Gå til innhold

Gaim er blitt Pidgin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Programmet støtter både Windows og Linux

Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer.

8347284[/snapback]

Ja, jøss ... :roll: For oss som lever på jorda er det selvsagt ikke slik ting fungerer. Det er store forskjeller mellom Windows og Linux, og jobben med å porte er ikke nødvendigvis gjort på noen dager.

 

Programmet støtter både Windows og Linux

Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer.

8347284[/snapback]

Så viss jeg skriver et program med åpen kildekode til Windows så støtter det automatisk Linux?

8347417[/snapback]

Selvsagt! Kompilatorene som finnes til linux er så superinteligente at de skjønner at koden er på Windowsks. Derfor oversetter den det til Linuxsk. Det må da alle skjønne ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Så viss jeg skriver et program med åpen kildekode til Windows så støtter det automatisk Linux?

8347417[/snapback]

Ja, hvis andre kan gjøre hva de vil med kildekoden. Hva mener du med skrive programmet til Windows? Er det kompilere binærfiler du mener?

8347432[/snapback]

Om du gjør et dårlig valg av språk/biblioteker/API osv i programmet ditt, så kan det være så open-source det bare vil, men porting blir umulig. Selv med valg av bibliotek som er tilgjengelig på flere plattformer er det ofte en tung jobb å porte.
Lenke til kommentar

Jeg sa ingen ting om at hvem som helst kan klare å porte, men ingenting hindrer noen fra å overføre til andre plattformer. Gaim har til en viss grad blitt portet til Mac, gjennom Adium-prosjektet, og så vidt jeg vet er både Gnome og Gaim portet til for eksempel BSD og Solaris. Dette kan man ikke gjøre med for eksempel Skype eller MSN Messenger, siden kildekoden er lukket.

 

 

Selvsagt! Kompilatorene som finnes til linux er så superinteligente at de skjønner at koden er på Windowsks. Derfor oversetter den det til Linuxsk. Det må da alle skjønne ...

8347508[/snapback]

Dette hadde du ikke så mye greie på. Koden er ikke på "Windowsk" eller "Linuxsk", men i C++, Java eller andre programmeringsspråk. Hvis du ser på filer du kan laste ned fra Gaim, ser du at filen kildekoden er pakket i (tar.gz og tar.bz2) er "platform idependent". Den kan i utgangspunktet kompileres til alle plattformer.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Om du gjør et dårlig valg av språk/biblioteker/API osv i programmet ditt, så kan det være så open-source det bare vil, men porting blir umulig. Selv med valg av bibliotek som er tilgjengelig på flere plattformer er det ofte en tung jobb å porte.

8347545[/snapback]

Klart, den kan ikke programmeres i .NET og bli plattformuavhengig.

Lenke til kommentar
Jeg sa ingen ting om at hvem som helst kan klare å porte, men ingenting hindrer noen fra å overføre til andre plattformer. Gaim kan har til en viss grad blitt portet til Mac, gjennom Adium-prosjektet, og så vidt jeg vet er både Gnome og Gaim portet til for eksempel BSD og Solaris. Dette kan man ikke gjøre med for eksempel Skype eller MSN Messenger, siden kildekoden er lukket.

 

 

Selvsagt! Kompilatorene som finnes til linux er så superinteligente at de skjønner at koden er på Windowsks. Derfor oversetter den det til Linuxsk. Det må da alle skjønne ...

8347508[/snapback]

Dette hadde du ikke så mye greie på. Koden er ikke på "Windowsk" eller "Linuxsk", men i C++, Java eller andre programmeringsspråk. Hvis du ser på filer du kan laste ned fra Gaim, ser du at filen kildekoden er pakket i (tar.gz og tar.bz2) er "platform idependent". Den kan i utgangspunktet kompileres til alle plattformer.

8347585[/snapback]

Du tror vel ikke jeg spøkte litt? Poenget er at det blir helt fjernt i si at kode som er åpen støtter alle platformer når det kan ta utrolig mye tid (hvis det i det heltatt er mulig) å porte det til andre platformer. Selvsagt er det ingenting som hindrer deg i å gjøre det, men det betyr da heller ikke at du i umiddelbart nærfremtid kan kjøre en applikasjon rettet mot et bestemt OS på en hvilken som helst annet platform. Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri sagt det. Hvorfor er det så vanskelig å bare lese det jeg skrev? Sikker på at jeg ikke sa at porting av Gaim passer utmerket for mora til Jens Stoltenberg? Heelt sikker?

 

Poenget er at det er feil å si at den støtter kun Linux og Windows, når de egentlig mener at Gaim offisielt har laget binærpakker kun til Windows og Linux(for å pirke enda mer: Redhat Linux).

Lenke til kommentar
Jeg har heller aldri sagt det. Hvorfor er det så vanskelig å bare lese det jeg skrev? Sikker på at jeg ikke sa at porting av Gaim passer utmerket for mora til Jens Stoltenberg? Heelt sikker?

 

Poenget er at det er feil å si at den støtter kun Linux og Windows, når de egentlig mener at Gaim offisielt har laget binærpakker kun til Windows og Linux(for å pirke enda mer: Redhat Linux).

8347694[/snapback]

 

 

Tror det folk reagerer på RattleBattle, er det faktum du sier noe som du strengt tatt ikke kan si noe 100% om. Hva om Gaim (nå Pidgin) bruker noen moduler som ikke f.eks. ikke finnes tilgjengelige på OS X (bare for å ta et eksempel). Denne modulen er closed-source, og finnes kun til Linux og Windows, og dermed er programmet låst til disse platformene.

 

Mine 2 cents, jeg skjønner hva du mener, men er kun delvis enig i det du sier.

 

Enige om en ting er vi, at vi er ueninge.

Lenke til kommentar
Tror det folk reagerer på RattleBattle, er det faktum du sier noe som du strengt tatt ikke kan si noe 100% om. Hva om Gaim (nå Pidgin) bruker noen moduler som ikke f.eks. ikke finnes tilgjengelige på OS X (bare for å ta et eksempel). Denne modulen er closed-source, og finnes kun til Linux og Windows, og dermed er programmet låst til disse platformene.

8347742[/snapback]

Jepp, det er et poeng jeg presiserte. Programmerer man i et rammeverk som ikke er "free and open source", blir den ikke plattformuavhengig, men begrenser seg til rammeverket plattformen er laget for (eksempelvis Java og .NET). På en annen side er ikke rammeverkene Gaim bruker properitære. Dersom for eksempel GTK, som Gaim bruker, ikke er portet til plattformen, blir det mye jobbing. Men det er i grunn en annen diskusjon. Jeg kan i utgangspunktet lage et nytt operativsystem og få Gaim til å kjøre på plattformen uten å spørre Gaim-utviklerne om de kan lage det for plattformen min.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Om du gjør et dårlig valg av språk/biblioteker/API osv i programmet ditt, så kan det være så open-source det bare vil, men porting blir umulig. Selv med valg av bibliotek som er tilgjengelig på flere plattformer er det ofte en tung jobb å porte.

8347545[/snapback]

Klart, den kan ikke programmeres i .NET og bli plattformuavhengig.

8347594[/snapback]

 

Mono provides the necessary software to develop and run .NET client and server applications on Linux, Solaris, Mac OS X, Windows, and Unix.

 

http://www.mono-project.com/Main_Page

Lenke til kommentar

Jeg synest at grunnen til navnendringen er tåpelig, men jeg vil ikke slutte med å bruke Gaim/Pidgin på grunn av dette.

 

Det er ikke en uvanlig misforståelse å tro at åpen kildekode automatisk vil være tilgjengelig for alle platformer. Som regel må en del av kildekoden tilpasses, mens sentrale deler kan brukes på de fleste platformer. Men likevel innebærer det veldig mange timers arbeid med slike program.

Lenke til kommentar

Kort oppsummering fra en bruker på Slashdot:

 

The facts laid out by the Gaim developers were:

 

    * GAIM had the name first

    * AOL forced them to take the name GAIM because "GTK + AOL Instant Messenger" was too infringing.

    * When AOL decided to trademark AIM, GAIM became too infringing

    * AOL systematically and repeatedly harassed the developers until they gave up

 

Greit nok at Gaim hintet litt vel mye til AIM, men at de først begynner å bli skikkelig vanskelig nå er helt idiotisk...

 

Uansett, Pidgin er, om noe vanskeligere å huske enn Gaim, et ganske passende navn med tanke på definisjonen av ordet (http://en.wikipedia.org/wiki/Pidgin).

Lenke til kommentar

Ps, jeg forstod RattleBattle dit hen at ettersom Gaim baserer seg på åpen kilde så er det mulig å porte den til andre plattformer, i sterk kontrast til programmer som har lukket kildekode. Det kan sikkert nevnes en del unntak fra dette, som programmer med lukket kildekode som fungerer på Linux takket være wine. Men hovedpoenget hans består for det.

8348466[/snapback]

 

Det er fremdeles en lang vei fra et reellt platformuavhengig program til at det er mulig å porte fordi kildekoden er åpen.

Det jeg reagerte mest på var at RattleBattle kategorisk slår fast at OpenSource = platformuavhengig. Dette er ikke engang en sannhet med modifikasjoner. Den eneste måten å få dette tilnærmet korrekt på er å definere at OpenSource ikke benytter seg av platformspesifikke eller lukkede biblioteker og teknikker.

 

Desverre mener jeg slike utsagn er en av de største hindringene for OpenSource, da de fører til altfor mange negative erfaringer som i neste trinn gjør at man blir skeptisk til alt som sies om OpenSource....

Lenke til kommentar
Det er fremdeles en lang vei fra et reellt platformuavhengig program til at det er mulig å porte fordi kildekoden er åpen.

Det jeg reagerte mest på var at RattleBattle kategorisk slår fast at OpenSource = platformuavhengig. Dette er ikke engang en sannhet med modifikasjoner. Den eneste måten å få dette tilnærmet korrekt på er å definere at OpenSource ikke benytter seg av platformspesifikke eller lukkede biblioteker og teknikker.

8348559[/snapback]

Etter din definisjon er ingen ting plattformuavhengig. Ingen ting er laget for absolutt alt som kan krype og gå av plattformer.

 

Desverre mener jeg slike utsagn er en av de største hindringene for OpenSource, da de fører til altfor mange negative erfaringer som i neste trinn gjør at man blir skeptisk til alt som sies om OpenSource....

8348559[/snapback]

Javel? At folk tror jeg mente at binærpakkene var tilgjengelig for alle plattformer og at bestefar klarer å bruke kildekoden til noe nyttig får være deres problem.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...