Gå til innhold

DRM-fritt og dobbel kvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kjøper ikke musikk på nettet om de ikke gjør STORE forbedringer..

 

det skal vere uavhengig av ekstra programmer sånn at du kan bruke hva du enn bruker til å surfe med til å laste ned musikk.

 

du bør få et større utvalg av filformater eks. ogg mp3 aac og flac minimum

 

og det bør vere billigere en å kjøpe hele cd'n i butikken. for det er er MANGE mellomledd som faktisk fjærnes.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Så lenge dette må gå gjennom iTunes er det ikke godt nok. Når jeg kan kjøpe nedlastbar musikk gjennom en nettside vil en sånn løsning bli aktuell.

8295242[/snapback]

 

Eh. De musikkbutikkene som tilbyr nedlasting via nettsider er jo alle 100% bedritne. iTunes har jo den absolutt -soleklart- beste løsningen for dette.

 

Når det er sagt; siden EMI har åpnet kranen så er det ikke lenge før andre følger etter.

Lenke til kommentar
256 kbps AAC må jo være vanvittig overkill, var/er 128 kbps MP3 virkelig så dårlig? (jeg forutsetter gode encodere for begge formatene)

8295321[/snapback]

 

 

Overkill??

Vi er over på bluray disker til film, men kjører fortsatt cd på audio som er totalt og forferdelig gammelt, og ikke nok med det så blir alt komprimert før det legges på nettet..

 

Ja takk lossless flac! Vi har da alle linjer nok til å laste ned album på minimum 500mb.

 

Såklart trenger vi ikke mer enn mp3 til paris hilton hjernedød musikk som er laget med like mye sjel som en bærepose fra rema. Men det finnes så mye annen musikk som er laget med sjel og effekter som rett og slett blir borte på det dønn flate mp3 formatet.

Lenke til kommentar
Setter selv veldig pris på denne muligheten. at det øker bit raten til 256 synes jeg er fantastisk, merker dette spesielt godt på litt krevende musikk.

8295385[/snapback]

 

 

Også enig. Skulle hatt samme modellen som for eksempel allofmp3, men bare enklere å laste ned hele albums.

Der var det lett og finne frem, og lett å laste ned.

 

Liker heller ikke itunes. Testa det en gang, når jeg ikke skjønte bæret etter å ha tukla og klart å slette hele ipod'en til en kamerat ga jeg opp og bannlyste hele greia.

Lenke til kommentar

Prisen på album blir som før, uten DRM og med 256 kbps. Dessuten kan du oppgradere det du allerede har kjøpt. Det er jo kvalitet og kopisperrer som har vært problemet med iTunes. Nå blir det borte på deler av tilbudet. AAC (.mp4) er et åpent format som uten videre kan spilles av på mange apparater: PSP, mange mobiltelefoner, til og med Zune. WMP trenger vel en plug-in typisk nok.

 

Fjerning av DRM betyr at platebransjen begynner å ta til fornuften. Først forsvant kopisperrer på CDer og nå gjør EMI dette. Hvis dette blir en salgssuksess følger sikkert andre plateselskaper etter.

 

Kopisperrer kan ikke virke, de mistenkeliggjør ærlige forbrukere og de stopper ikke piratene. Man kan jo bare kjøpe en CD og rippe den om man absolutt vil drive med fildeling. Å ta bort kopisperrene representerer altså ikke noe prinsippielt nytt.

 

Kopisperrer setter grenser som er snevrere enn norsk lov, ikke gi fra dere rettigheter: Kjøp aldri noe med DRM!

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar
Overkill??

Vi er over på bluray disker til film, men kjører fortsatt cd på audio som er totalt og forferdelig gammelt, og ikke nok med det så blir alt komprimert før det legges på nettet..

 

At du først mestrer å avvise overkill, for så å nevne bluray i samme reply er en stor prestasjon. For er nettopp det bluray er, overkill.

 

Hva er så galt med å komprimere, så lenge kvaliteten ikke får lide ? Jeg klarer ikke høre forskjell hvertfall :)

 

Såklart trenger vi ikke mer enn mp3 til paris hilton hjernedød musikk som er laget med like mye sjel som en bærepose fra rema. Men det finnes så mye annen musikk som er laget med sjel og effekter som rett og slett blir borte på det dønn flate mp3 formatet.

*sukk* Aksepter at folk liker andre ting enn du gjør :no:

 

 

Testa det en gang, når jeg ikke skjønte bæret etter å ha tukla og klart å slette hele ipod'en til en kamerat ga jeg opp og bannlyste hele greia.

Hvor er denne magiske "slett alt på ipod" knappen ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Wow. I og med at jeg kan kjøpe MP3-er i ~200kbps VBR DRM-fritt fra eMusic.com for potensielt halvparten av prisen på det Apple legger på (dvs. ca. 2kr) over det gamle og helt fantastisk elendige 128 kpbs MP4 DRM-infiserte ACC-fjaset, så synes jeg dette rett og slett var omtrent like elendig som det meste annet fra Apple.

 

Nå skal det sies at iTunes har et relativt bra utvalg, så det skal de ha stjerne i margen for. Alt annet er ræv. At de så smått begynner å ymte utpå med bedre kvalitet er jo selvfølgelig positivt, men når det er så elendig i utgangspunktet, og man fortsatt er fastlåst til idiotiske iTunes, så er det ikke rare lyspunktet.

 

At folk mener 128kbps ACC er flott er ganske labert. Fiks deg et skikkelig anlegg og sett på en platespiller med god stift, og sammenlign lydkvaliteten med en ACC du har lastet ned fra iTunes, så skal du få høre på noe morsomt. Eventuelt kan du bare sammenligne en FLAC med en ACC på et hvilket som helst anlegg. Det fungerer også.

 

Det mest positive ved dette er at Apple er en såpass gedigen aktør i markedet, så de kan få i gang en trend i plateselskapene som kan føre til at steder som f.eks. eMusic kan få sårt tiltrengt utvalg. Så vil forhåpentligvis iTunes dø ut eller bli vesentlig billigere vha. konkurranse.

Lenke til kommentar
Ja takk lossless flac! Vi har da alle linjer nok til å laste ned album på minimum 500mb.

 

Såklart trenger vi ikke mer enn mp3 til paris hilton hjernedød musikk som er laget med like mye sjel som en bærepose fra rema. Men det finnes så mye annen musikk som er laget med sjel og effekter som rett og slett blir borte på det dønn flate mp3 formatet.

8295465[/snapback]

Hehe.. Så det er "sjelen" som komprimeres vekk ? ;) Visuelle og hørbare effekter er da ganske vanlig i "paris hilton" musikkebn. Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...