Gå til innhold

Ubuntu Linux nå tilgjengelig for PS3 !


dekar24k

Anbefalte innlegg

Ubuntu Linux har blitt lansert til PlayStation 3.

 

Ubuntu er en Linux-distribusjon myntet på vanlige brukere. Ubuntu finnes også i forskjellige varianter som Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu og Ubuntu. Forskjellen mellom Ubuntu og Kubuntu er hvilket grafisk brukergrensesnitt som blir benyttet.

 

Les mer på http://konsollguiden.no/content/view/1816/1/ :)

 

Blir spennende å se om Ubuntu på PS3 vil kunne benytte seg av GPU etc. og åpne opp for kvalitetsavspilling av divx/xvid/h264 o.l.

 

Last ned Ubuntu for PS3 her:

 

https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ubuntu Linux har blitt lansert til PlayStation 3.

 

Ubuntu er en Linux-distribusjon myntet på vanlige brukere. Ubuntu finnes også i forskjellige varianter som Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu og Ubuntu. Forskjellen mellom Ubuntu og Kubuntu er hvilket grafisk brukergrensesnitt som blir benyttet.

 

 

 

Genialt! De har jo faktisk laget det som en Live CD!

 

At this point you will have a complete desktop session of Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, or Edubuntu running off the CD on your PlayStation 3. From here you may choose to do a hard drive installation. Just double-click on the "Install" icon and a wizard will guide you through the setup process.

 

At det er en Live CD, betyr at alle kan teste det ut på sin PS3 uten faktisk å installere det.

 

Dette må prøves. YDL fungere meget bra, men denne må også prøves.

Lenke til kommentar

HAR DE?! så fantastisk. Må si jeg noen ganger elsker Linux for at det er mulig. Har gjort dette en drøss av ganger på både helix og knoppix!

 

Men, på YDL trenger man HDTV for å kunne bruke GUI, trenger man forsatt dette på de andre Unix distroene?

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Den versonen som er instalert på PS3`en fra før av

8432152[/snapback]

 

Mener du at du har installert YDL fra før, eller mener du PS3 sin XMB?

 

Om du vil bytte tilbake til XMB, så gjør du bare følgende:

 

To boot back into the PlayStation 3 XMB, you must be at the kboot prompt. At the prompt, type "boot-game-os".

 

Har du installert Linux fra før på PS3'en så er det ingen måte å gå tilbake til den enn å installere den på nytt.

Lenke til kommentar
Hvordan er egentlig linux på PS3?

 

Men å ha lest at det er dørge tregt....

8432220[/snapback]

 

Kjører YDL nå og det fungerer meget bra. Tar litt langt tid å starte et program(Som en Pentium III maskin), dette er pga kryptering av disken som PS3'en gjør. Har lest en plass at det ikke er mye gevinst å oppgradere til en raskere HD pga dette.

 

Men når programmet er startet går alt meget raskt.

 

Kjører med FireFox, OpenOffice Writer og epost oppe samtidig uten noe problem. Fortsatt en del ledig minne og lite bruk av swapfil.

 

Alt i alt vil jeg si at YDL fungerer meget bra på PS3, men det er fortsatt mulig å få det til bedre.

 

Skal snart teste ut Kubuntu. :) Laster ned nå.

Lenke til kommentar
Leste litt på wiki, men kan noen kort forklare hva som egner seg best til PS3 hvis man vil bruke det som mediacenter.

Hva er forskjellen mellom KDE og GNOME?

8432674[/snapback]

 

 

He he, finnes ikke noe godt svar på det.

 

Selv liker jeg best KDE. Så nå er Kubutu 97% lastet ned.

 

Synes KDE ligner mest på XP som jeg er mest vant til, så jeg ender alltid opp med KDE. Men misforstå meg rett, jeg mener KDE er mye bedre en XP.

 

Så det eneste "rette"-svar er prøv selv og finn ut hva du liker best.

Lenke til kommentar
Leste litt på wiki, men kan noen kort forklare hva som egner seg best til PS3 hvis man vil bruke det som mediacenter.

Hva er forskjellen mellom KDE og GNOME?

8432674[/snapback]

 

 

He he, finnes ikke noe godt svar på det.

 

Selv liker jeg best KDE. Så nå er Kubutu 97% lastet ned.

 

Synes KDE ligner mest på XP som jeg er mest vant til, så jeg ender alltid opp med KDE. Men misforstå meg rett, jeg mener KDE er mye bedre en XP.

 

Så det eneste "rette"-svar er prøv selv og finn ut hva du liker best.

8432702[/snapback]

 

Bare ett liiiite spørsmål: Hvorfor skal jeg innstallere Linux? Hva er det som bedre med det innstallert enn det som følger med? Og ja.....jeg har ikke mye peiling, men jeg ønsker å benytte meg fullt ut av ps3 sine muligheter, så da vil jeg gå for det beste :w00t:

Lenke til kommentar
Bare ett liiiite spørsmål: Hvorfor skal jeg innstallere Linux? Hva er det som bedre med det innstallert enn det som følger med? Og ja.....jeg har ikke mye peiling, men jeg ønsker å benytte meg fullt ut av ps3 sine muligheter, så da vil jeg gå for det beste  :w00t:

8432818[/snapback]

 

Linux er et operativsystem på linje med Windows XP. Det gjør at du kan surfe på nett, lese E-post, skrive brev. spille MP3 etc. etc.

 

XMB som er på PS3 kan anses å bare være et grensesnitt som lar deg bruke PS3'en.

 

Altså Linux gjør at du kan bruke din PS3 som en helt vanlig PC.

 

Men om du har noe ønske om det, er helt opp til de. :)

Lenke til kommentar
Men, på YDL trenger man HDTV for å kunne bruke GUI, trenger man forsatt dette på de andre Unix distroene?

 

Kjører nå Live CD'en og etter oppløsningen å bedømme, så er den ikke laget for HDTV. Skal nå installere å se om jeg får endret oppløsning til å passe til HDTV.

 

Kan komme med mer info om hvordan det går om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Men, på YDL trenger man HDTV for å kunne bruke GUI, trenger man forsatt dette på de andre Unix distroene?

 

Kjører nå Live CD'en og etter oppløsningen å bedømme, så er den ikke laget for HDTV. Skal nå installere å se om jeg får endret oppløsning til å passe til HDTV.

 

Kan komme med mer info om hvordan det går om det er av interesse.

8433009[/snapback]

 

Det jeg egentlig lurte på var om man kunne kjøre Ubuntu LiveCD på SDTV. Jeg vet dette ikke fungerer med YDL. Dermed kan jeg kun bruke YDLtext. Siden jeg ikke er en linuxhore er det ganske vanskelig :p

 

Gi oss gjerne litt info når du er ferdig =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...