Gå til innhold

Nytt flaggskip fra TomTom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort og kjapp kommentar: jeg synes det er bra at skjermen blitt 0,3" større, men jeg ser ingen grunn til å velge XL-modellen fremfor TomTom GO 910. Hvert fall ikke dersom man er ute etter det beste og kan betale noen hundringer ekstra for GO 910.

 

For å nevne noen av de største og viktigste forskjellene mellom dem:

 

-På hardware har GO 910 harddisk på 20Gb og 400 Mhz/64 RAM, mens XL mangler harddisk og har kun 266 Mhz/32 RAM.

-GO 910 har ca. 4 timers batteritid mens XL har ca. 2 timer.

-GO 910 støtter vanlig Bluetooth mens XL støtter versjon 2.0 (stereo).

Lenke til kommentar

Et kjapt søk på nettet viser en pris " mellom 3 og 400 pund. Regnet rundt, maks 4800 - men regner med at nissene på berget priser den a la 5995,-. Navigasjon er dyrt i Norge sammenliknet med UK.

 

Tomtom 910 koster fremdeles 4300 her i landet, - i UK får du den glatt til tusenlappen mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har nå prøvd disse to i ca en uke og har prøvd å være så nøytral som mulig da jeg fritt kan velge en av disse gratis til mitt bruk.

En Garmin nuvi 660FM koster kr 4595 .- og da er alt inkludert som feks :

Hjemmelader. TMC reciver, Veske, bluetooth (handsfree), språk guide, Reise guide,valutakalkulator, MP3 spiller osv.

 

Tomtom XL koster kr 3475,-

Men du må da kjøpe hjemmelader kr 290.- . TMC reciver kr 790.- . Veske 330.- . i tillegg og da er du oppe i 4885 kr .

Du har da en del av det som er på Nuvi 660FM, men mangler fortsatt ting som : Handsfree, MP3 spiller, valutakalkulator,språkguide osv osv .

 

Når det så gjelder praktisk bruk vil jeg ikke si det var de store forskjeller på disse,menyene er litt forskjellig men det er en tilvenningssak så det legger jeg lite vejkt på.

Når det gjelder visning av kart syntes jeg faktisk TT sitt kart var mere behagelig å se på, dette hadde også muligheter for flere visningsvalg og kom opp med alle poi uansett størrelse på kartet (nuvi viser dette kunn når kartet er soomet inn)

når det gjelder feilannvisninger på de rutene jeg har kjørt hadde derimot TT flere feil, bla ble jeg annvist gjennom et forretningsbygg (her var det en vei for mange mange år siden) Den valgte også hovedruten gjennom sentrum feil .

Ellers har TT en betydelig dårligere festeannordning for bil enn nuvien, nuvien sitt feste er mere stabilt,enklere å feste enheten på/av og har alle kablene festet til stativet og ikke i enheten.

Ved kjøring slik at solen skinte inn på skjermene var også nuvien hakket bedre da det ble mindre reflekser på denne og betydelig bedre å avlese denne enn TT sin .

Et annet minus med TT er minnekapasiteten og det at en ikke kan bruke det interne minnet og et minnekort samtidig slik en kan på nuvien,det betyr at skal en laste inn noe ekstra så må en kjøpe et stort minnekort ta sikkerhetskopi av internminnet og så legge dette på minnekortet,dermed kaster en egentlig bort mye minneplass (i realiteten hele internminnet)

Svakheten med nuvien synest jeg var dette med poi og at en må soome inn for å se disse, dette gjelder imidlertid ikke for fotobokser de kom opp uansett,men for foreks bensinstasjoner så måtte den være soomet inn.

Når det gjelder oppdatering av rutene eller rekalkulering av disse var enhetene temmelig like,men om du valgte den ekstra innstillingen på nuvi dær du velger ekstra mye detaljer ble den et lite sekund tregere .

Totalt sett er jeg ikke i tvil om at Nuvien her går av med en klar seier,selv om TT er en bra GPS

Den perfekte GPS hadde vel imidlertid vært en klone av disse to

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...