Gå til innhold

Nokia N95 GPS tråden.


Anbefalte innlegg

Det er EN ny funksjon på denne mobilen som nesten fortjener å få sitt eget fokus.

 

Og av tittelen så er det GPS.

 

Index for første tråden:

1. Hvordan få satelitt kontakt.

2. Hvordan overføre kart via PC til N95.

3. Nokia Sports tracker.

4. Oppdatert Maps og Maploader program.

 

Ja, det finnes en del tråder om N95...en veldig stor en. Men jeg vil gjerne starte en som er ene og alene for GPSen. Jeg håper som min tråd om XPS 1710 at jeg kan samle de beste tips/Guides her i første tråden etterhvert så det blir en resurs.

 

Så har du spm, kommentarer eller hjelp til GPS på N95, så post her!

 

For generelle diskusjon om bruk av N95, så bruk denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=722615&hl=

 

1. Hvordan få satelitt kontakt.

 

Dette er måten jeg gjør det på. Ikke at det er noe unik måte, men fordi som er ny til mobilen og hele GPS verden så kan det være greit å se hva som funker.

 

a) Finn ett sted med ganske god sikt til himmelen. Desto større desto bedre.

b) Start Kart programmet.

c) Gå til Velg i menyen - Velg Visning - Sattelittinformasjon

d) Der vil du enten se (ingen satelittdata tilgjengelig) ELLER du vil se noen tall med en tom søyle til høyre for seg.

c) Tallene anter jeg er satelitt IDer. Når disse tomme søylene blir sorte så har du satelitt lock (kan ta alt fra under ett minutt til tett opp mot 10 min) og kan begynne å navigere og se hvor du er på kartet. Velg tilbake knappen og så trykk på GPS-pos. om den er aktiv i høyre hjørne.

d) Når man har fått lock vil den holde denne ganske bra. Selv om det var vanskelig å få lock, og du mister den underveis så vil du få den tilbake raskere enn du måtte få førstegang. Hvorfor det er slik...anner jeg ikke.

 

2. Hvordan overføre kart via PCen til N95.

Tips fra akseln!

 

Gjorde følgende:

- Start Kartprogrammet og knytt det opp mot minnekortet.

- Lastet ned og installerte Map Loader her ifra:

Smart2Go Maploader

- Koplet sammen N95 med pc-en via USB og valgte "dataoverføring" og ikke "pc-suite"

- Startet Map Loader, valgte kort og klikket download...

 

Thats it!

 

3. Nokia Sports Tracker

 

Et Nokia-program til N95 som viser satelittinfo beregnet for sport og trening, for eksempel rute, hastigheter, gjennomsnittsfart, høyde etc.

 

Det feteste er imidlertid at man etter en løpe-/sykkel-/(tog-)tur kan se ruten man har tilbakelagt og eksportere den til Google Earth, slik at man kan se hvor man har vært på en stor skjerm med ekte satelittbilder.

 

Last ned her: http://research.nokia.com/research/project...cker/index.html

 

4. Oppdatert Maps og Maploader program.

Last ned oppdatert Maps og Maploader software her:

http://europe.nokia.com/A4509291

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mortengutt, de mld fikk jeg også. Det jeg da gjorde var å lukke pc-suite, velge de kartene jeg ville ha, og trykket download (selvom det stod at jeg ikke var koblet til), og etter noen sekunder startet den nedlastningen til tlf...

 

Lykke til!

8420547[/snapback]

 

Lukke PC Suite? Altså ikke ha på verden den eller Dataoverføringen?

Er helt fersk i Nokialand så dette må inn med teskje, hehe

Lenke til kommentar

Jeg får ikke kontakt med satelitter, hva gjør jeg? Prøvd å gå inn på kart men ingenting skjer. Har også prøvd å gå inn på GPS-data, men ingen informasjon vises der heller. Hva kan jeg gjøre?

 

NVM, fikk det til :) men var ikke klar det kostet penger for å bruke den som veiviser ;\

Endret av dvaaland
Lenke til kommentar

når jeg åpner gps zoomer den seg inn på det stedet jeg var sist, før jeg skrudde den av. også etter at jeg får sattelitt kontakt. hvordan "oppdaterer" jeg den til å flytte seg dit jeg er akkurat når jeg skrur den på igjen og kontakt med sattelitt oppnås

Lenke til kommentar
når jeg åpner gps zoomer den seg inn på det stedet jeg var sist, før jeg skrudde den av. også etter at jeg får sattelitt kontakt. hvordan "oppdaterer" jeg den til å flytte seg dit jeg er akkurat når jeg skrur den på igjen og kontakt med sattelitt oppnås

8423619[/snapback]

 

Når du har fått sattelitt kontakt, og du har flyttet markøren rundt, så skal du få nede til høyre mulighet for å velge "satt pos". Da skal den gå ditt satelittene sier at du er. Men husk at den kan ha feilmarginer. Feks nå hadde jeg en feilmargin på rundt 100 meter. Det var litt ille.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
når jeg åpner gps zoomer den seg inn på det stedet jeg var sist, før jeg skrudde den av. også etter at jeg får sattelitt kontakt. hvordan "oppdaterer" jeg den til å flytte seg dit jeg er akkurat når jeg skrur den på igjen og kontakt med sattelitt oppnås

8423619[/snapback]

 

Når du har fått sattelitt kontakt, og du har flyttet markøren rundt, så skal du få nede til høyre mulighet for å velge "satt pos". Da skal den gå ditt satelittene sier at du er. Men husk at den kan ha feilmarginer. Feks nå hadde jeg en feilmargin på rundt 100 meter. Det var litt ille.

 

AKIRA

8425812[/snapback]

 

 

Det var det jeg regnet med, men spurte fordi det ikke skjedde. Men kanskje jeg ikke hadde satelittkontakt. Men det røde krysset var borte, og det betyr vel at jeg har det. Eller ikke... Kanskje den fortsatt søkte.. Funker iallfall veldig bra når den først er koplet opp. Har ikke holder til den enda, så den ligger i kaffekoppholderen ganske langt vekk fra ruten (etter at jeg har funnet satelitt og begynt å kjøre) men den guider meg flott, selv så "bortgjemt"

Lenke til kommentar

Gratis Navigeringen som følger med.

Altså, den måtte jo laste ned ting via 3G nette for gatenavn og sånt, men gratis i forhold til den mer avanserte form for navigering.

 

Jeg tok en taxi nå i Oslo, og startet GPSen. På forhånd hadde jeg lagret jobb posisjonen som landemerke. Så ba jeg GPSen beregne rute fra der jeg var til jobben. Da satte den opp en kjøre liste, og så valgte jeg å se den i Kart. Og så valgte jeg å følge ruten. Da tegnet den opp strek på kartet og viste med symboler hvor taxien skulle svinge.

 

Så hvis man ikke trenger stemmen, og er kanskje passasjer og kan sitte med mobilen i hånda...så funker det der helt ypperlig!!

 

Taxi Sjåføren var MEGET imponert!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Gratis Navigeringen som følger med.

Altså, den måtte jo laste ned ting via 3G nette for gatenavn og sånt, men gratis i forhold til den mer avanserte form for navigering.

 

Hvis man laster ned kart med MapLoader så har den vel alle data den trenger uten å måtte laste ned noe?

 

SuperJ

Lenke til kommentar
Gratis Navigeringen som følger med.

Altså, den måtte jo laste ned ting via 3G nette for gatenavn og sånt, men gratis i forhold til den mer avanserte form for navigering.

 

Hvis man laster ned kart med MapLoader så har den vel alle data den trenger uten å måtte laste ned noe?

 

SuperJ

8428391[/snapback]

 

Dette er jeg også veldig interessert i å vite.

Dersom jeg reiser til Paris og laster ned kartene på forhånd, og har betalt for GPS. Vil da telefonen måtte koble seg opp med GPRS/3G i Paris for å kunne guide meg ved hjelp av GPS-en?

Det vil jo i tilfelle bli steindyrt!

Lenke til kommentar

Den trenger selvsagt ikke laste ned kart du allerede har lagt inn på telefonen via maploader...

 

@AKIRA:

To poeng jeg synes du skal ha med i den første posten;

 

1:

Man må starte kartprogrammet fra mobilen før man starter Maploader, antakelig for at riktig mapper skal opprettes på minnekortet

2:

Telefonen må sette i moduset "Dataoverføring" og ikke "PC-suite" når man skal overføre via MapLoader.

Endret av rrounin
Lenke til kommentar

Jeg tror man må skille på Kart og points of interest. Jeg har ikke helt klarhet i hva, men norges kartet er jo lastet ned. Men hvergang jeg bruker GPSen så ser jeg også at den kobler seg opp på nette.

 

Jeg tror den bruker det for å laste ned meta data. Hva slags gater har hva slags funksjoner. Points of interest..osv. Butikker, resturanter...osv osv. Så jeg tror det er det nett tilkoblingen brukes til.

 

Jeg tror også nettkoblingen forteller GPSen hvilken verdensdel den er i. For at en GPS skal funke korrekt må den først vite hvilken verdensdel den er i. Jeg tror dette er data den får fra nette.

 

Så den vil nok alltid koble seg opp, men det er ikke sagt at den laster ned kart...men annen data. Om dette er mye eller lite vet jeg ikke.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Nokia Sports Tracker

 

Siden det ikke har vært nevnt tidligere noe sted; dette er must-have...

Et Nokia-program til N95 som viser satelittinfo beregnet for sport og trening, for eksempel rute, hastigheter, gjennomsnittsfart, høyde etc.

 

Det feteste er imidlertid at man etter en løpe-/sykkel-/(tog-)tur kan se ruten man har tilbakelagt og eksportere den til Google Earth, slik at man kan se hvor man har vært på en stor skjerm med ekte satelittbilder.

 

Nokia Sports Tracker

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått fart på GPSen min. Ser mange sliter med å få den i gang og det samme problemet hadde jeg. Grunnen var egentlig ganske enkel i mitt tilfelle. Jeg hadde for dårlig dekkning og TID. :)

 

Kom hjem fra jobb, la mobilen med GPSen fra "Verktøy -> GPS data" på i vinduet. Etter 3-4 min var posisjonen min på plass. Det som kan være verd å merke seg er at den kan vise Satellitt-status og der ser man gjerne et par-4-grafer som viser status FØR man ser posisjonen sin. (ble litt bekymret først jeg også)

Lenke til kommentar

Ser at mange er redde for kostnadene ved å navigere via gprs osv. Men det er vel snakk om veldig lite datamangder, så selv om du er i Paris og skal navigere, så vil det toppen koste deg noen få kroner i timen vil jeg tro.

 

I norge er er det vel snakk om ubetydelige summer.

Lenke til kommentar
Ser at mange er redde for kostnadene ved å navigere via gprs osv. Men det er vel snakk om veldig lite datamangder, så selv om du er i Paris og skal navigere, så vil det toppen koste deg noen få kroner i timen vil jeg tro.

 

I norge er er det vel snakk om ubetydelige summer.

8430436[/snapback]

Hvis du ikke allerede har lastet ned kart, så blir jo dette automatisk gjort når du zoomer på et sted. Hvis du da sjekker loggen, så ser du at man fort dupper over megabyte'n. Og med blodprisene til Telenor, så er det kr 64 dersom du befinner deg i Paris eller andre steder i Europa (unntatt Norden).

Lenke til kommentar
Ser at mange er redde for kostnadene ved å navigere via gprs osv. Men det er vel snakk om veldig lite datamangder, så selv om du er i Paris og skal navigere, så vil det toppen koste deg noen få kroner i timen vil jeg tro.

 

I norge er er det vel snakk om ubetydelige summer.

8430436[/snapback]

Hvis du ikke allerede har lastet ned kart, så blir jo dette automatisk gjort når du zoomer på et sted. Hvis du da sjekker loggen, så ser du at man fort dupper over megabyte'n. Og med blodprisene til Telenor, så er det kr 64 dersom du befinner deg i Paris eller andre steder i Europa (unntatt Norden).

8430502[/snapback]

 

 

Ok, hvis det stemmer at det lastet så mye, så er jeg enig.

 

Har selv erfaring fra wayfinder, hvor man også navigerer over gprs ( hvis man ikke allerede har lastet ned kartene på mobilen), og da er det snakk om ubetydelige datamengder.

 

Trodde Nokia var i samme bane.

Lenke til kommentar
Ser at mange er redde for kostnadene ved å navigere via gprs osv. Men det er vel snakk om veldig lite datamangder, så selv om du er i Paris og skal navigere, så vil det toppen koste deg noen få kroner i timen vil jeg tro.

 

I norge er er det vel snakk om ubetydelige summer.

8430436[/snapback]

Hvis du ikke allerede har lastet ned kart, så blir jo dette automatisk gjort når du zoomer på et sted. Hvis du da sjekker loggen, så ser du at man fort dupper over megabyte'n. Og med blodprisene til Telenor, så er det kr 64 dersom du befinner deg i Paris eller andre steder i Europa (unntatt Norden).

8430502[/snapback]

 

Løsningen blir vell å laste ned kart i forkant av ferien.. Da kan jeg ikke tro at det skulle være behov for å laste ned noe f.eks i Paris... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...