Gå til innhold

Seks fantastiske mobilmyter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4: Mobiltelefoner forstyrrer / forstyrrer ikke flyenes navigasjonssystemer
Finnes vel to gode grunner for at mobiltelefoner (uten flymodus) ikke skal kunne brukes på fly:

 

1. Det er veldig deilig å slippe at folk snakker om alt mulig piss når de og du er stengt inne på et begrenset område for reisens tid.

 

2. Grunnen til at det ikke er ønskelig at man bruker elektronikk generelt når settebelteskiltet lyser er at man ønsker at folk har full fokus på reisen i tilfelle en ulykke, og ikke tukler med alt mulig elektronisk. Dette gleder i alle høyeste grad også for mobiltelefoner.

 

 

Hvilke mobilmyter vil du ta livet av en gang for alle?
7: Batteriet i mobiltelefoner tar skade av klattlading / må utlades og lades helt fulle

Batterier av typen du finner i Sony Ericsson K800i (poly-lithium) kan klattlades og de vil ikke ta skade av lading før det er utladet (minneeffekt). Det eneste du kan gjøre feil er å la det være helt utladet veldig lenge (vi snakker mange dager).

 

8: Ny mobiltelefoner må lades i 16 timer

Nye mobiltelefonbatterier (feks poly-lithium) tar ikke lading når de er fulle, ergo vil ikke en førstegangslading ha noen som helst effekt.

 

Morsom artikkel. :)

Lenke til kommentar
Hvilke mobilmyter vil du ta livet av en gang for alle?

9. Det er det farlig å legge mobilen på bankkortet

 

Dessverre vet jeg ikke selv om dette er en myte. Tror dette ble testet på mythbusters. Noen som vet løsningen?

8306321[/snapback]

 

Dette har i alle fall SiRO opplevd. Det står faktisk lenger ned i tråden at Myth Busters aldri greide å ødelegge bankkort med magneter.

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar
Hvilke mobilmyter vil du ta livet av en gang for alle?

9. Det er det farlig å legge mobilen på bankkortet

 

Dessverre vet jeg ikke selv om dette er en myte. Tror dette ble testet på mythbusters. Noen som vet løsningen?

8306321[/snapback]

 

Da dette ble testet på mythbusters ble ikke bankkortet ødelagt....

De fant ut at bankkortet tålte veldig mye "røff" behandling generelt også.

Men kan noen da forklare hvorfor bankkortene plutselig streiker??

Lenke til kommentar
Hvilke mobilmyter vil du ta livet av en gang for alle?

9. Det er det farlig å legge mobilen på bankkortet

 

Dessverre vet jeg ikke selv om dette er en myte. Tror dette ble testet på mythbusters. Noen som vet løsningen?

8306321[/snapback]

 

Da dette ble testet på mythbusters ble ikke bankkortet ødelagt....

De fant ut at bankkortet tålte veldig mye "røff" behandling generelt også.

Men kan noen da forklare hvorfor bankkortene plutselig streiker??

8306438[/snapback]

 

Grunnen til at mobiler kan ta knekken på bankkort er nok en eventuell høyttaler inne i telefonene.

Denne høytaleren kan være magnetisk og dermed ødelegge informasjonen på magnetstripen.

 

Jeg vet ikke om noen forskning som tilsier dette, men det er det som jeg ihvertfall virker mest logisk.

Lenke til kommentar
Foxteren: Det er nok den mest fornuftige løsningen, dessverre krever et bankkort 1000 gauge (1=Jordas magnetisme) for å ødelegges, og en slik kraftkilde finnes ikke i vanlige hjem.

8308410[/snapback]

Kilde?

Alle kortene til min far ble slettet av en magnet som var på benq-mobilholderen hans. Dette har skjedd flere ganger, og da han byttet mobilholder skjedde det ikke mer.

 

EDIT:

Vil batteriet i en w880i ta "skade" av å bli kladdladet? Har liksom hatt det som en vane å la batteriet gå ut, og så lade det helt opp.

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar
Vil batteriet i en w880i ta "skade" av å bli kladdladet? Har liksom hatt det som en vane å la batteriet gå ut, og så lade det helt opp.
Absolutt ikke. Lad som det passer deg, bare det å la batteriet ligge utladet over lang tid vil skade det. :)

8308562[/snapback]

Okay, takk for svar, både Sigmund_Freud og shadowlands!

Lenke til kommentar
2: Hemmelige koder gir bedre batterilevetid

Er dette virkelig bare en myte?

 

Regner med at det _i dag_ ikke finnes noe slikt, men på den tiden 3210 og lignende var moderne fantes det slike koder. Den tok selvfølgelig ikke batteritiden ut av ingenting, men at det gikk på bekostning av talekvalitet og dekning. Noen som vet om dette stemmer - eller bare var tull?

Lenke til kommentar
2: Hemmelige koder gir bedre batterilevetid

Er dette virkelig bare en myte?

 

Regner med at det _i dag_ ikke finnes noe slikt, men på den tiden 3210 og lignende var moderne fantes det slike koder. Den tok selvfølgelig ikke batteritiden ut av ingenting, men at det gikk på bekostning av talekvalitet og dekning. Noen som vet om dette stemmer - eller bare var tull?

8309229[/snapback]

Tror det var en kar i N73-tråden også som hadde en kode som gjorde det stikk motsatte. Ga bedre lydkvalitet, men da på bekostning av batteriet.

 

Men synes det var litt merkelige samlig myter. Synes ikke akkurat at nr 3 og 6 var spesielt myte-relaterte. Virker mer som idiotiske sitater en eller annen kar har slengt ut for å selge mer telefoner/tjenester fra X produsent.

 

Dessuten var vel ikke mytene så "fantastiske"?

Lenke til kommentar
Tror det var en kar i N73-tråden også som hadde en kode som gjorde det stikk motsatte. Ga bedre lydkvalitet, men da på bekostning av batteriet.
Du har ikke tilfeldigvis en direktelink til posten (det er over 3000 poster i denne tråden...)? :)

 

Rart Nokia ikke gjør slike valg tilgjenglig i menyen, for selv om telefonen til vanlig har elendig batteri hadde jeg satt pris på bedre talekvalitet.

Lenke til kommentar
2: Hemmelige koder gir bedre batterilevetid

Er dette virkelig bare en myte?

 

Regner med at det _i dag_ ikke finnes noe slikt, men på den tiden 3210 og lignende var moderne fantes det slike koder. Den tok selvfølgelig ikke batteritiden ut av ingenting, men at det gikk på bekostning av talekvalitet og dekning. Noen som vet om dette stemmer - eller bare var tull?

8309229[/snapback]

Det stemmer det. Jeg hadde en Nokia 6110 da, og jeg mener å huske at det stod i manualen at du kunne trykke en kode for å øke lydkvaliteten. Jeg tror koden var noe i den dur av *#37#

Lenke til kommentar

både det med mobiltelefoner på bensinstasjoner, mobiler og fly-instrumenter, og bankkort i nærheten av magneter har blitt testet av mythbusters.

 

mobil på bensinstasjon ble vel testet minst to ganger til og med...

 

når det gjaldt fly-instrumenter så kunne en som jobbet med vedlikehold at til og med strobelys på flyet hadde slått inn på instrumenter...

 

og når dem dreiv på med bankkort så var det ikke så mye magnetfeltet i seg selv som gjorde skaden, men at kortet forflyttet seg gjennom ett. det måtte uansett være ganske så kraftig svjh. men det kan også være at kvaliteten på kortene har forbedret seg opp gjennom årene etter hvert som banker og annet har fått inn meldinger om kort som har blitt skadet av magneter. mythbusters måtte uansett finne fram en elektromagnet før dem begynte å få dreisen på det å ta livet av bankkort.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne likt å vite hva folk gjør for å ødelegge kortene sine. I min forrige jobb måtte jeg foreta mange rebestillinger pga folk som hadde "avmagnetisert" kortene sine, og det var ofte de samme kundene som gang på gang måtte ha nye kort. Det forblir et mysterium hvordan disse egentlig ble ødelagt. Jeg har vært betalingskortbruker i over 12 år og jeg har aldri opplevd at et kort har sluttet å virke. Jeg har heller aldri vært spesielt forsiktig med hvordan jeg behandler/oppbevarer disse mht mobiltelefoner og andre skumle ting.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...