Gå til innhold

XP OEM fases ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjaa... De som kan å installere OS selv, og kanskje tilogmed bygge PC selv blir ikke dette noe problem.

 

Det blir jo bare "problem" for de som ikke kan noe spesielt om slikt, og kjøper alt i en pakke.

Men blir det egentlig da et problem? Mindre erfarne brukere vil vel heller ha større nytteverdi av Vista, da det skal være mere brukervennlig enn XP.

 

Ønsker man XP er det bare å kjøpe det utenom.

Lenke til kommentar
Men blir det egentlig da et problem? Mindre erfarne brukere vil vel heller ha større nytteverdi av Vista, da det skal være mere brukervennlig enn XP.

Påstanden om bedre brukervennlighet i Vista er en påstand mange vil bestride. Det er slett ikke alle som synes Vista er mer brukervennlig enn XP.

 

Ønsker man XP er det bare å kjøpe det utenom.

8366562[/snapback]

Ja forsåvidt, men det er ikke mange som vet om muligheten for å få refundert pengene for et ferdiginnstallert windows om man ikke ønsker det. For de som vet om den muligheten så medfører det også mye byråkrati, overbeviselse av selgere som ikke har hørt om muligheten, mye tid, slit og kanskje brutt garanti på PC-en man kjøper. Med andre ord er det ikke "bare" å kjøpe XP utenom.

 

Redigert: kindings, har du ikke fått med deg noen av innvendingene mot å skifte fra XP til Vista? (Det står jo en del i denne artikkelen også)

Lenke til kommentar
Jeg er vel mest overrasket over at dette ikke skjer før til neste år, ser vel ingen umiddelbar grunn til at man skulle velge XP og ikke Vista når man kjøper ny maskin som privatperson.

8366801[/snapback]

Selvfølgelig er det det. Vista krever uforholdsmessig kraftig maskinvare for å kunne kjøres skikkelig. Og så har man jo det momentet med TCPA/Palladium som jeg mistenker at M$ kommer til å snikinnføre etter hvert i Vista.

Lenke til kommentar

Hvis det fortsatt er mulig å kjøpe Win Xp så blir ikke dette noe særlig problem for oss som vet hvordan man installerer dette, men at MS har egentlig lov til å nesten tvinge oss brukere til å nå måtte kjøpe Vista er nesten skummelt. Hadde det ikke vært for at det er få drivere og spill til Linux hadde jeg byttet asap.

Lenke til kommentar

Dette er et (stort) problem for bedrifter, som da blir påtvunget å oppgradere, eller kjøre i flere miljøer (med den ekstra support kostnaden det gir).

 

Samt vi for også problemer med å porte eksisterende eldre applikasjoner til å virke i Vista, eller opprette alternative virtuelle applikasjonsmiljøer/terminal server løsninger for disse.

 

Dette koster mye mer enn de "fordelene" Vista eventuelt måtte ha.

 

-

Kanskje vi likegodt da skal vurdere å Linux istedenfor...

Lenke til kommentar
Jeg er vel mest overrasket over at dette ikke skjer før til neste år, ser vel ingen umiddelbar grunn til at man skulle velge XP og ikke Vista når man kjøper ny maskin som privatperson.

8366801[/snapback]

Selvfølgelig er det det. Vista krever uforholdsmessig kraftig maskinvare for å kunne kjøres skikkelig.

8367005[/snapback]

Det skal godt gjøres å kjøpe en *ny* maskin i dag som Vista ikke funker fint på.

 

Jeg er helt enig med ovennevnte; det er da ingen som helst grunn til å gå for XP på en ny maskin idag.

Lenke til kommentar
Det skal godt gjøres å kjøpe en *ny* maskin i dag som Vista ikke funker fint på.

 

Jeg er helt enig med ovennevnte; det er da ingen som helst grunn til å gå for XP på en ny maskin idag.

8367143[/snapback]

Hvis man vil ha Windows uten at man vil fanges i TCPA/Palladium-fellen, er det absolutt en grunn til å gå for XP. Dessuten, 3-4 år gamle maskiner er under f.eks. GNU/Linux ganske så responsive og føles raske. Tenk deg da hvordan en helt ny maskin vil føles i samme OS. Vista krever alt for mye, langt mer enn hva som strengt tatt er nødvendig. Og når det kommer til 3D-desktop: Se på hva Beryl/Compiz-prosjektet har fått til. Fancy 3D uten at det tar for mye ressurser.

Lenke til kommentar
Se på hva Beryl/Compiz-prosjektet har fått til. Fancy 3D uten at det tar for mye ressurser.

8367280[/snapback]

Så lenge Vista flyter glatt på en maskin til godt under 10.000 (ja, jeg har testet) så gir jeg langt på vei blaffen i hvor mye ressurser det tar. Det er ikke noe poeng for meg å ha masse ressurser i 'reserve' for moro skyld.

 

Fakta er at en 'midt-på-treet'-maskin som kjører Vista bra idag koster langt mindre enn en maskin som kjørte XP bra når XP ble lansert. Så ressursbruk sett i forhold til hva hardwaren kan yte (og koster) blir bare mindre for hvert år som går.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Hva med oss som kjører xp oem da? ikke søren om jeg går over til vista nå i nærmest framtid..altfor tidlig...siden xp oem skal fases ut betyr det at vi som har oem må gå over til vista eller bli pirater da?

8367350[/snapback]

Din XP oem-installasjon vil fungere i mange år til. Det er nysalg av OEM-lisenser til private som blir påvirket av dette.

Lenke til kommentar
Så lenge Vista flyter glatt på en maskin til godt under 10.000 (ja, jeg har testet) så gir jeg langt på vei blaffen i hvor mye ressurser det tar. Det er ikke noe poeng for meg å ha masse ressurser i 'reserve' for moro skyld.

 

Fakta er at en 'midt-på-treet'-maskin som kjører Vista bra idag koster langt mindre enn en maskin som kjørte XP bra når XP ble lansert. Så ressursbruk sett i forhold til hva hardwaren kan yte (og koster) blir bare mindre for hvert år som går.

8367329[/snapback]

Det er veldig praktisk med en del ressurser i reserve når det kommer til multitasking. At flere ting kan kjøres uten at maskinen blir treg på noen som helst måte. Merker at selv XP viser tendenser til å bli tregt av og til, mens samme maskin med GNU/Linux eller BSD ikke på langt nær har samme problem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...