Gå til innhold

- Gjør bilen til mobilfri sone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De siste årene er det gjort mange undersøkelser som viser at evnen din til å konsentrere deg om veien i stor grad blir svekket. En undersøkelse fra 2005 viser at bilførere i 20-årene blir like oppmerksomme på veien som en 70-åring med en gang de tar i bruk mobilen mens de kjører.

 

Med andre ord, alle på 70+ må i morgen parkere bilen sin og levere inn førerkortet sitt. Rart hvordan mange av disse fortsatt har lov til å kjøre bil om de er en så stor fare i trafikken som han her får det til å høres ut. Eller er det kanskje ikke SÅ farlig at folk snakker i mobilen likevel kanskej?

 

Og som jeg skriver i komentar til alle disse smarte utsagnene, hva blir evt det neste? Ingen radio/cdspiller? Hva med satnav, eller andre folk i bilen, gud forby de måtte si noen på kjøreturen.

 

Hva med å heller øke kravene til å kjøre bil, i dag er det blitt en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Det er trafikkskoler som sier de SKAL klare å skaffe deg lappen. Man hører ofte om folk som gjerne må kjøre opp 4 og 5 ganger, samme gjelder teoriprøven (noe jeg selv var borti når jeg tok min, da en dame var inne for 4. gang). Er virkelig disse folka klare for å kjøre på veien?

 

Er det ikke på tide å heller få endel folk av veien, i stedet for å komme med regler som i utgangspunktet bare er der for å beskytte et fåtall av de kjørende?

Lenke til kommentar
Gi deg selv den friheten det er å kunne velge å ikke være tilgjengelig på telefon når du sitter bak rattet, sier Humlegård til Dagsavisen.

Hoho, det skjer sikkert. Når folk kjører bil har dei også tid til å gjere andre ting, som å snakke i telefonen. Med handsfree er det vel ikkje store forskjellen frå å prate med ein person i passasjersetet?

Lenke til kommentar
Hvis det finnes personer der ute som utgjør en ulykkesrisiko når de kjører bil samtidig som de prater i fastmontert telefon, da bør faktisk ikke disse folkene kjøre bil uansett. Hvis det skal så lite til for at konsentrasjonen svikter, da vil ulykken skje på en eller annen måte uansett!

8395227[/snapback]

det å gjøre to ting om gangen er viktig :thumbup:

Lenke til kommentar
Problemet er at utenfor tjukkeste bygryta så må en ha lappen for å leve noe som ligner ett normalt liv...

8394822[/snapback]

 

da undres jeg på hvor du bor, for rundt Oslo er ikke det akkurat så ille problem å ta en buss eller tog, kommer bare ann på hvor lat du er.

Uansett, ser jeg ikke behovet for å skrive sms eller ringe mens du kjører.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Man greier seg uten mobil i fly, og i USA vill tottalforbudet vare pågrunn av at de mener folk må greie seg en stund uten...

Ser behov for mobilen for å få tak i de man skal til for å finne veien, men snikk snakk kan jo gjøre resten av dagen.

8395575[/snapback]

 

da kan du; spørre, lære deg kart eller bruke GPS. Eller kjøpe skikkelig handsfree. eller planlegge turen skikkelig.

Lenke til kommentar
Problemet er at utenfor tjukkeste bygryta så må en ha lappen for å leve noe som ligner ett normalt liv...

8394822[/snapback]

 

da undres jeg på hvor du bor, for rundt Oslo er ikke det akkurat så ille problem å ta en tuss eller tog, kommer bare ann på hvor lat du er.

Uansett, ser jeg ikke behovet for å skrive sms eller ringe mens du kjører.

8395477[/snapback]

Du er klar over at det bur folk andre stader i Norge enn i og rundt Oslo?

Lenke til kommentar
De siste årene er det gjort mange undersøkelser som viser at evnen din til å konsentrere deg om veien i stor grad blir svekket. En undersøkelse fra 2005 viser at bilførere i 20-årene blir like oppmerksomme på veien som en 70-åring med en gang de tar i bruk mobilen mens de kjører.

 

Med andre ord, alle på 70+ må i morgen parkere bilen sin og levere inn førerkortet sitt. Rart hvordan mange av disse fortsatt har lov til å kjøre bil om de er en så stor fare i trafikken som han her får det til å høres ut. Eller er det kanskje ikke SÅ farlig at folk snakker i mobilen likevel kanskej?

 

 

Man burde så absolutt kreve obligatoriske sjekker på dem over en viss alder (f.eks. 70) for å bekrefte at de er oppegående nok til å fortsatt få lov til kjøre bil!

 

Når jeg ser busssjåfører som skrive SMS meldinger MENS de kjører og ikke bryr seg stort videre når jeg forteller dem at de bør slutte og heller holde øynene på veien, ja da ser jeg at totalforbud mot mobilbruk i bil kunne ha noe for seg. Dama så jo mer ned på skjermen enn på veien. Det er skremmende å se og jeg ønsker at jeg hadder mer vett til å rapportere henne til NSB eller kolumbus med en gang, for slike skulle aldri fått lov til å kjøre bil, langt mindre rutebuss!

 

 

Det er vel vist i nok av tester at det ikke er det å holde en mobil opp til øret som er distraherende, men selve samtalen. Påbudet om å ha handsfree er således litt fåfengt. Men jeg kan så absolutt se fordelen med totalforbud mot mobil i bil..

Lenke til kommentar
Problemet er at utenfor tjukkeste bygryta så må en ha lappen for å leve noe som ligner ett normalt liv...

8394822[/snapback]

 

da undres jeg på hvor du bor, for rundt Oslo er ikke det akkurat så ille problem å ta en tuss eller tog, kommer bare ann på hvor lat du er.

Uansett, ser jeg ikke behovet for å skrive sms eller ringe mens du kjører.

8395477[/snapback]

 

prøv forblåste vestlandet. hvor bussen går ca 5 ganger pr dag, halvparten av dem før 12. og alltid ca en kilometer eller 2 fra der jeg bor...

Lenke til kommentar
Man burde så absolutt kreve obligatoriske sjekker på dem over en viss alder (f.eks. 70) for å bekrefte at de er oppegående nok til å fortsatt få lov til kjøre bil!

 

Nå skal de ha legeattest på at de er skikket til å kjøre hvert 3. år eller no etter fylt 70. Hvert år om de skal ha på 7.5tonn eller større. Men en legeattest sier lite om hvordan fyren faktisk kjører, alle, og mener da alle, burde vært inne til oppfriskningskurs i teori og praktsis hvert 5. år minst, også vært en måte å kunne luke ut de som ikke burde vært i trafikken.

 

Når jeg ser busssjåfører som skrive SMS meldinger MENS de kjører og ikke bryr seg stort videre når jeg forteller dem at de bør slutte og heller holde øynene på veien, ja da ser jeg at totalforbud mot mobilbruk i bil kunne ha noe for seg. Dama så jo mer ned på skjermen enn på veien. Det er skremmende å se og jeg ønsker at jeg hadder mer vett til å rapportere henne til NSB eller kolumbus med en gang, for slike skulle aldri fått lov til å kjøre bil, langt mindre rutebuss!

 

Feil, totalforbud mot mobil bruk blandt busssjåførene ja, men hvorfor skal det en idiot av en busssjåfør gjør ødelegge for alle de som kjører bil?

 

Det er vel vist i nok av tester at det ikke er det å holde en mobil opp til øret som er distraherende, men selve samtalen. Påbudet om å ha handsfree er således litt fåfengt. Men jeg kan så absolutt se fordelen med totalforbud mot mobil i bil..

8395839[/snapback]

 

Så med andre ord bør det neste bli det jeg nevnte i første post, maks 1 person i hver bil, ingen kan sitte på, fordi da kan de ha en samtale, og sjåføren blir da en fare i trafikken.

Lenke til kommentar
Problemet er at utenfor tjukkeste bygryta så må en ha lappen for å leve noe som ligner ett normalt liv...

8394822[/snapback]

 

da undres jeg på hvor du bor, for rundt Oslo er ikke det akkurat så ille problem å ta en tuss eller tog, kommer bare ann på hvor lat du er.

Uansett, ser jeg ikke behovet for å skrive sms eller ringe mens du kjører.

8395477[/snapback]

Du er klar over at det bur folk andre stader i Norge enn i og rundt Oslo?

8395767[/snapback]

 

nei, selvfølgelig er jeg ikke det, absloutt IKKE!

 

 

Problemet er at utenfor tjukkeste bygryta så må en ha lappen for å leve noe som ligner ett normalt liv...

8394822[/snapback]

 

da undres jeg på hvor du bor, for rundt Oslo er ikke det akkurat så ille problem å ta en tuss eller tog, kommer bare ann på hvor lat du er.

Uansett, ser jeg ikke behovet for å skrive sms eller ringe mens du kjører.

8395477[/snapback]

 

prøv forblåste vestlandet. hvor bussen går ca 5 ganger pr dag, halvparten av dem før 12. og alltid ca en kilometer eller 2 fra der jeg bor...

8397333[/snapback]

 

Jeg er 50% bergenser, så har vært på vestlandet, sånn sett ser jeg enda ikke problemet. men, det er vel meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...