Gå til innhold

Test: Håpløs GPS i Nokia N95


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har selv prøvd Nokia N95 med navigering, og det var himmelsk forskjell når tastaturet lå skult kontra når det ikke var skult. Antenne for GPS ligger under tastaturet.

8431686[/snapback]

 

Vi prøvde litt forskjellige metoder.

Dersom telefonen er plassert helt i frontruta, så fungerer det best.

Hvis telefonen befinner seg lenger inn i bilen, mister den kontakten med satelittene fullstendig.

 

Vi har for øvrig forsøkt å ha tastaturet åpent og lukket, uten at jeg kan påstå at det var noe stor forskjell.

Lenke til kommentar

Kjørte fra skedsmokorset til oslo idag. Gps-navigasjone begynte ikke guidingen før jeg kom til alnabru, selv om jeg hadde sattelittfix hele veien. Hvis jeg zoomet ut så kunne jeg se E6 og hvor jeg var på kartet, men når jeg zoomet inn så stod det at jeg ikke var på en veg. Skulle videre til fredrikstad, og midt mellom oslo og tusenfryd mistet jeg navigasjonen igjen. Jeg har fix, for jeg ser hvor jeg er på kartet, men navigasjonen stoppet. Det er vel ikke bare oslo som har støtte for stemmenavigasjon? Noen ideer?

Lenke til kommentar

Husk det er en telefon. Jeg har prøvd N95 gps fordi jeg har den ! Den viste riktig info før og etter jeg passerte en tunnel, men det er stor forskjell om den er skyvd opp eller om den er ned! Ikke en sangse med det lukket, men enorm dekning med den oppe.Ellers så synes jeg den funker fint. Borsett fra at den ikke er helt oppdatert på kart osv. Noen rundkjøringer var med, noen fins ikke og noen var ikke med i det hele tatt. Det er et stort problem. Det med tunnellen hadde ikke jeg noe problem med. Jaja , første utgaven med Nokia Gps innebygd. Kommer sikkert flere vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Greit nok at selve mottakeren er dårlig, men det hadde ikke falt dere inn å nevne at man selvfølgelig kan innstallere hva man vil av annen gps-programvare enn det som følger med? Og at man derfor kan velge betalingsmåte, om man vil ha fotoboksvarsling, osv..?

 

En gjennomsnittelig leser vil sannsynligvis tro at kjøper man N95 er man bundet til programvaren dere har testet og slaktet.

 

Dårlig tid nå, men kommer kanskje med noe mer tilbakemeldinger når jeg får tid til å lese mer ordentlig.

 

edit: Pent av amobil å ikke engang klare å lese manual, samt også legge ut lang video av kjøretur med mobil i hånda hele turen. :)

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå det er vesentlig forskjell med tastaturet oppe og nede. Sjekk forøvrig brukermanualen, hvor nokia hevder at tastaturet MÅ være åpent ved bruk. (Til og med illustrert med et bilde, hehe).

8432123[/snapback]

 

Må si meg enig her.

Med telefonen åpent, i en bilholder rett over kanten av dashbordet (Nokia HH-12 + CR-39, klistret til frontruta) fungerer det OK for meg (har riktig nok ikke prøvd lange tunneller ennå.)

Det å legge ut en film hvor du holder telefonen lukket i hånda, for så å klage at den "ikke er like bra som en vanlig navigasjonssystem" virker ikke helt fair.

N95 er i seg selv en telefon med bl.a. GPS-funksjon, ikke en bilnavigasjonssystem du kan ringe med.

 

Edit:

Synes du den innebygde GPS-mottakeren er for dårlig, går det an å bruke eksternt blåtann GPS-mus. TomTom virker da forresten på telefonen, og...

 

Du kan laste ned kart gjennom PC'en til minnekortet ditt (med Nokia Map Loader); og hvis du vil oppdatere kartene kan telefonen fint gjøre det gjennom ditt trådløse nettverket (WLAN) hjemme -da er den delen i hvert fall gratis.

Endret av MacJohn
Lenke til kommentar

edit: Pent av amobil å ikke engang klare å lese manual, samt også legge ut lang video av kjøretur med mobil i hånda hele turen. :)

8432847[/snapback]

 

han som holder mobilen er ikke samme person som kjører :)

Er enig i at den som testet telefonen burde visst om at tastaturet bør være åpent for at gps skal fungere skikkelig, dette visste tilogmed jeg som ikke har n95 engang.

Lenke til kommentar

Når man holder telefonen i hånden reduseres vel signalkvaliteten betraktelig?

 

Får uansett håpe at ting er bedret i 6110 Navigator. Må si jeg er skuffet over at man må betale for å bruke GPS når telefonen er såpass dyr som den er. Blir det slik også i 6110? Jeg mener det ikke kan bli det, siden det skal fungere "out of the box", men noen andre kan kanskje svare på dette. molna, f. eks., som jeg har registrert har fått tak i en allerede :)

Lenke til kommentar
Når man holder telefonen i hånden reduseres vel signalkvaliteten betraktelig?

 

Får uansett håpe at ting er bedret i 6110 Navigator. Må si jeg er skuffet over at man må betale for å bruke GPS når telefonen er såpass dyr som den er. Blir det slik også i 6110? Jeg mener det ikke kan bli det, siden det skal fungere "out of the box", men noen andre kan kanskje svare på dette. molna, f. eks., som jeg har registrert har fått tak i en allerede :)

8433502[/snapback]

Akkurat det sto faktisk i manualen. Man skal ikke holde foran antennes plassering, da signalet vil bli mye dårligere.

Lenke til kommentar

Hmm, da er jo denne testen en skandale!!

 

Hvis de som skal teste mobiltelefoner ikke har peiling, og heller ikke klarer lese instruksjonene til testproduktet, bør de vel virkelig finne seg noe annet å gjøre.

 

Må si at Amobil med denne testen nesten mister all troverdighet.

 

Sponset av SE kanskje?=))

Lenke til kommentar

Haha, for en latterlig "test". Joda, N95 er ikke guds gave til bilkjøreren, det skal jeg være enig i (Har en TomTom One som er meget god til slikt), men når det faktisk står illustrert og med store bokstaver i manualen at slideren skal være oppe når man bruker GPS-funksjonen, ja da dritere dere vel egentlig litt på draget her, eller hva? Å holde knyttneven hardt rundt telefonen er ikke noe sjakktrekk det heller.

 

Jeg bruker GPSen i N95 stort sett til fots, og selv om jeg er helt enig i at ved oppstart av kartprogrammet så bruker den til tider alt for lang tid til å orientere seg i forhold til GPS-satellitene, så støtter jeg på ingen måte slakten den får i denne "testen". Det er for øvrig STOR FORSKJELL på hastigheten når man har slideren oppe.

 

Seriøst Amobil; dette var amateur hour. Skjerpings.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

For å svare på en del spørsmål:

 

Som jeg skrev tidligere, har slideren både vært åpen og lukket. Noen vesentlig forskjell her det ikke vært. N95 bruke nesten alltid lang tid på å posisjonere, og mister fort kontakten.

 

Når det gjelder videoopptaket, så holdes telefonen i handa kun fordi det var den beste måten å filme den på. Det hadde selvsagt vært både vanskelig og ikke minst ulovlig å holde telefonen i handa da vi kjørte på egenhånd.

 

Vi har selvfølgelig ikke hatt telefonen i bukselomma, i handa, i hanskerommet eller lignende da vi gjennomførte testingen. Telefonen var plassert rett under frontruta, slik et bilnavigasjonssystem ville vært.

 

Kan for øvrig også henvise til andre tester av navigasjonene:

 

Mobilsiden kaller den en gedigen skuffelse

http://mobilsiden.dk/?aId=4157

 

Og mer her:

http://mobilsiden.dk/?aId=4151

 

PCW skriver at det tar opptil fem minutter å få posisjon

http://labs.pcw.co.uk/2007/04/nokia_n95_first.html#more

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

Folk kan jo gå til www.dingz.no og finne frem testen av N95 der. Klikk på video, så ser man at det funker ganske bra. Der er de også ute på kjøretur, og sammenligner med et vanlig navigasjonsapparat.

 

Amobils testere har gått på en smell her. Ikke lurt å holde for gps-antennen.

Lenke til kommentar
Jaja , første utgaven med Nokia Gps innebygd. Kommer sikkert flere vil jeg tro.

8432120[/snapback]

Ja, regner med det blir forbedringer slik det ble fra de første mobilene med kamera til de vi har nå.

 

Som jeg skrev tidligere, har slideren både vært åpen og lukket. Noen vesentlig forskjell her det ikke vært.

8434959[/snapback]

Det var mye klager her så jeg håper dere tar en tur til med GPS-mobilen, med tastaturet ute og kanskje holdt den litt annerledes. Så kan dere oppdatere saken med ny video, og evt. endringer i teksten om det blir nødvendig.

 

Et tips angående holdinga kan være å sette mobilen og videokameraet fast på en planke eller noe sånn at de ikke rister så mye i forhold til hverandre. Det var også litt vanskelig å se skjermen til tider. Kanskje en lommelykt kan hjelpe på det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...