' power :D

 

Men er jo lite vits siden du i tillegg må ha et tastatur (og evt en mus) og skjerm for å kunne se noe..heh

8450209[/snapback]

Du får tak i virtuelt tastatur, så da er det bare å vente på hologramskjerm hvor det kun er en minikloss du putter på pulten =)

 

Edit: Virtuelt tastatur

8450238[/snapback]

Og d kobler du hvor?

På skjerm eller nettverksuttak? :p

Ser for meg at maskinen blir litt trikki å innstalere :ph34r:

Lenke til kommentar
her snakker vi 'lomme-pc' power :D

 

Men er jo lite vits siden du i tillegg må ha et tastatur (og evt en mus) og skjerm for å kunne se noe..heh

8450209[/snapback]

Du får tak i virtuelt tastatur, så da er det bare å vente på hologramskjerm hvor det kun er en minikloss du putter på pulten =)

 

Edit: Virtuelt tastatur

8450238[/snapback]

Og d kobler du hvor?

På skjerm eller nettverksuttak? :p

Ser for meg at maskinen blir litt trikki å innstalere :ph34r:

8450419[/snapback]

 

Det er jo pins for tilkobling av usb der da... så my guess, usb ;)

 

sånn ser pins ut internt for usb (vanligvis):

 

oooo

ooo¤

 

¤ => tom pin

Lenke til kommentar
Hadde vært greiere med en ordentlig CPU der heller. Hva med en Pentium M?

8450558[/snapback]

Jupp, det hadde vært mye bedre med f.eks en Core 1 Duo 1,2GHz ULV. Via C7 er så treg at jeg ikke ville brukt den til tynnklient en gang. (Jeg har prøvd)

 

Ellers så lurer jeg på hvor SATA-porten er. Skulle gjerne sett bilde av undersiden for å se om den er der.

 

Jeg ser for meg at denne passer bruksområdene: Tynnklient, NAS, bil-PC, kartnavigator i båt og andre plasser der man trenger en PC til å ta seg av svært enkle oppgaver uten å ta særlig plass eller effekt.

Lenke til kommentar

Ser at denne også har LVDS-grensesnitt for flat panels. Men passer dette til LCD-paneler hentet fra bærbare PC-er da?

Har en bærbar som har fungerende LCD-panel, men resten så og si ødelagt Kunne tenkt meg å bygget en vegg-pc for bruk til surfing i stue/fellesrom, med et minitastatur under og en løs touchpad eller trackball.

 

Må vel kansje ha et kontrollerkort allikevel, men hadde håpet å slippe det da disse kontrollerkortene ikke er så enkle å få tak i (må bestille som bedrift og i store kvanta noe jeg ikke har penger til).

Lenke til kommentar

rammen ligger intil hovedkortet på baksiden (tenk hvordan man innstallerer minne på laptoper)

 

Ellers er det jo drøss med tilkoblinger på denne snasne saken.. bare se på alle pinsene, sikle)

 

Sitter med et epia m10000 via hovedkort (det er mini-itx) og prosessoren fungerer som en drøm (knall som server, tynnklient, ftp, filserver, brannmur) en pentium m vil være for kraftig for hovedkortet, det blir bare overkill. via prosessorene har også ekstremt lavt effektforbruk, så varme er et lite problem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...