Gå til innhold

50 prosent firekjerner i 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
By the end of 2009, today's high-end quad-core processors will eventually appear in close to half of all mainstream desktop systems, according to new data released by market research firm iSuppli on Tuesday.
Analyseselskapet iSuppli har nylig publisert en markedsanalyse som viser at firekjerneprosessorer vil være å finne i ca. halvparten av det man refererer til som "vanlige PC-er" innen utgangen av 2009.

Nå tror jeg dette lett kan mistolkes. Hvis de mener halvparten av PCene som er til salgs i utgangen av 2009 så er jeg helt med på spådommen, men hvis de mener halvparten av alle PCer som er i bruk så tror jeg de overvurderer sterkt hvor raskt folk skifter ut PCer og hvor mye penger de bruker på prosessor.

Lenke til kommentar

Enig i at påstandene i artikkelen er svært unøyaktige.

Snakker man om andelen nye PC'er som selges, så tror jeg fire-kjerne CPU vil dominere allerede ved utgangen av 2008. Innen den tid er vel åttekjerneprosessorer lansert tenker jeg...

 

Men det kommer til å ta mye lengre tid før halvparten av PC'er som er i bruk har fire-kjerne CPU.

Lenke til kommentar
Snakker man om andelen nye PC'er som selges, så tror jeg fire-kjerne CPU vil dominere allerede ved utgangen av 2008. Innen den tid er vel åttekjerneprosessorer lansert tenker jeg...

8411654[/snapback]

Husk at det er langt i fra all programvare som kan (teknisk) utnytte mange kjerner. De som kan det har varierende grad av utnyttelse og bare en del av de vil nok omprogrammeres til å ta i bruk mange kjerner. Jo flere kjerner det er snakk om jo vanskeligere blir det å programmere og jo mindre vil ytelsegevinstene bli.

 

Ved doblingen fra 1 til 2 kjerner fikk de fleste programmer som støtter mange tråder en markant ytelseøkning. Ved doblingen fra 2 til 4 blir ytelseøkningen generelt mindre.

 

Kombinert med at prisen vil forbli omtrent dobbelt av det halvparten så mange tilsvarende kjerner koster vil gjøre at kjernekappløpet vil gradvis gå saktere. Det blir litt som MHz-kappløpet da den møtte veggen.

 

Dette tror jeg vil gjøre at man ikke vil få en dobling av antall kjerner med like mellomrom i lang tid. Allerede ved overgangen mellom 2 og 4 kjerner tror jeg vi vil se en utflating av hvor mange som synes det er verd prisen. Ved 8 kjerner tror jeg de aller fleste har fått med seg at det er lite å hente på ytterligere doblinger. Derfor tror jeg mer på artikkelens spådom om slutten av 2009 (ved salg) enn spådommen om høsten 2008.

 

MHz-kappløpet ebbe ut i ca 2004-2005. Kjernekappløpet tror jeg kommer til å ebbe ut ca i 2008-2010, mens det nye kappløpet kommer mer til å gå på kombinasjoner av ulike typer kjerner med hver sine styrker. F.eks 2 kraftige "brede" kjerner koblet sammen med en matrise av små og svært parallelle kjerner. Cell er et forbilde på det. Intel kan f.eks koble sammen Core 2 Duo med en videreutvikling av den eksperimentelle 80-kjernen sin og få noe fornuftig ut av det, mens AMD kan f.eks bruke sin dobbeltkjernearkitektur (K10-varianten) sammen med en GPU (som essensiellt er ørten slike småkjerner.) Jeg ser også for meg ytterligere typer kjerner som kan kombineres inn på en brikke. Min spådom er altså at kappløpet kommer altså til å gjøre en ny vri de nærmeste årene. Se gjerne på det som en seilbåt som krysser opp mot vinden i en fjord. Ny kurs stakes ut og det går ennå et stykke i riktig retning. Legger man ikke om kursen møter man veggen.

Lenke til kommentar

det fine med flere kjerner synes jeg er at man kan anngi hvilke prosess som skal kjøre på hvilken kjerne. Og man vil kunne kjøre flere instanser av et program og sette instansene på hver sin kjerne eks.

 

Hvis man kan få parameter styring eller profil styring slik at en instans alltid starter på kjerne3 osv begynner det å bli spennende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Føler det ikke har vært så mye snakk om 8-kjerner fra Intel/AMD. Kan det bety at man nøyer seg med fire kjerner til "vanlige brukere" de kommende årene?

8416724[/snapback]

Intel bruker to begreper om mer enn 2 kjerner i veikartene sine: "quad core" og "multi core". Jeg regner med det betyr at de skiller på firekjerne og noe annet med mange kjerner, f.eks 8 kjerner. Det forundrer meg ikke om intel i 2008 setter sammen 4 dobbeltkjerner eller 2 firekjerner for å lage en åttekjerne f.eks mot slutten av 2008. Men jeg tviler på at det blir noen desktop-versjoner av den på lang tid. Jeg tror nok den blir utelukkende solgt under Xeon-navnet i minst ett år fra lansering.

 

AMD snakker på sin side om "Modular design", en større fleksibilitet i typer og antall byggestener hver prosessor skal lages av. Det kan gi de kortere tid til markedet med f.eks flere prosessorkjerner om det er noe som etterspørres.

 

Ellers så håper jeg at i det minste AMD lanserer trekjerner av de barcelona-brikkene som har defekter i en av de fire kjernene. Intel kommer vel ikke med 4 kjerner på ett sammenhengende stykke silisium før i slutten av 2008 tidligst, men jeg håper de også lager trekjerner når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Ytelsegevinsten for "vanlige brukere" med åtte kjerner eller mer vil bli for liten slik det ser ut så langt, med mindre noen finner på noe genialt med programvaren. (noe som jeg ikke vil utelukke helt)

8417012[/snapback]

Jeg synes alt over 2-4 kjerner egner seg best til virtuell server systemer. Her drar man virkelig god nytte av flere kjerner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...